UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2017

Kursplan våren 2017

Benämning

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Mikrobiologi , Cell- och molekylärbiologi

Engelsk benämning

Biomedical Laboratory Science Microbiology, Cell- and Molecularbiology

Kurskod

BA121D

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2016-08-29

Fastställandedatum

2016-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3b / 3c. Eller: Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik C.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 12/A12.

Huvudområde

Biomedicinsk laboratorievetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår som del i termin 2 Biomedicinska analytikerprogrammet i huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap på nivå 1-30 hp och kan även ingå i en kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap

Syfte

Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper om olika mikroorganismer samt cell-och molekylärbiologiska kunskaper som behövs för att förstå hur olika biologiska processer styr en cell och en organism.

Innehåll

Kursen består av två delkurser:
Delkurser

1. Mikrobiologi, 7.5 hp

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas virus och prokaryota cellers morfologi, klassifikation, näringsbehov, metabolism samt genetik. Vidare diskuteras sjukdomsframkallande mikroorganismer, smitta och smittspridningsvägar. I delkursen behandlas även informationssökning och rapportering samt laborationer som belyser såväl teoretiskt genomgångna moment som grundläggande mikrobiologisk metodik.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för mikroorganismers morfologi, funktion och förutsättningar för tillväxt,
2. beskriva de vanligast förekommande sjukdomsframkallande mikroorganismerna samt förklara smitta och smittspridningsvägar, och
3. planera, utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete inom området mikrobiologisk metodik.

Delkursens arbetsformer

Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt gruppövningar vilka främst kopplas till lärandemål 1 och 2, medan muntliga redovisningar samt laborationer är kopplade till lärandemål 3. Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer.

Delkursens bedömningsformer

Lärandemål 1-2, examinationen genomförs i form av skriftliga individuella tentamina samt muntliga och skriftliga redovisningar i grupp.
Lärandemål 3,samtliga laborationer ska vara godkända. Den laborativa bedömningen görs utifrån studentens prestationer vid laborationstillfällena och från skriftliga såväl som muntliga redogörelser. Bedömningskriterier finns i studiehandledningen.

2. Cell- och molekylärbiologi, 7.5 hp

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas cellcykeln och dess reglering samt mekanismer för apoptos/nekros samt uppkomst av cancer. Vidare diskuteras mekanismer för genuttryck, transkription och translation samt hur genuttryck regleras. Metoder för renframställning resp. manipulering av DNA presenteras. Plasmider, bakteriofager och kloningsvektorer, samt transformation/ transfektion och metoder för identifiering av klonat DNA behandlas. I delkursen tränas såväl informationssökning som rapportering. Laborationer, som belyser både teoretiskt genomgångna moment och grundläggande molekylärbiologisk metodik, genomförs under kursen.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. förklara cellens mekanismer för cellcykelreglering och principer för celldöd samt mekanismer för transkription och translation,
2. förklara grundläggande mekanismer för genreglering, och
3. definiera och förklara grundläggande begrepp inom molekylärbiologi samt tillämpa grundläggande molekylärbiologiska metodiker

Delkursens arbetsformer

Arbetsformerna, vilka består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar samt laborationer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Laborationer i syfte att belysa kursinnehållet genomförs. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer.

Delkursens bedömningsformer

Lärandemål 1-3, examinationen genomförs i form av skriftliga och muntliga individuella tentamina samt muntliga och skriftliga redovisningar i grupp. Lärandemål 3, samtliga laborationer skall vara godkända. Den laborativa bedömningen görs utifrån studentens prestationer vid laborationstillfällena och från såväl skriftliga som muntliga redogörelser Bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i kursen, ges möjlighet till minst två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.

Lärandemål

Kursen består av två delkurser:
1. Mikrobiologi, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för mikroorganismers morfologi, funktion och förutsättningar för tillväxt,
2. beskriva de vanligast förekommande sjukdomsframkallande mikroorganismerna samt förklara smitta och smittspridningsvägar, och
3. planera, utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete inom området mikrobiologisk metodik.
2. Cell- och molekylärbiologi, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. förklara cellens mekanismer för cellcykelreglering och principer för celldöd samt mekanismer för transkription och translation,
2. förklara grundläggande mekanismer för genreglering, och
3. definiera och förklara grundläggande begrepp inom molekylärbiologi samt tillämpa grundläggande molekylärbiologiska metodiker

Arbetsformer

Kursen består av två delkurser:
1. Mikrobiologi, 7,5 hp
Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt gruppövningar vilka främst kopplas till lärandemål 1 och 2, medan muntliga redovisningar samt laborationer är kopplade till lärandemål 3. Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer.
2. Cell- och molekylärbiologi, 7,5 hp
Arbetsformerna, vilka består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar samt laborationer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Laborationer i syfte att belysa kursinnehållet genomförs. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer.

Bedömningsformer

Kursen består av två delkurser:
1. Mikrobiologi, 7,5 hp
Lärandemål 1-2, examinationen genomförs i form av skriftliga individuella tentamina samt muntliga och skriftliga redovisningar i grupp.
Lärandemål 3,samtliga laborationer ska vara godkända. Den laborativa bedömningen görs utifrån studentens prestationer vid laborationstillfällena och från skriftliga såväl som muntliga redogörelser. Bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
2. Cell- och molekylärbiologi, 7,5 hp
Lärandemål 1-3, examinationen genomförs i form av skriftliga och muntliga individuella tentamina samt muntliga och skriftliga redovisningar i grupp. Lärandemål 3, samtliga laborationer skall vara godkända. Den laborativa bedömningen görs utifrån studentens prestationer vid laborationstillfällena och från såväl skriftliga som muntliga redogörelser Bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i kursen, ges möjlighet till minst två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur och övriga läromedel

1. Mikrobiologi, 7.5 hp

Murray P, Rosenthal K, Pfaller M,(2016) Medical Microbiology Elsevier Saunders, Philadelphia. ca 300 s av 800.
Laborationshandledningar och vetenskapliga artiklar tillkommer.

2. Cell- och molekylärbiologi, 7.5 hp

Brown, Terence A. (2010) Gene Cloning and DNA analysis: an introduction. Oxford: Blackwell Publishing cop. 386 s.
Kleinsmith L.J. Hardin J. Bertoni G.P(2011) Becker’s World of the Cell, (eight edition), Pearson Benjamin Cummings. 350 av 912 s.
Laborationshandledningar och vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kursvärdering

En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till delkursens slutförande av kursansvarig lärare som återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.