Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Arbetsorganisation och ledarskap
Engelsk benämning
Organization and Leadership
Kurskod
AV216S
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2010-06-17
Gäller från
2011-09-01
Behörighetskrav
Arbetsvetenskap I eller andra studier om 30hp inom samhällsvetenskapligt ämne.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Arbetsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursen syftar till att ge fördjupande kunskaper om individ, arbete och arbetsliv ur ett organisations- och ledarskapsperspektiv. Kursens centrala moment utgörs dels av grundläggande organisationsteoretiska perspektiv på individer och grupper i arbetslivet, dels av olika perspektiv på chefs- och ledarskap och förändringsarbete inom arbetslivets organisering och organisationer.
Innehåll
Under kursen behandlas arbetsorganisation och ledarskap ur flera olika teoretiska perspektiv. Kursen problematiserar aktuella organisations- och ledarskapsteorier utifrån bland annat genus, etnicitet, klass och generation. I anslutning till dessa teorier diskuteras också företeelser som maktrelationer, inflytande och medarbetarskap. Vidare behandlas även utvecklings- och förändringsarbete i organisationer ur kritiska perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om hur organisationsförändring påverkar individer och grupper;
- visa kunskap om ledarskap ur flera olika teoretiska perspektiv;
- visa kunskap om olika aspekter av medbestämmande, inflytande- och maktfrågor i arbetslivet och
- visa förmåga att beskriva och kritiskt granska organisationer inom industri, övrigt näringsliv, offentlig sektor och ideella verksamheter avseende frågor relaterade till arbetsorganisation och ledarskap och
- visa förmåga att problematisera aktuella ledarskapsteorier.
Arbetsformer
Undervisningen på kursen består av introducerande föreläsningar, fördjupande seminarieövningar samt självständigt arbete, bland annat i basgrupper.
Bedömningsformer
Examinationen sker genom hemtentamen 10hp samt en skriftlig inlämningsuppgift som presenteras muntligt i seminarieform 5hp.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Allvin, Michael, Gränslöst arbete. Socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet. Malmö 2006;
Alvesson, Mats och Stefan Sveningsson, Förändringsarbete i organisationer. Om att utveckla företagskulturer. Malmö 2008;
Börnfelt, Per-Ola, Arbetsorganisation i praktiken. En kritisk introduktion till arbetsorganisationsteori. Stockholm 2009;
Eriksson-Zetterquist, Ulla; Thomas Kalling och Alexander Styhre, Organisation och organisering. 2:a utökade uppl, Malmö 2006;
Kärreman, Dan och Alf Rehn (red.), Organisation: teorier om ordning och oordning. Malmö 2007;
Thompson, Paul och David McHugh, Att arbeta i organisationer. Ett kritiskt perspektiv på organisation och arbete, Malmö 2009;
Wahl, Anna; Charlotte Holgersson; Pia Höök och Sophie Linghag, Det ordnar sig. Teorier om organisationer och kön, Lund 2001;
Yukl, Gary, Leadership in organizations, 6:e uppl, New Jersey 2006.
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan maximalt ca 250 sidor tillkomma i form av dokumentation kring aktuella samhällshändelser samt fristående artiklar eller texter.
Kursvärdering
Alla studenter ges möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. Resultatet av kursvärderingen kommer att återkopplas till studenterna. Utöver kursvärderingen kan studenterna under kursens gång ges tillfälle att skriftligen eller muntligen värdera enskilda moment. Studentinflytande utövas genom kursråd.