Grundnivå
Grundläggande behörighet + särskild behörighet (Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Svenska (3) och engelska (6) ). Avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete eller, i de fall där examen i socialt arbete/social work inte kan erhållas, motsvarande utbildning med inriktning beteende- eller samhällsvetenskap.
Kompletteringsutbildningen är tvåårig och fördelad över fyra terminer om vardera 30 hp. Totalt omfattar utbildningen 120 hp. Kompletteringsutbildningen följer de ordinarie kurserna på Socionomprogrammets termin 1, 3, 4 och 5. Utbildningen förbereder för ett arbete inom sociala verksamheter som bedrivs i offentlig, privat och ideell regi för barn, ungdomar, vuxna, äldre och familjer. Som socialarbetare finns det möjlighet att arbeta som exempelvis socialsekreterare, kurator och handläggare inom äldre- och handikappomsorgen. De största områdena inom socialt arbete är socialtjänsten, hälso- och sjukvården, kriminalvården, rehabiliterande verksamheter inom Försäkringskassan och arbetsförmedlingen samt skolverksamhet.
Kompletteringsutbildningen skall ge möjlighet till att, utifrån tidigare utländsk högskoleutbildning kompletterat med fyra av socionomprogrammets terminer, bereda studenten möjlighet att arbeta inom socialt arbete. Kompletteringsutbildningen ger en allmän kompetens och studenten erhåller ett intyg efter genomförd och godkänd kompletteringsutbildning.
Examination sker individuellt enligt beskrivning i respektive kursplan.
Mål för kompletteringsutbildningen
Det övergripande målet med kompletteringsutbildningen är att studenten ska erhålla sådana kunskaper som krävs för att kunna arbeta inom socialt arbete. Målen nedan är formulerade i relation till Mål för kandidatexamen, Högskoleförordningen (1993:100).
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kompletteringsutbildning skall studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kompletteringsutbildning skall studenten kunna:
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kompletteringsutbildning skall studenten kunna:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Lokalt mål för kompletteringsutbildningen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kompletteringsutbildning skall studenten kunna:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta juridiska aspekter.
Pedagogisk grundsyn
Kompletteringsutbildningen vilar på flervetenskaplig grund. Utbildningen syftar till en integration mellan studentens förkunskaper, aktuella kurser och kunskapsområden samt mellan teoretiska och praktiska moment. De teoretiska studierna utgör en förståelseram för det professionella arbetets villkor, innehåll och framtida utveckling. Utbildningens praktiska moment och studenternas tidigare erfarenheter är en viktig grund för de teoretiska studierna. Vidare syftar utbildningen till utveckling och integration av kunskap och självkännedom som grund för framtida yrkesverksamhet och forskning. Utgångspunkten för undervisningen är att såväl fortsatta studier som framtida yrkesverksamhet bygger på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling samt förmåga att samla in, bearbeta och kritiskt granska texter och annan information. Studenten utvecklar dessa förmågor genom ett aktivt deltagande i och ansvarstagande för sin egen kunskapsbildning. Undervisningsformerna syftar slutligen till att främja utvecklingen av självkännedom, empatisk förmåga och ett förhållningssätt som vilar på grundläggande etiska värderingar i det sociala arbetet.
Personlig professionell utveckling (PPU)
Kompletteringsprogrammet förbereder studenten för att kunna arbeta med människor i utsatta livssituationer. Detta arbete kräver en kombination av teoretiska kunskaper, praktiska färdigheter och personlig mognad. Grunden för den professionella kompetensen läggs under utbildningen, som bygger på studentens tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet. Den innehåller därför såväl teoretiska moment som moment som fokuserar studentens personliga professionella utveckling. Under terminerna 1,3 och 4 tränas den professionella utvecklingen i s.k. PPU-grupper.
Examen
Kompletteringsutbildningen ger en allmän kompetens för att kunna arbeta inom socialt arbete och studenten erhåller ett intyg efter genomförd och godkänd kompletteringsutbildning.
Kompletteringsutbildningen ger en allmän kompetens och studenten erhåller ett intyg efter genomförd och godkänd kompletteringsutbildning.
Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
Tillgodoräknande prövas i enlighet med föreskrifterna i 6 kap 6-8 §§ Högskoleförordningen (1993:100).