Utbildningsplan hösten 2024
Utbildningsplan hösten 2024
Benämning
Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, (ULV)
Engelsk benämning
Bridging programme for Teachers Educated Abroad
Programkod
LAULV
Omfattning
150 hp
Inrättandedatum
2020-11-20
Fastställandedatum
2023-12-01
Gäller från
2024-09-02
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Fakultetsstyrelsen
Behörighet
Behörigh till utlandsutbildade lärares vidareutbildning (ULV) är den som har:
- avslutad lärarexamen på eftergymnasial nivå eller avslutad ämnesexamen på eftergymnasial nivå som kan motsvara ett svenskt undervisningsämne
- godkänt betyg i Svenska 3/Svenska som andraspråk 3 eller motsvarande
- genomfört inplaceringsprov i Svenska
- möjlighet att komplettera till svensk lärarexamen eller lärarlegitimation eller utökad behörighet inom 120 hp
Universitetet får meddela föreskrifter om sådana krav på förkunskaper som är nödvändiga för att studenten ska kunna tillgodogöra sig utbildningen och om vilka urvalsgrunder som ska användas och vilken platsfördelning som ska göras.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
Syftet med utbildningen vid Malmö universitet är att erbjuda kompletterande studier i enlighet med förordning 2008:1101 ändrad till SFS 2018:1506 om högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning.
Den sammanlagda omfattningen av utbildningen får vara högst 120 högskolepoäng för varje student. Utöver omfattning om 120 högskolepoäng får utbildningen omfatta högst 30 högskolepoäng i antingen svenska eller engelska eller sammanlagt i båda språken.
Utbildningen bygger på studentens tidigare högskoleutbildning. För de studerande upprättas individuella studieplaner i anslutning till antagningen. Vid individuell studieplanering tas hänsyn till de studerandes tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet. De kurser som ingår i utbildningen beror på den individuelle studentens studiebehov för att uppnå aktuell examen eller lärar- eller förskollärarlegitimation. Gemensamt för samtliga studenter i utbildningen är att studier inom utbildningsvetenskapliga kärna (UVK), verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och/eller ämne ingår. Kurserna läses i den ordning som anges i den individuella studieplanen.
Innehåll
Kurserna Svenska för utlandsutbildade lärare I, 15 hp och Svenska för utlandsutbildade lärare II, 15 hp ingår som första kurser i samtliga studieplaner. Innan utbildningen påbörjas genomgår alla antagna en yrkeskommunikativ prövning i svenska. För de studenter som genom provet uppvisar att de har språkliga kunskaper motsvarande kursernas mål utgår dessa ur studieplanen.
I samtliga studieplaner ingår också kursen Att vara lärare i Sverige I, 9 hp och Verksamhetsförlagd utbildning I, 6 hp
Därefter följer individuellt planerade kompletterande studier inom UVK och/eller VFU och/eller ämnesstudier utifrån syftet med utbildningen, §2, stycke 1, 2 eller 3, (SFS 2008:1101, SFS2018:1506)
I den individuella studieplanen ingår de kurser som krävs för att nå examen. Vilka kurser som ingår beror på den individuelle studentens kompletteringsbehov för att uppnå avsedd lärarexamen/legitimation/behörighet.
Utbildningen har fyra inriktningar:
- Förskollärarutbildning
- Grundlärarutbildning
- Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
- Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Examensmål
Utdrag ur Högskolelagen 2006:173
"Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. (…) Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Se för övrigt Förskollärarexamen, Grundlärarexamen och Ämneslärarexamen i Högskoleförordningen 1993:100, bilaga 2.
Examen
Lärarexamen, Förskollärarexamen, Grundlärarexamen, Ämneslärarexamen
Utbildningen leder till att studenten ska kunna avlägga en svensk lärar- eller förskollärarexamen enligt nedan, eller kunna uppnå behörighet för legitimation utifrån anvisning från Skolverket.
Utbildningen leder till Förskollärarexamen med inriktning mot arbete i förskola (Degree of Master of Arts in Primary Education).
Utbildningen leder till Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem (Degree of Bachelor of Arts in Primary Education - Extended School).
Utbildningen leder till Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Degree of Master of Arts in Primary Education - Pre-School Class and Year 1-3).
Utbildningen leder till Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 (Degree of Master of Arts in Primary Education - Year 4-6).
Utbildningen leder till Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 (Degree of Bachelor of Arts in Secondary Education - Year 7-9).
Utbildningen leder till Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 (Degree of Bachelor of Science in Secondary Education - Year 7-9).
Utbildningen leder till Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan (Degree of Bachelor of Arts in Upper Secondary Education).
Utbildningen leder till Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan (Degree of Bachelor of Science in Upper Secondary Education).
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten erhålla en: Förskollärarexamen, Grundlärarexamen, Ämneslärarexamen, Lärarexamen, eller uppfylla kraven för att nå en lärar- eller förskollärarlegitimation. Studenter som är antagna till lärarprogrammet enligt 2001 eller 2007-års studieordning har rätt att slutföra sin utbildning för att få lärarexamen senast 30/6 2023.
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska och engelska
I de fall där urval tillämpas vid antagning till utbildningen används nedanstående urvalsgrunder med prioritering från punkt 1 till 5 inom respektive inriktning.
- Komplettering enligt Skolverkets kompletteringshänvisning
- Utländsk lärar- eller förskollärarexamen
- Studier avseende utökad behörighet av lärar- eller förskollärarlegitimation
- Avslutad utländsk utbildning och yrkeserfarenhet som lärare/förskollärare
- Avslutad utländsk utbildning
I de fall sökande har likvärdiga meriter kan urval genom lottning komma att tillämpas. I de fall Mau når nationellt fastställt antagningstak prioriteras svenskt undervisningsämne där det är brist på lärare enligt särskilt beslut av dekan.
Föreskrifter
Sökande till komplettering mot ämneslärarexamen med engelska som svenskt undervisningsämne behöver genomföra ett prov i ämnet engelska. Provet ska mäta nivå och innehåll på sökandes tidigare studier i ämnet engelska och är en del av behörighetsgranskningen för att se om sökande bedöms kunna uppnå examensmålen inom ramen för kompletterande studier om max 120 hp.
I respektive kursplan samt i dokumentet ”Beslut avseende riktlinjer för individuella studiegångar” framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
För att äga tillträde till kurs i verksamhetsförlagd utbildning ska närmast föregående kurs i verksamhetsförlagd utbildning vara godkänd.
Student äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle för den verksamhetsförlagda utbildningen i en kurs.
Examensarbetet ska vara förberett för elektronisk publicering.