Avancerad nivå
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- eller läkarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program.
Förklarande tillägg
Förkunskapskravet ovan syftar till att fånga upp kunskaper och färdigheter som tillägnas genom studier och arbete/praktik med människor i professionella relationer som exempelvis patient/vårdare och klient/behandlare.
Utbildningen bedrivs på halvfart under fyra år (120 hp, 15hp/termin). Möjlighet finns att välja studier på helfart termin 5-6 (60hp, 30hp/termin). Kurserna inom programmet ges företrädesvis på campus men med digitala inslag, samt att kurser på distans kan förekomma. Detta beslutas i god tid inför varje termin innan utanonnsering. Programmets kurser ges främst på svenska men enskild valbar kurs ges på engelska. Under programmets andra år ingår 15 hp valbara kurser. Det valbara utbudet varierar och vilka kurser som går vilken termin beslutas i god tid inför utannonsering.
Examination
Examinationen genomförs individuellt enligt beskrivning i respektive kursplan.
Mål för utbildning på avancerad nivå
Högskolelagen 1 kap 9 §
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Mål för masterexamen i sexologi
Högskoleförordningen (1993:100)
Kunskap och förståelse
För masterexamen i huvudområde sexologi ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen i huvudområde sexologi ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen i huvudområde sexologi ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Examensarbete
För masterexamen i sexologi krävs ett examensarbete omfattande 30 högskolepoäng inom huvudområdet sexologi.
Lokal profil
Mastersprogrammet i sexologi ges vid Fakulteten för hälsa och samhälle. Mastersprogrammet inom huvudområdet sexologi har två uttalade syften: dels att erbjuda en kvalificerad forskningsbaserad vidareutbildning för yrkesverksamma inom människobehandlande yrkesområden, och dels att bidra till att bredda rekryteringsbasen för forskarstudier i sexologi.
Den studerande ska utveckla fördjupade kunskaper och förståelse för sexualitet utifrån ett individuellt- och sociokulturellt perspektiv, samt öka sin förståelse för sexologi, såväl teoretiskt som inom det praktiska verksamhetsområdet. Vidare ska den studerande visa kunskap om metoder för information, upplysning och undervisning om sexualitet, samt förståelse för förändrings- och behandlingsarbete inom det sexologiska verksamhetsområdet. Studierna ska leda till kunskap såväl som förståelse för teorier, modeller och ideologier som beskriver och förklarar sexuell hälsa och sexuella problem både i en lokal och global kontext.
Under utbildningen ska den studerande utveckla förmåga att tillämpa kunskaper om sexualitetens biologiska, psykologiska, sociala och samhälleliga aspekter, samt kunna analysera, bedöma och hantera komplexa orsakssamband för sexuell och reproduktiv hälsa och sexuellt problem. Förmåga att självständigt analysera sexologiska problem samt formulera problembeskrivning för vidare behandling eller hänvisning. Den studerande ska dessutom kunna kritiskt granska kulturella och normativa aspekter på sexualitet i samhället, samt visar förtrogenhet med centrala begrepp, etiska teorier och principer, vetenskapliga synsätt och kvalitativa och kvantitativa metoder relevanta för det sexologiska området.
Efter studierna ska den studerande kunna genomföra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, samt visa en medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete inom sexologi. Den studerande ska kunna värdera vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling i sexologi. Inom ramen för kurserna på programmet finns kontinuerligt ett fokus på en ökad kunskap om lokala och globala perspektiv inom huvudämnet sexologi, samt dess koppling till aspekter av hållbar utveckling.
Pedagogisk grundsyn
Målet är att öka studenternas interprofessionella kompetens, handlingskompetens för kvalificerade arbetsuppgifter, samt kompetens att integrera forskningsresultat i praktiskt arbete. Programmet ger studenten förutsättningar att självständigt analysera och utveckla sexologi, som ämne och som praktikområde. Stor vikt läggs vid att främja studentens akademiska professionella utveckling genom att träna studenten i kritiskt tänkande, problematisering och argumentationsförmåga när det gäller frågor kopplat till vetenskapsområdet sexologi, samt vid val av teori och metod för analys.
De teoretiska studierna har som mål att studenterna utvecklar både en förståelseram och analytiska redskap för tillämpning inom området för sexologi. I utbildningen integreras ämnes- och metodkurser som stärker studenten i den akademiska professionella utvecklingen inför utvecklings- och forskningsarbete inom sexologi. Vissa delar av programmet har karaktär av mer klinisk sexologi, men största delen av programmets kurser innehåller perspektiv som är applicerbara inom kliniskt arbete.
Utgångspunkten för undervisningen är att såväl fortsatta studier som framtida yrkesverksamhet bygger på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling samt förmåga att samla in, bearbeta och kritiskt granska texter och annan information. Det pedagogiska arbetet syftar till att studenten utvecklar dessa förmågor genom ett aktivt deltagande i och ansvarstagande för både sin egen och andra studenters kunskapsutveckling, genom ett interprofessionellt lärande. Programmet har en stark nationell- och internationell forskningsanknytning där undervisning och examinationer bedrivs av forskningsaktiva lärare.
Programmets upplägg med obligatoriska kurser samt ett antal valbara kurser säkerställer djup och bredd såväl som progression inom huvudområdet sexologi.
Internationalisering
I mastersprogrammet betraktas internationalisering som en del i det pedagogiska arbetet för kunskapsutveckling genom internationell forskning, i syfte att främja ett globalt perspektiv inom huvudområdet sexologi.
Masterexamen i sexologi uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med succesiv fördjupning inom huvudområdet.
Malmö universitet utfärdar examensbevis efter ansökan. I examensbeviset anges benämningen Masterexamen i sexologi. I den engelska översättningen anges Master (120 credits) of Science in Sexology.
Examens- och kursbevis
Examens- och kursbevis utfärdas i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap. 9-11, 20 §§.
För tillträde till termin 5 krävs att de obligatoriska kurserna från termin 1-3 är godkända.
Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.