Grundnivå
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C
Programmet omfattar 180 hp och innehåller 18 kurser varav 8 är valbara. Valbara kurser är obligatoriska och kan bara utgöras av programkurser. Av de 8 valbara kurserna återfinns två i programmets tredje termin, BA133F och BA134F. Utbildningen innehåller anpassningar till det nya moderna digitaliserade samhället genom möjlighet att studera kurser omfattande ”Icke-invasiv analys och datadriven medicin”, kopplat till artificiell intelligens (AI). Dessutom erbjuds en kurs i farmakologi för studenter som tänker sig en yrkesbana inom näringslivet med koppling till läkemedelsutveckling eller liknande. Dessa kurser är valbara i meningen att man läser antingen den ena eller den andra d.v.s. alternativa kurser. Val av respektive alternativ kurs sker i början av termin 3. Plats på önskad alternativ kurs ombesörjes för samtliga studenter.
Programmet erbjuder val av två fördjupningsspår laboratoriemedicin eller klinisk fysiologi omfattande 6 kurser (3 kurser inom respektive fördjupningsspår).
Val av respektive fördjupningssår sker i slutet av termin 3. I största möjliga utsträckning eftersträvas att tillmötesgå studenternas önskemål. Det finns emellertid begränsningar vad gäller plats för verksamhetsförlagd utbildning (VFU) anordnad av Region Skåne. Om platsbrist inom ett fördjupningsspår uppstår fördelas platserna efter uppnådda meriter tidigare under programmet. Vid eventuell önskan om byte av fördjupningsspår måste en individuell studieplan upprättas vilket kan medföra behov av studieuppehåll utan platsgaranti.
Programmet leder till möjlighet för dubbel examen, generell kandidatexamen resp. yrkesexamen inom biomedicinsk laboratorievetenskap. För kandidatexamen krävs att studenten fullgjort kursfordringar om 180 hp varav minst 90 hp inom huvudområdet inklusive ett självständigt examensarbete, inom respektive fördjupningsspår, omfattande minst 15 hp . För yrkesexamen krävs att studenten genomgått samtliga obligatoriska kurser på programmet, totalt 180 hp, med godkända resultat innefattande ett självständigt examensarbete, inom respektive fördjupningsspår, omfattande minst 15 hp.
Undervisningen är huvudsakligen förlagd till Malmö. Vissa kurser och kursmoment, särskilt vad gäller VFU, är förlagda till andra orter främst inom Region Skåne.
Examination
Examination sker individuellt enligt beskrivning i respektive kursplan.
Examensbevis
Examensbevis utfärdas i enlighet med föreskrifterna i 6 kap. 9-11, 20 §§ Högskoleförordningen (1993:100) i dess lydelse 2023:83.
Mål för utbildning på grundnivå
I högskolelagen (SFS 1992:1434, I kap 8 §) anges att:
”Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området. (SFS 2009:1037).”
Mål för biomedicinsk analytikerexamen enligt högskoleförordningen (1993:100)
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som biomedicinsk analytiker.
Kunskap och förståelse
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap om relevanta metoder inom området, och
- visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten
- visa förmåga att självständigt planera och genomföra analyser och undersökningar och i samband med dessa samverka med patienten och närstående,
- visa förmåga att utveckla, använda och kvalitetssäkra biomedicinska laboratorie- och undersökningsmetoder,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper,
- visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
Mål för kandidatexamen enligt högskoleförordningen (1993:100)
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripen kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
– visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
– visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
– visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
– visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
– visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Lokala mål
Utöver de nationella målen gäller följande lokala mål för biomedicinska analytikerprogrammet på Malmö universitet:
Färdighet och förmåga
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten
– visa förmåga att arbeta för hållbar utveckling inom biomedicinsk laboratorievetenskap
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten
– visa ett hållbart förhållningssätt i sin yrkesutövning
– visa förmåga att förhålla sig till hälsa-, genus- och jämställdhetsperspektiv samt olika kulturer, länder och internationella förhållanden i sin yrkesutövning.
Internationalisering och globalt engagemang
Malmö universitet har en ambition att bli mera internationellt och detta ska göra avtryck i alla utbildningar. Det finns en välutvecklad struktur för internationellt utbyte under senare delen av utbildningen.
Pedagogisk grundsyn
Utgångspunkten för undervisningen är att fortsatta studier, utvecklingsarbete, forskning och framtida yrkesverksamhet bygger på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling. Det pedagogiska arbetet syftar till att studenten utvecklar denna förmåga genom ett aktivt deltagande i och ansvarstagande för både sin egen och andra studenters kunskapsbildning.
Utbildningen syftar till en integration mellan kurser och kunskapsområden samt mellan teoretiska och praktiska/metodologiska moment. Studierna syftar till att utgöra en förståelseram för det professionella arbetets villkor, innehåll och framtida utveckling. Utbildningens praktiska och metodologiska moment såväl som studenternas tidigare erfarenheter utgör en viktig grund för de teoretiska studierna.
Biomedicinsk analytikerexamen, Kandidatexamen
Kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap
Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort samtliga obligatoriska kurser på programmet, totalt 180 hp, inklusive ett självständigt examensarbete omfattande minst 15 hp.
Yrkesexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap
Yrkesexamen uppnås efter att studenten fullgjort samtliga obligatoriska kurser på programmet, totalt 180 hp, inklusive ett självständigt examensarbete omfattande minst 15 hp.
Malmö universitet utfärdar examensbevis efter ansökan. Studenten erhåller examensbevis ”Kandidatexamen i Biomedicinsk laboratorievetenskap” med den engelska översättningen ”Bachelor of Science in Biomedical Laboratory Science”.
För behörighet att utöva biomedicinska analytikeryrket (Biomedical Scientist) krävs yrkesexamen för att erhålla legitimation, som efter ansökan utfärdas av Socialstyrelsen.
Avveckling av utbildningsprogram
Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.
Undervisningsspråk
Undervisningen sker på svenska med inslag av engelska.
Tillträde till efterföljande termin
Kurserna ska genomgås i den ordning de anges i kursöversikten. Det krävs att första delkursen inom BA111F, som omfattar 6 hp, eller motsvarande kunskaper, är avklarad innan tillträde till termin 2 medges. För tillträde till termin 3 krävs att de första 45 hp av utbildningen (BA111F, BA112F samt BA121F) är godkända eller motsvarande kunskaper. För tillträde till termin 4 krävs godkänt resultat på samtliga kurser inom termin 1 och termin 2 (BA111F, BA112F, BA121F, BA122F, BA123F), eller motsvarande. För tillträde till termin 5 krävs godkända resultat på samtliga kurser under termin 1- 4 inom programmet (BA111F, BA112F, BA121F, BA122F, BA123F, BA131F, BA132F, BA133F/BA134F, BA141F, BA142F/BA143F) eller motsvarande kunskaper. För att få genomföra examensarbetet under termin 6 krävs dessutom godkända resultat på kursen BA151F eller kursen BA153F (delkurserna 1 och 2).
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.