Utbildningsplan hösten 2024
Utbildningsplan hösten 2024
Benämning
Pedagogik och yrkeskunnande: Masterprogram
Engelsk benämning
Education and vocational knowing: Master’s Program
Programkod
LAPYR
Omfattning
120 hp
Inrättandedatum
2021-12-20
Fastställandedatum
2023-03-31
Gäller från
2024-09-02
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Fakultetsstyrelsen
Behörighet
Yrkeslärarexamen, minst 60 hp
eller
lärarexamen med inriktning mot yrkesämne/yrkesområde
eller
annan lärarexamen och två års dokumenterad yrkeslivserfarenhet som lärare i yrkesämne
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Upplägg
Syftet med utbildningen är att studenterna ska fördjupa och bredda sina kunskaper i pedagogik och yrkesdidaktik samt vetenskaps- och metodkunskap med utgångspunkt i studentens yrkeskunnande. Pedagogiska och allmändidaktiska frågor och perspektiv behandlas i relation till yrkeskunnande och yrkesdidaktik. Med yrkesdidaktik avses utformningen av utbildningsförlopp i relation till yrkeskunnande, yrkesutbildningens innehåll och dess sociala, historiska och professionella kontext. Genom utbildningens innehåll och dess utformning beaktas såväl jämställdhets- som hållbarhetsperspektiv.
Innehåll
Termin 1:
PY601G Pedagogik: Yrkeskunnande och pedagogik 15 hp, AIN Obligatorisk, Huvudområde Pedagogik.
Termin 2:
PY602G Pedagogik: Yrkeskunnandets kunskapsteori och didaktik 15 hp, A1F, Obligatorisk, Huvudområde Pedagogik.
Termin 3:
PY603G Pedagogik: Vetenskaplig metod, 15 hp A1F, Obligatorisk, Huvudområde Pedagogik.
Termin 4:
PY604G Pedagogik: Yrkesutbildning och vuxnas lärande, 7,5 hp A1F, Obligatorisk, Huvudområde Pedagogik.
PY605G Pedagogik: Policy och styrning i yrkesutbildning– en internationell utblick 7,5 hp, A1F, Obligatorisk, Huvudområde Pedagogik.
Termin 5:
PY606G Pedagogik: Yrkesidentiteter och sociala kategorier 15 hp, A1F, Obligatorisk, Huvudområde Pedagogik
Termin 6:
PY607G Pedagogik: Yrkeskunnandets gestaltning och praktiknära forskningsmetoder, 15 hp, A1F, Obligatorisk, Huvudområde Pedagogik.
Termin 7-8:
PY608G Pedagogik: Examensarbete,30 hp A2E, Obligatorisk, Huvudområde Pedagogik
Innehåll
Termin 1, hösten 2024
Pedagogik: Yrkeskunnande och pedagogik
PY601G, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Pedagogik
Till kursens startsida
Termin 2, våren 2025
Pedagogik: Yrkeskunnandets kunskapsteori och didaktik
PY602G, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Pedagogik
Till kursens startsida
Termin 3, hösten 2025
Pedagogik: Vetenskaplig metod
PY603G, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Pedagogik
Till kursens startsida
Termin 4, våren 2026
Pedagogik: Policy och styrning i yrkesutbildning– en internationell utblick
PY605G, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Pedagogik
Till kursens startsida
Pedagogik: Yrkesutbildning och vuxnas lärande
PY604G, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Pedagogik
Till kursens startsida
Termin 5, hösten 2026
Pedagogik: Yrkesidentiteter och sociala kategorier
PY606G, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Pedagogik
Till kursens startsida
Termin 6, våren 2027
Pedagogik: Yrkeskunnandets gestaltning och praktiknära forskningsmetoder
PY607G, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Pedagogik
Till kursens startsida
Termin 7, hösten 2027
Pedagogik: Examensarbete
PY608G, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Pedagogik
Till kursens startsida
Kommentar
PY608G Examensarbete läses på halvfart T7 och nästföljande termin.
Examensmål
Ur Högskolelagen (1992:1434):
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. Lag (2006:173).
Ur Högskoleförordningen (1993:100):
Mål
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Lokala mål
För masterexamen i Pedagogik och yrkeskunnande vid Malmö universitet ska studenten också:
- visa fördjupad kunskap om relationen mellan den praktiska kunskapens epistemologi, (konst) och pedagogisk forskning
- visa fördjupad insikt om yrkesetiska principer inom olika yrken/yrkesområden i historiska och samhälleliga kontexter
Examen
Masterexamen
Masterexamen med huvudområdet pedagogik.
(Degree of Master of Arts (120 credits) with a Major in Education, Master’s Programme (Two Year).
Masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng.
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
Examensarbetet ska vara förberett för elektronisk publicering.