UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Utbildningsplan

Hösten 2013

Utbildningsplan hösten 2013

Benämning

Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet

Engelsk benämning

Social Pedagogical Work in the field of Disability

Programkod

SGSFU

Omfattning

180 hp

Undervisningsspråk

Svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2013-09-02

Inrättandedatum

2011-11-24

Fastställandedatum

2011-11-24

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Upplägg

Utbildningens praktiska moment utförs i samarbete mellan undervisande lärare och studentens mentor (yrkesverksam inom funktionshinderfältet). Mötet med personer med egna erfarenheter av funktionshinder utgör en viktig del i utbildningen.
Tillgodoräknande av kurser
Tillgodoräknande prövas i enlighet med högskoleförordningen 6 kap. 12-14 §§ Högskoleförordningen (1993:100) i dess lydelse 070101.
För tillträde till efterföljande kurs
Kurserna skall genomgås i den ordning som anges i kursöversikten. För tillträde till andra studieåret krävs godkända kurser om minst 30 hp från första studieårer. För tillträde till tredje studieåret krävs 90 hp varav kurserna SF131A och SF141A skall vara godkända.
Examination
Examination sker individuellt enligt beskrivning i respektive kursplan.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Betyg
Som betyg används något av uttrycken Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd i enlighet med föreskrifter i 6 kap 18-19 §§ Högskoloförordningen (1993:100) i dess lydelse 070101.
Examens- och kursbevis
Examens och kursbevis utfärdas i enlighet med föreskrifterna i 6 kap. 9-11, 20 §§ Högskoleförordningen (1993:100) i dess lydelse 070101.

Innehåll

Termin 1, hösten 2013

Medicinska och sociala perspektiv på funktionshinder
SF111A, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Funktionshinder och välfärdssystemet
SF112A, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap

Termin 2, våren 2014

Socialpsykologiska och etiska perspektiv
SF121A, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Sociala teman i livsförloppet med funktionsnedsättning
SF122A, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap

Termin 3, hösten 2014

Socialpedagogiskt arbete i ett individperspektiv
SF131A, 15 hp (Obligatorisk)
Inget huvudområde
Psykosociala perspektiv på god hälsa
SF132A, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap

Termin 4, våren 2015

Socialpedagogiskt arbete i ett verksamhetsperspektiv
SF141A, 15 hp (Obligatorisk)
Inget huvudområde
Kunskapsutveckling och forskningsmetoder
SF142A, 7.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsarbete
SF143A, 7.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap

Termin 5, hösten 2015

Funktionshinder, modern teknik och IT
SF151A, 7.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Verksamhetsförlagd utbildning
SF153A, 7.5 hp (Valbar)
Inget huvudområde
Social innovation och entreprenörskap - förändringsarbete i välfärdssektorn
HS179A, 7.5 hp (Valbar)
Inget huvudområde
Funktionshinderforskning och sociala teorier inom det samhällsvetenskapliga området
SF152A, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap

Termin 6, våren 2016

Funktionshinder, samverkan och profession
SF161A, 7.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Forskningsmetodik
SF162A, 7.5 hp (Obligatorisk)
Inget huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Examensarbete
SF163A, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap

Lärandemål

Mål för utbildning på grundnivå
I kap 8 § Högskolelagen (1992:1434) i dess lydelse 070101
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Mål för kandidatexamen i handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Högskoleförordningen (1993:100)
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen i handikapp- och rehabiliteringsvetenskap skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet handikapp- och rehabiliteringsvetenskap, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund,
- visa kunskap om tillämpliga metoder inom området,
- visa fördjupad kunskap inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen i handikapp- och rehabiliteringsvetenskap skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det handikapp- och rehabiliteringsvetenskapliga området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen i handikapp- och rehabiliteringsvetenskap skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet handikapp- och rehabiliteringsvetenskap göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen i handikapp- och rehabiliteringsvetenskap skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet.
Lokal profil
Programmet anordnas vid fakulteten för Hälsa och samhälle, ett av Malmö högskolas områden för utbildning och forskning. Vid fakulteten utbildas även socionomer, kriminologer, äldrepedagoger, folkhälsovetare, sjuksköterskor m.fl. Vid Hälsa och samhälle finns en strävan mot att utveckla flervetenskapligt grundad utbildning och forskning som tar sig uttryck i samarbete över traditionella ämnes- och programgränser. Det finns också en uttalad ambition att utveckla studenternas interprofessionella kompetens, vilket innebär att varje student efter genomgången utbildning skall förstå betydelsen av, och kunna visa förmåga till, samarbete med andra professioner inom det människobehandlande området.
Utbildningen bidrar till arbetsmarknadens behov av kompletterande kompetens inom funktionshinderområdet. Den kombinerar samhällsvetenskaplig och medicinsk kunskap. Syftet är att utveckla studenternas förmåga att med utgångspunkt i en analys av människors fysiska, psykiska och sociala hälsa bistå med pedagogiska insatser för enskilda individer med funktionshinder och professionella aktörer.
Pedagogisk grundsyn
Programmet är en yrkesinriktad högskoleutbildning som vilar på flervetenskaplig grund. Utbildningen syftar till en integration mellan kurser och kunskapsområden samt mellan teoretiska och praktiska moment. De teoretiska studierna utgör en förståelseram för det professionella arbetets villkor, innehåll, evidens och utveckling. Vidare syftar utbildningen till utveckling och integration av kunskap och självkännedom som grund för framtida yrkesverksamhet och forskning.
Utgångspunkten för undervisningen är att såväl fortsatta studier som framtida yrkesverksamhet bygger på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling samt förmåga att samla in, bearbeta och kritiskt granska texter och annan information. Studenten utvecklar dessa förmågor genom ett aktivt deltagande i och ansvarstagande för både sin egen och andra studenters kunskapsbildning. Undervisningsformerna syftar slutligen till att främja utvecklingen av självkännedom, empatisk förmåga och ett förhållningssätt som vilar på grundläggande etiska värderingar i det socialpedagogiska arbetet.

Examen

Kandidatexamen

Övrigt

För att tillgodose nuvarande och framtida behov inom funktionshinderområdet anordnar Malmö högskola en treårig kandidatutbildning för arbete inom olika verksamheter på funktionshinderområdet. Den syftar till att utveckla kompetens i socialpedagogiskt arbete med människor och deras nätverk.