Mål för utbildning på avancerad nivå
1 kap 9 § i Högskolelagen (1992:1434) i dess lydelse 070101
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Mål för masterexamen i sexologi
Högskoleförordningen (1993:100) i dess lydelse 070101
Kunskap och förståelse
För masterexamen i sexologi skall studenten
- visa kunskap om och förståelse för sexualitet i ett individuellt och sociokulturellt
perspektiv,
- visa kunskap om och förståelse för sexologi som teoretiskt och praktiskt verksamhetsområde,
- visa kunskap om metoder för information, upplysning och undervisning om sexualitet
samt om förändrings- och behandlingsarbete inom det sexologiska verksamhetsområdet, och
- visa kunskap om teorier, modeller, och ideologier som beskriver och förklarar sexuell
hälsa och sexuella problem i samhället.
Färdighet och förmåga
För masterexamen i sexologi skall studenten
- visa förmåga att tillämpa kunskaper om sexualitet biologiska, psykologiska, sociala och samhälleliga aspekter,
- visa förmåga att analysera, bedöma och hantera komplexa orsakssamband för sexuell och reproduktiv hälsa och sexuella problem,
- visa förmåga att självständigt kunna företa sexologiska undersökningar och behandlingar,
- visa förmåga att kritiskt granska kulturella och normativa aspekter på sexualitet i samhället, och
- visa förtrogenhet med centrala begrepp, etiska teorier och principer, vetenskapliga synsätt och kvalitativa och kvantitativa metoder relevanta för det sexologiska området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen i sexologi skall studenten
- visa förmåga att inom kunskapsområdet sexologi göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För masterexamen i sexologi skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett examensarbete om 30 högskolepoäng.
Lokal profil
Utbildningsprogrammet anordnas vid fakulteten Hälsa och samhälle, ett av Malmö högskolas områden för utbildning och forskning. Vid fakulteten utbildas socionomer, kriminologer, biomedicinska analytiker, folkhälsovetare, sjuksköterskor och äldrepedagoger. Vid Hälsa och samhälle finns en strävan mot att utveckla flervetenskapligt grundad utbildning och forskning som tar sig uttryck i samarbete över traditionella ämnes- och programgränser. Det finns också en uttalad ambition att utveckla studenternas interprofessionella kompetens, vilket innebär att varje student efter genomgången utbildning skall förstå betydelsen av, och kunna visa förmåga till, samarbete med andra professioner inom det människobehandlande området.
Pedagogisk grundsyn
Utbildningen syftar till en integration mellan kurser och kunskapsområden samt mellan teoretiska och praktiska moment. Studierna syftar till att utgöra en förståelseram för det professionella arbetets villkor, innehåll och framtida utveckling. Utbildningens praktiska moment och studenternas tidigare erfarenheter utgör en viktig grund för de teoretiska studierna. Vidare syftar utbildningen till utveckling och integration av såväl kunskap som självkännedom som grund för framtida yrkesverksamhet och forskning.