UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2019

Kursplan hösten 2019

Benämning

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Examensarbete

Engelsk benämning

Biomedical Laboratory Science : Degree project

Kurskod

BA161C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2020-01-20

Fastställandedatum

2018-12-05

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat i kurserna under termin 1-4 i programmet eller kunskaper som av Malmö högskola bedöms som likvärdiga.

Huvudområde

Biomedicinsk laboratorievetenskap

Fördjupningsnivå

G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Nivå 61- 90 hp. Kursen ingår i programmets sjätte termin.

Syfte

Kursens syfte är att studenten fördjupar sina kunskaper i vetenskapligt förhållningssätt genom att självständigt genomföra en studie inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap. Vidare är syftet att studenten utvecklar förståelse för tillämpning av etiskt förhållningssätt inom biomedicinsk laboratorievetenskap.

Innehåll

I kursen fördjupar studenten sina kunskaper inom biomedicinsk laboratorievetenskap och ämnesspecifika kunskaper i valt fördjupningsarbete samt kunskaper om det vetenskapliga arbetet. Under kursen skriver studenten en uppsats utifrån utarbetad projektplan. Examensarbetet ska vara ett självständigt arbete inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt,
2. kritiskt analysera och diskutera vetenskaplig litteratur,
3. planera och självständigt genomföra en studie inom biomedicinsk laboratorievetenskap,
4. presentera och försvara ett eget arbete samt opponera på annan students arbete, och
5. tillämpa ett etiskt förhållningssätt inom biomedicinsk laboratorievetenskap.

Arbetsformer

Arbetsformerna för att uppnå lärandemål 1-4 består av handledning, laboratoriearbete, seminarier och föreläsningar. Tillsammans med lärare och handledare väljer, planerar och genomför studenten ett fördjupningsarbete inom ämnet biomedicinsk laboratorievetenskap. Vidare uppnås lärandemål 1-4 genom att det skriftliga examensarbetet redovisas i form av en vetenskaplig uppsats som presenteras och försvaras muntligt vid seminarier med respondent- och opponentskap. Undervisningen är projektinriktad. Lärandemål 5 uppnås genom seminarium.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-5 examineras individuellt genom bedömning av det skriftliga examensarbetet. Lärandemål 2 och 5 examineras individuellt genom gruppdiskussioner i seminarier. Bedömning av lärandemål 4 görs vid individuell muntlig presentation i seminarium. Fokus vid bedömningen av lärandemål 1-2 ligger på studentens förmåga att förstå och kritiskt analysera vetenskaplig litteratur. Fokus vid bedömningen av lärandemål 3-5 ligger på studentens förmåga att självständigt planera, genomföra, dokumentera och på ett vetenskapligt sätt rapportera en studie inom biomedicinsk laboratorievetenskap, samt förmågan att kritiskt granska andra arbeten.
För godkänt betyg krävs godkänt examensarbete samt godkänt opponentskap, enligt de bedömningskriterier som finns att tillgå i studiehandledningen, av annan students examensarbete liksom deltagande vid tre andra seminarier. För väl godkänt betyg krävs väl godkänt examensarbete samt väl godkänt opponentskap för majoriteten av de bedömningskriterier som finns att tillgå i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i kursen, ges möjlighet till minst två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat

Kurslitteratur och övriga läromedel

Backman J, (2008) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s
Gudmundsson P (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och samhälle. Malmö: Malmö universitet. 17 s.
Hartman J, (2004) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. 307 s
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 200 s

Kursvärdering

Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultaten till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.