Utbildningsplan våren 2017
Utbildningsplan våren 2017
Benämning
Yrkeslärarutbildning
Engelsk benämning
Higher Education Diploma in Vocational Education
Programkod
LGLYR
Omfattning
90 hp
Inrättandedatum
2010-11-19
Fastställandedatum
2014-09-11
Gäller från
2017-01-16
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Behörighet
Grundläggande behörighet samt kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper inom något eller några av de yrkesämnen som finns i gymnasieskolans yrkesprogram.
Kriterier finner du här http://www.studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/yrkeslarare/
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
Yrkeslärarutbildningen är utformad för att tillgodose de krav som ett föränderligt samhälle ställer på skola och lärare och består av sammanhållna studier inom ett program. I utbildningens avslutande kurs ingår ett yrkesdidaktiskt utvecklingsarbete. Yrkeslärarutbildningen omfattar 90 högskolepoäng.
Utbildningen utgörs av yrkesämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning samt studier inom yrkesämnesrelaterad utbildningsvetenskaplig kärna. Från början och under större delen av utbildningen deltar studenten i arbetet på en partnerskola där den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i samverkan mellan berörd kommun/berörd skola och högskolan. Student som under utbildningstiden har anställning som yrkeslärare kan efter överenskommelse mellan skolhuvudman och högskolan genomföra huvuddelen av den verksamhetsförlagda utbildningen inom ramen för den egna anställningen. Avslutande VFU-kurs (fyra veckor) genomförs alltid på annan skola än den där studenten har sin anställning. Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd inom relevant verksamhet omfattar alltid minst 20 veckor (30 högskolepoäng) fördelade fyra kurser. Utbildningen innehåller kurser på avancerad nivå omfattande 12 högskolepoäng.
Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattar 60 högskolepoäng och anknyter till kommande yrkesutövning och omfattar följande:
– skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de
grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
– läroplansteori och didaktik,
– vetenskapsteori och forskningsmetodik,
– utveckling, lärande och specialpedagogik,
– sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
– uppföljning och analys av lärande och utveckling,
– bedömning och betygsättning, och
– elevers språk- och kunskapsutveckling i ett samhälle kännetecknat av kulturell mångfald.
Examination
Examinationen utformas utifrån de lärandemål som anges för kurserna.
Examination av verksamhetsförlagd utbildning utformas i en tillämplig progression över terminerna och utformas för att ge underlag för en helhetsbedömning av studentens lämplighet för läraryrket. Examinator utses av högskolan. Partnerskolan medverkar i bedömningen av den verksamhetsförlagda utbildningen genom att lämna underlag till examinator.
Studenten ska under hela sin utbildningstid ges möjlighet att med berörd/a lärare i skolan och på högskolan diskutera utvecklingen av sin yrkeskompetens.
På utbildningens samtliga kurser inklusive kurser i verksamhetsförlagd utbildning används betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
I de fall tveksamhet uppstår om en students möjlighet att med godkänt resultat fullfölja den påbörjade utbildningen eller om dennes lämplighet för yrket ska snarast genom vägledande samtal med berörd lärare och institutionsledning prövas om studenten ska avrådas att fortsätta utbildningen.
Innehåll
Termin 1, våren 2017
Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap
UV206D, 9 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Verksamhetsförlagd utbildning I och II
VU211D, 12 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Termin 2, hösten 2017
Styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning
UV207D, 15 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Verksamhetsförlagd utbildning III
VU213G, 6 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Termin 3, våren 2018
Utveckling, lärande och specialpedagogik
UV202D, 9 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Verksamhetsförlagd utbildning IV
VU714G, 6 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Skola, värdegrund och samhälle
UV203D, 9 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Termin 4, hösten 2018
Utvärdering och yrkesdidaktiskt utvecklingsarbete
UV209D, 18 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Verksamhetsförlagd utbildning V
VU705G, 6 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Lärandemål
Utdrag ur Högskolelagen 2006:173
"Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. (…) Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området."
Utdrag ur SFS 2010:1064
”Mål
För yrkeslärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som yrkeslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För yrkeslärarexamen ska studenten
– visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt samt visa kännedom om vuxnas lärande,
– visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
– visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
– visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
– visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
– visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning.
Färdigheter och förmåga
För yrkeslärarexamen ska studenten
– visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
– visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
– visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
– visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
– visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
– visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
– visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
– visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
– visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
– visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
– visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten samt att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
– visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För yrkeslärarexamen ska studenten
– visa självkännedom och empatisk förmåga,
– visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
– visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens både i yrkesämnet och i det pedagogiska arbetet.”
För yrkeslärarexamen vid Malmö högskola ska studenten också
–visa kunskap om och förmåga att beakta innebörden av interkulturalitet, medborgerlig bildning samt lärande för hållbar utveckling i pedagogisk yrkesverksamhet,
–visa kunskap om och förmåga att beakta sambandet mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv.
Examen
Yrkeslärarexamen
Yrkeslärarexamen avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten uppnått erforderliga examensmål och poängkrav.
I examensbeviset anges de kurser som inräknas i examen.
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska och engelska
Föreskrifter
För att äga tillträde till kurs i verksamhetsförlagd utbildning ska närmast föregående kurs i verksamhetsförlagd utbildning vara godkänd.