Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Biomedicinsk laboratorievetenskap: Mikrobiologi , Cell- och molekylärbiologi
Engelsk benämning
Biomedical Laboratory Science Microbiology, Cell- and Molecularbiology
Kurskod
BA121D
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-10-18
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Biomedicinsk laboratorievetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets andra termin.
Innehåll
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper om olika mikroorganismer samt cell-och molekylärbiologiska kunskaper som behövs för att förstå hur olika biologiska processer styr en cell och en organism. Studenten ska kunna bedöma, värdera och kritisera metoder och resultat som dokumenteras vid forskning och utveckling relaterat till den aktuella kursen.
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Mikrobiologi, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas virus och prokaryota cellers morfologi, klassifikation, näringsbehov, metabolism samt genetik. Vidare diskuteras sjukdomsframkallande mikroorganismer, smitta och smittspridningsvägar. I delkursen behandlas även informationssökning och rapportering samt laborationer som belyser såväl teoretiskt genomgångna moment som grundläggande mikrobiologisk metodik.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för mikroorganismers morfologi, funktion och förutsättningar för tillväxt,
2. beskriva de vanligast förekommande sjukdomsframkallande mikroorganismerna samt förklara smitta och smittspridningsvägar, och
3. planera, utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete inom området mikrobiologisk metodik.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt gruppövningar vilka främst kopplas till lärandemål 1 och 2, medan laborationer främst är kopplade till lärandemål 3. Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Prestation vid laborationer, rapport av laborativt moment samt skriftlig individuell salstentamen utgör underlag för bedömning av om lärandemålen är uppfyllda. Bedömning av lärandemål 1-2, sker i form av skriftlig individuell tentamina samt muntlig och skriftlig redovisningar i grupp. Bedömningskriterier för den muntliga och skriftliga redovisningen i grupp finns i studiehandledningen. Bedömning av lärandemål 3, sker utifrån studentens laborativa prestationer, riskbedömning av laborativt moment, samt utifrån en individuell laborationsrapport. Fokus vid bedömning av studentens prestationer ligger på förmågan att förstå mikrobiologiska funktioner, förlopp och samband. För att erhålla betyget G på delkursen ska den laborativa färdigheten bedömas som god, laborationsrapport ska vara godkänd samt att den skriftliga tentamen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG på delkursen krävs att laborativ färdighet är bedömd som mycket god, laborationsrapporten ska vara inlämnad i tid och godkänd samt att den skriftliga tentamen ska vara väl godkänd.
2. Cell- och molekylärbiologi, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas cellcykeln och dess reglering, mekanismer för apoptos/nekros samt uppkomst av cancer. Vidare diskuteras mekanismer för genuttryck, transkription och translation samt hur genuttryck regleras. Metoder för renframställning resp. manipulering av DNA presenteras. Plasmider, bakteriofager och kloningsvektorer, samt transformation/ transfektion och metoder för identifiering av klonat DNA behandlas. I delkursen tränas såväl informationssökning som rapportering. Laborationer, som belyser både teoretiskt genomgångna moment och grundläggande molekylärbiologisk metodik, genomförs under kursen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. förklara cellens mekanismer för cellcykelreglering och principer för celldöd samt mekanismer för transkription och translation,
2. förklara grundläggande mekanismer för genreglering, och
3. definiera och förklara grundläggande begrepp inom molekylärbiologi samt tillämpa grundläggande molekylärbiologiska metodiker
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna omfattar föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, gruppövningar och muntliga redovisningar, främst kopplade till lärandemål 1 och 2. Det studentaktiva arbetet syftar till att tydligt belysa lärandemålen samt inspirera studenterna till aktivt deltagande och reflektion. Laborationer, kopplande till lärandemål 3, genomförs i syfte att praktiskt belysa kursinnehållet. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer. Frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator, antingen genom erbjudande om nytt tillfälle för genomförande eller genom inlämning av skriftlig uppgift.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen av lärandemål 1 och 3 genomförs i form av en skriftlig individuell salstentamen. Lärandemål 2 examineras i huvudsak genom muntliga och skriftliga redovisningar i grupp. Studentens prestationer under de laborativa momenten utgör, tillsammans med inlämnade skriftliga rapporter och muntliga presentationer, grund för bedömning av de praktiska färdigheterna i lärandemål 3. Fokus vid bedömningen av studentens prestationer med avseende på samtliga läromål, ligger på förståelse av mekanismer för cellcykeln och dess reglering, genuttryck, samt grundläggande molekylärbiologiska samband och tekniker.
För att erhålla betyget G på delkursen ska den laborativa förmågan bedömas som god, laborationsrapporten resp. muntlig redovisning ska vara godkända samt den individuella salstentamen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG ska den laborativa förmågan och förståelsen vara bedömd som mycket god och den skriftliga rapporten resp. muntliga redovisningen av laborativa moment ska vara mycket väl genomförda, och dessutom inlämnade el. genomförda i tid, därtill ska den individuella salstentamen vara väl godkänd.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
1. Mikrobiologi, 7.5 hp
Brauner A, Arvidson S, Blomberg J, Castor B, Falk K, Kärre K, Linde A, Thelestam M, (2019 upplaga 1:4) Medicinsk mikrobiologi och immunologi. Studentlitteratur, Lund. Ca 450 s av 824.
Laborationshandledningar på cirka 15 sidor och vetenskapliga artiklar på cirka 20 sidor tillkommer
2. Cell- och molekylärbiologi, 7.5 hp
Alberts B, Hopkin K, Johnson AD, Morgan D, Raff M, Roberts K, Walter P (2019) Essential Cell Biology (fifth edition), New York, W.W. Norton & Company, Ca 130 s av 734 s
Brown, Terence A, (2021) Gene Cloning and DNA analysis: an introduction. (eight edition). Oxford: Blackwell Publishing cop. 394s.
Laborationshandledningar omfattande cirka 25 sidor och vetenskapliga artiklar (cirka 15 sidor) tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.