Utbildningsplan hösten 2021
Utbildningsplan hösten 2021
Benämning
Kompletterande utbildning för personer med avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete
Engelsk benämning
Complementary education for people with completed foreign higher education in social work.
Programkod
SGKOM
Omfattning
120 hp
Inrättandedatum
2017-06-26
Fastställandedatum
2017-06-15
Gäller från
2021-08-30
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Behörighet
Grundläggande behörighet + särskild behörighet (Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Svenska (3) och engelska (6) ). Avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete eller, i de fall där examen i socialt arbete/social work inte kan erhållas, motsvarande utbildning med inriktning beteende- eller samhällsvetenskap.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
Kompletteringsutbildningen är tvåårig och fördelad över fyra terminer om vardera 30 hp. Totalt omfattar utbildningen 120 hp. Kompletterings-utbildningen följer de ordinarie kurserna på Socionomprogrammets termin 1, 3, 4 och 5.
Utbildningen förbereder för ett arbete inom sociala verksamheter som bedrivs i offentlig, privat och ideell regi för barn, ungdomar, vuxna, äldre och familjer. Som socialarbetare finns det möjlighet att arbeta som exempelvis socialsekreterare, kurator och handläggare inom äldre- och handikappomsorgen. De största områdena inom socialt arbete är socialtjänsten, hälso- och sjukvården, kriminalvården, rehabiliterande verksamheter inom försäkringskassan och arbetsförmedlingen samt skolverksamhet. Kompletteringsutbildningen skall ge möjlighet till att, utifrån tidigare utländsk högskoleutbildning kompletterat med fyra av socionomprogrammets terminer, bereda studenten möjlighet att arbeta inom socialt arbete. Kompletteringsutbildningen ger en allmän kompetens och studenten erhåller ett intyg efter genomförd och godkänd kompletteringsutbildning.
Examination sker individuellt enligt beskrivning i respektive kursplan. Rätt till omtentamen Student som underkänts i tentamen för kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt de tider som anges i studiehandledningen. För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omtentamenstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga.
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Betyg
Som betyg används något av uttrycken Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap. 18-19§§. För kurser under termin 4 används uttrycken Underkänd eller Godkänd.
Tillträde till efterföljande kurs
Kurserna skall genomgås i den ordning som anges i kursöversikten. För tillträde till termin 2 krävs godkända kurser om minst 21,5 hp från termin 1 (SC111K) i kompletteringsutbildningen. För tillträde till termin 3 krävs godkända kurser om minst 50 hp från termin 1 (SC111K) och termin 2 (SC131K) i kompletteringsutbildningen. För tillträde till termin 4 krävs 75 hp från termin 1-3(SC111K, SC131K och SC141K) i kompletteringsutbildningen. Dessa poäng skall inkludera termin 2 (SC131K), 30 hp.
Innehåll
Termin 1, hösten 2021
Socialt arbete som teoretiskt och praktiskt fält
SC111K, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Socialt arbete
Till kursens startsida
Termin 2, våren 2022
Juridik i socialt arbete
SC131K, 30 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Termin 3, hösten 2022
Socialt arbete: Profession, praktik och perspektiv
SC141K, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Socialt arbete
Till kursens startsida
Termin 4, våren 2023
Socialt arbete: Verksamhetsförlagd utbildning
SC151K, 30 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Lärandemål
Mål för kompletteringsutbildningen
Det övergripande målet med kompletteringsutbildningen är att studenten ska erhålla sådana kunskaper som krävs för att kunna arbeta inom socialt arbete. Målen nedan är formulerade i relation till Mål för kandidatexamen, Högskoleförordningen (1993:100) i dess lydelse 070101.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kompletteringsutbildning skall studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kompletteringsutbildning skall studenten kunna:
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kompletteringsutbildning skall studenten kunna:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Lokalt mål för kompletteringsutbildningen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kompletteringsutbildning skall studenten kunna:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta juridiska aspekter.
Pedagogisk grundsyn
Kompletteringsutbildningen vilar på flervetenskaplig grund. Utbildningen syftar till en integration mellan studentens förkunskaper, aktuella kurser och kunskapsområden samt mellan teoretiska och praktiska moment. De teoretiska studierna utgör en förståelseram för det professionella arbetets villkor, innehåll och framtida utveckling. Utbildningens praktiska moment och studenternas tidigare erfarenheter är en viktig grund för de teoretiska studierna. Vidare syftar utbildningen till utveckling och integration av kunskap och självkännedom som grund för framtida yrkesverksamhet och forskning. Utgångspunkten för undervisningen är att såväl fortsatta studier som framtida yrkesverksamhet bygger på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling samt förmåga att samla in, bearbeta och kritiskt granska texter och annan information. Studenten utvecklar dessa förmågor genom ett aktivt deltagande i och ansvarstagande för sin egen kunskapsbildning. Undervisningsformerna syftar slutligen till att främja utvecklingen av självkännedom, empatisk förmåga och ett förhållningssätt som vilar på grundläggande etiska värderingar i det sociala arbetet.
Personlig professionell utveckling (PPU)
Kompletteringsprogrammet förbereder studenten för att kunna arbeta med människor i utsatta livssituationer. Detta arbete kräver en kombination av teoretiska kunskaper, praktiska färdigheter och personlig mognad. Grunden för den professionella kompetensen läggs under utbildningen, som bygger på studentens tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet. Den innehåller därför såväl teoretiska moment som moment som fokuserar studentens personliga professionella utveckling. Under terminerna 1,3 och 4 tränas den professionella utvecklingen i s.k. PPU-grupper.
6. Examen
Kompletteringsutbildningen ger en allmän kompetens för att kunna arbeta inom socialt arbete och studenten erhåller ett intyg efter genomförd och godkänd kompletteringsutbildning.
Examen
Ingen examen
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska, inslag av engelska kan förekomma.