Utbildningsplan hösten 2019
Utbildningsplan hösten 2019
Benämning
Biomedicinska analytikerprogrammet
Engelsk benämning
Bachelor Programme in Biomedical Laboratory Science
Programkod
VGBLV
Omfattning
180 hp
Inrättandedatum
2006-11-22
Fastställandedatum
2016-01-19
Gäller från
2019-09-02
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Behörighet
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3b / 3c. Eller: Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik C
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 12/A12.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
Utbildningen omfattar totalt 180 högskolepoäng och är organiserad i en gemensam del omfattande 120 högskolepoäng som ger grundläggande kunskaper för yrkesverksamhet vid framförallt biomedicinska laboratorier. De avslutande 60 högskolepoängen är fördjupningsstudier och inleds med en av två valbara metodologiskt inriktade kurser. Därefter följer verksamhetsförlagd utbildning som ansluter till den inledande fördjupningskursen. Sista terminen avslutas med ett examensarbete på 15 hp inom den fördjupning som studenten valt. Fördjupningskurserna har ett begränsat antal platser. Ansökan och antagning till dessa sker under utbildningens fjärde termin. Urval grundas på prestationer under den tidigare delen av utbildningen. Vilka kurser som anordnas bestäms med hänsyn till efterfrågan och tillgängliga resurser. Undervisningen är huvudsakligen förlagd till Malmö. Vissa kurser och kursmoment, särskild vad gäller verksamhetsförlagd utbildning, är förlagda till andra orter inom Region Skåne.
Tillträde till efterföljande studieår
Kurserna ska genomgås i den ordning de anges i kursöversikten. För tillträde till andra studieåret krävs godkända kurser och delkurser omfattande minst 45 högskolepoäng under termin 1 och 2 eller motsvarande kunskaper. För tillträde till tredje läsåret krävs godkända resultat i kurserna under termin 1-4 inom programmet eller motsvarande kunskaper.
Tillgodoräknande av kurs
Tillgodoräknande prövas i enlighet med högskoleförordningen 6 kap 6-8 §§. Högskoleförordningen (1993:100) i dess lydelse från 070701.
Examination
Examination sker individuellt enligt beskrivning i respektive kursplan.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss kurs eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat Student som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt/programansvarig besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid.
Betyg
Som betyg används något av uttrycken Underkänd, Godkänd, eller Väl godkänd i enlighet med föreskrifter i 6 kap 18-19 §§ Högskoleförordningen (1993:100) i dess lydelse 070101Undantag Verksamhetsförlagd utbildning där uttrycken Underkänd och Godkänd används.
Examensbevis
Examensbevis utfärdas i enlighet med föreskrifterna i 6 kap. 9-11, 20 §§ Högskoleförordningen (1993:100) i dess lydelse 070101.
Innehåll
Termin 1, hösten 2019
BA111D, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
BA112D, 15 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Termin 2, våren 2020
BA121D, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
BA122D, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Termin 3, hösten 2020
BA131C, 15 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
BA132C, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
BA133C, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Termin 4, våren 2021
BA141C, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
BA142C, 15 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Termin 5, hösten 2021
BA151D, 18 hp (VALBAR)
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
BA152C, 18 hp (VALBAR)
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
BA155C, 27 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Termin 6, våren 2022
BA161C, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Lärandemål
Mål för utbildning på grundnivå
I kap 8 § Högskolelagen (1992:1434) i dess lydelse 070101.
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Mål för biomedicinsk analytikerexamen
Högskoleförordningen (1993:100) i dess lydelse 070701.
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som biomedicinsk analytiker.
Kunskap och förståelse
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap om relevanta metoder inom området, och
- visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten
- visa förmåga att självständigt planera och genomföra analyser och undersökningar och i samband med dessa samverka med patienten och närstående,
- visa förmåga att utveckla, använda och kvalitetssäkra biomedicinska laboratorie- och undersökningsmetoder,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån
individers och gruppers behov,
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper,
- visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng.
Mål för kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap
Högskoleförordningen (1993:100) i dess lydelse 070101
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet
kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder
inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om
aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
– visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i
en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar
och situationer,
– visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att
genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
– visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information,
problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
– visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område
som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
– visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med
hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur
den används, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla
sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Lokala mål
Biomedicinska analytikerprogrammet anordnas vid fakulteten Hälsa och samhälle, ett av Malmö universitets områden för utbildning och forskning. Vid Hälsa och samhälle finns en strävan mot att utveckla flervetenskapligt grundad utbildning och forskning som tar sig uttryck i samarbete över traditionella ämnes- och programgränser. Ambitionen är även att utveckla studentens interprofessionella kompetens, vilket innebär att varje student efter genomgången utbildning skall förstå betydelsen av, och kunna visa förmåga till, samarbete med andra professioner inom det människobehandlande området.
Vägledning i yrkesrollen som biomedicinsk analytiker genomförs kontinuerligt i grupp under hela utbildningen. Frågor som studenterna själva upplevt under laboratoriearbetet ställs i fokus och utgör utgångspunkt för diskussionen.
Pedagogisk grundsyn
Utgångspunkten för undervisningen är att fortsatta studier, utvecklingsarbete, forskning och framtida yrkesverksamhet bygger på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling. Det pedagogiska arbetet syftar till att studenten utvecklar denna förmåga genom ett aktivt deltagande i och ansvarstagande för både sin egen och andra studenters kunskapsbildning.
Utbildningen syftar till en integration mellan kurser och kunskapsområden samt mellan teoretiska och praktiska/metodiska moment. Studierna syftar till att utgöra en förståelseram för det professionella arbetets villkor, innehåll och framtida utveckling. Utbildningens praktiska och metodologiska moment såväl som studenternas tidigare erfarenheter utgör en viktig grund för de teoretiska studierna.
Internationalisering
Malmö universitet har en ambition att bli mera internationell och detta ska göra avtryck i alla utbildningar. Det finns en välutvecklad struktur för internationellt utbyte under senare delen av utbildningen.
Examen
Biomedicinsk analytikerexamen, Kandidatexamen
Efter genomfört utbildningsprogram är examensfordringarna för såväl biomedicinsk analytikerexamen som kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap uppfyllda.
Malmö universitet utfärdar examensbevis efter ansökan. I båda examina anges den engelska översättningen Degree of Bachelor of Science with a Major in Biomedical Laboratory Science. För behörighet att utöva biomedicinska analytikeryrket (Biomedical Scientist) krävs legitimation som efter ansökan utfärdas av Socialstyrelsen.
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska och engelska