Utbildningsplan hösten 2024
Utbildningsplan hösten 2024
Benämning
Tandhygienistutbildning
Engelsk benämning
Program in Dental Hygiene
Programkod
OGTHU
Omfattning
180 hp
Inrättandedatum
2020-09-08
Fastställandedatum
2024-01-24
Gäller från
2024-08-26
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Behörighet
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
Utbildningen leder fram till den professionella kompetens som krävs för att kunna arbeta som legitimerad tandhygienist. Yrket innebär kliniskt självständigt patientarbete, samverkan med övrig personal inom tandvård, hälso- och sjukvård, kommunal omsorg och andra aktörer i samhället. Under utbildningen läggs grunden till ett vetenskapligt förhållningssätt och betydelsen av att arbeta evidensbaserat.
Oral hälsa är en del av den allmänna hälsan och välbefinnandet och munhälsan har stor betydelse för det dagliga livet och i kontakt med omgivningen. Fokus i utbildningen är på hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser för en god munhälsa på lika villkor för både barn och vuxna i alla åldrar och med varierande behov på individ-, grupp- och samhällsnivå. Du inhämtar kunskap och färdigheter om hur en god oral hälsa kan främjas och hur våra vanligaste orala sjukdomar kan förebyggas. Huvudområdet oral hälsa bildar en helhet av kunskaper från naturvetenskapliga (främst odontologi och medicin), samhälls- och beteendevetenskapliga domäner. Kunskaperna utgår från människans livssituation där det egna ansvaret för den orala hälsan beaktas samt samspelet mellan den enskilde individen och det professionella tandvårdsteamet.
Utmaningsbaserat lärande
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Det innebär att kursveckorna framför allt omfattar studentaktiva moment, med samarbete i studiegrupper med eget ansvar för förberedelser. Rekommenderad litteratur med tydliga litteraturhänvisningar finns tillgänglig i kombination med att du uppmuntras och ges verktyg till att självständigt söka och värdera litteratur. Du har därför själv huvudansvaret för att inhämta kunskap, vilket förbereder dig för ett livslångt lärande.
Teori blandas med klinik, demonstrationer och övningar vilket gör att lärandet sker i ett för professionen relevant sammanhang, s.k. kontextuellt lärande. Klinisk färdighetsträning med behandling av egna patienter löper genom hela utbildningen och den kliniska aktiviteten ökar successivt från terminskurs 2 till terminskurs 6. Du utför individanpassad hälsokommunikation och sjukdomsbehandlande åtgärder för barn, ungdomar, vuxna och äldre samt en självständigt hälsofrämjande utåtriktad utbildningsinsats för grupper i samhället. I den kliniska färdighetsträningen tillämpar du dina kunskaper genom att bland annat redovisa och värdera relevant forskning och befintlig evidens i skriftliga patientfall samt i de reflektioner du gör i samband med patientbehandlingen.
Genomförande
Tandhygienistprogrammet vid Malmö universitet leder fram till en yrkesexamen. Studierna bedrivs som heltidsstudier på dagtid. Utbildningen omfattar totalt 180 högskolepoäng och indelas i 6 terminer. Utbildningens teoretiska avsnitt är förlagd till campus på Malmö universitet och klinisk färdighetsträning genomförs på studentkliniken på Universitetstandvården vid Odontologiska fakulteten. Digitala lärandeaktiviteter förekommer. Under sista studieåret genomförs en del av den kliniska utbildningen som verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Ordningsföljden av kurserna är bunden och medför därför en progression av din kompetens genom att mer och mer komplexa problem och sammanhang introduceras allteftersom din insikt, erfarenhet och självständighet ökar. Praktisk färdighetsträning i laboratoriemiljö föregår de kliniska momenten.
Du genomför ett vetenskapligt självständigt arbete (examensarbete, 15 hp) som påbörjas under den femte terminen med huvudsaklig tyngdpunkt på den avslutande sjätte terminen. Examensarbetet redovisas såväl muntligt som skriftligt och examinationsmomentet omfattar även opposition på medstudenters examensarbete.
Innehåll
Termin 1, hösten 2024
Oral hälsa – introduktion till området, professionen och vetenskap
TV331A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Oral hälsa
Till kursens startsida
Termin 2, våren 2025
Oral hälsa – diagnostik och prevention I, hälsokommunikation I
TV332A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Oral hälsa
Till kursens startsida
Termin 3, hösten 2025
Oral hälsa – diagnostik och prevention II, behandling I, hälsokommunikation II
TV333A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Oral hälsa
Till kursens startsida
Termin 4, våren 2026
Oral hälsa – diagnostik och prevention III, behandling II, folkhälsa och hälsopromotion I, vetenskap I
TV334A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Oral hälsa
Till kursens startsida
Termin 5, hösten 2026
Oral hälsa – behandling III, grupper med särskilda behov, hälsopromotion II, vetenskap II
TV335A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Oral hälsa
Till kursens startsida
Termin 6, våren 2027
Oral hälsa – behandling IV, samhällsperspektiv, hälsopromotion III, examensarbete
TV336A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Oral hälsa
Till kursens startsida
Examensmål
Allmänna mål
I högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 8 § anges att:
”Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.(SFS 2009:1037)”
Tandhygienistexamen
Vidare anges i högskoleförordningen (SFS 1993:100, Examensordning) följande mål för tandhygienistexamen:
Omfattning
Tandhygienistexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng.
Mål
För tandhygienistexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som tandhygienist.
Kunskap och förståelse
För tandhygienistexamen ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap om och förståelse för den orala hälsans betydelse för individens välbefinnande och hälsa samt det allmänna hälsotillståndets inverkan på den orala hälsan,
- visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar individers och gruppers orala hälsa,
- visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
- visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För tandhygienistexamen ska studenten
- visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete för såväl patienter som för grupper,
- visa förmåga att självständigt utföra orala undersökningar samt att utreda och analysera behov av insatser,
- visa förmåga att genomföra och utvärdera behandlingsinsatser,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt förmedla sin kunskap till olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tandhygienistexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, deras närstående samt andra grupper, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För tandhygienistexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng.
Examen
Tandhygienistexamen
Tandhygienistexamen
Efter genomfört utbildningsprogram är examensfordringarna för tandhygienistexamen uppfyllda. Malmö universitet utfärdar examensbevis efter ansökan.
För examina anges den engelska översättningen Degree of Bachelor of Science in Dental Hygiene. För behörighet att utöva tandhygienistyrket krävs legitimation som efter ansökan utfärdas av Socialstyrelsen. Utbildningen följer EU-direktiven för ömsesidigt erkännande av kompetensbevis inom anslutna medlemsstater (EES-avtalet Ds 1992:34).
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Undervisningsspråk är svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Examinationsformer
Examinationsformerna framgår av respektive kursplan. Examination kan ske genom skriftliga, muntliga, digitala eller praktiska prov, individuellt eller i grupp. Studentens prestationer bedöms alltid individuellt.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registrering på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Student som underkänts i en klinisk/praktisk del av en kurs får möjlighet att göra om den delen en gång i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap. 21 §.
Särskilda behörighetskrav till kurs inom program
Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven går att hitta i kursplanerna.
Tillgodoräknande av kurser
Tillgodoräknande prövas i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap 6-8.
Internationalisering och globalt engagemang
Studenten har möjlighet både att förlägga studier utomlands och till internationalisering på hemmaplan. Studenter från andra tandhygienistutbildningar i världen kan få en del av sin utbildning vid Malmö universitet.
Avveckling av utbildningsprogram
Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.