Utbildningsplan hösten 2021
Utbildningsplan hösten 2021
Benämning
Grundlärarutbildning
Engelsk benämning
Bachelor/Master of Arts/Science in Primary Education
Programkod
LALGR
Omfattning
180-240 hp
Inrättandedatum
2010-11-19
Fastställandedatum
2021-11-19
Gäller från
2021-11-19
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Fakultetsstyrelsen
Behörighet
46AU / Grundskolans årskurs 4-6, arbetsintegrerad utbildning, 240 hp
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Eller: Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A, (Områdesbehörighet A6b/6B)
46XX / Grundskolans årskurs 4-6, 240 hp
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. eller: Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A, (Områdesbehörighet A6b/6B)
F3AU / Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, arbetsintegrerad utbildning, 240 hp
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Eller: Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A, (Områdesbehörighet A6b/6B)
F3XX / Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Eller: Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A, (Områdesbehörighet A6b/6B)
FHFH / Fritidshem, 180 hp
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Eller: Naturkunskap A, Samhällskunskap A, (Områdesbehörighet A6a/6a)
Observera att ytterligare behörighetskrav kan finnas för de ämnen du väljer under utbildningen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
Grundlärarutbildningen är utformad för att tillgodose de krav som ett föränderligt samhälle ställer på skola och lärare och består av sammanhållna studier inom ett program med tre inriktningar. Grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i fritidshem omfattar 180 högskolepoäng.
Grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 och grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 omfattar vardera 240 högskolepoäng. De två sistnämnda inriktningarna finns även som arbetsintegrerad variant.
I utbildningen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier, studier inom utbildningsvetenskaplig kärna samt verksamhetsförlagd utbildning. Från början och under större delen av utbildningen deltar studenten i arbetet på en partnerskola där den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i samverkan mellan berörd kommun/berörd skola och universitetet. Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd inom relevant verksamhet och ämne och omfattar alltid minst 20 veckor (30 högskolepoäng).
Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattar 60 högskolepoäng och anknyter till kommande yrkesutövning och omfattar följande:
– skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de
grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
– läroplansteori och didaktik,
– vetenskapsteori och forskningsmetodik,
– utveckling, lärande och specialpedagogik,
– sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
– bedömning och betygsättning,
– utvärdering och utvecklingsarbete, och
– elevers språk- och kunskapsutveckling i ett samhälle kännetecknat av kulturell mångfald.
Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i fritidshem
Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i fritidshem innehåller ett fördjupningsämne inom det fritidspedagogiska området. I fördjupningsämnet ingår ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng på grundnivå. Därutöver innehåller inriktningen ett övrigt ämne som omfattar minst 30 högskolepoäng i ett praktiskt eller estetiskt ämne. I ämnena integreras delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan som framför allt rör didaktik, styrdokument samt elevers språk- och kunskapsutveckling. Övriga delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan läses i separata kurser. Därutöver ingår ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning.
Inriktningen innehåller kurser på avancerad nivå om sammanlagt 21 högskolepoäng.
Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 och grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6
Grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 innehåller ett fördjupningsämne (svenska, matematik, engelska, SO eller NO och teknik) med en omfattning av 30 högskolepoäng i ämne och ämnesdidaktik. I fördjupningsämnet ingår därutöver självständiga arbeten om sammanlagt 30 högskolepoäng, varav ett arbete om 15 högskolepoäng på grundnivå och ett arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng på avancerad nivå. I fördjupningsämnet integreras delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan som framför allt rör didaktik, styrdokument samt elevers språk- och kunskapsutveckling. Övriga delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan läses i separata kurser. Därutöver innehåller inriktningen övriga ämnen som omfattar 90 högskolepoäng, varav minst 30 högskolepoäng svenska och matematik samt minst 15 högskolepoäng inom engelska, samhällsorienterande ämnen, naturorienterande ämnen och teknik med undantag för det ämne som utgör studentens fördjupningsämne. Därutöver ingår ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning.
Grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 innehåller ett fördjupningsämne (svenska, matematik, engelska, SO eller NO och teknik) med en omfattning av 30 högskolepoäng i ämne och ämnesdidaktik. I fördjupningsämnet ingår därutöver självständiga arbeten om sammanlagt 30 högskolepoäng, varav ett arbete om 15 högskolepoäng på grundnivå och ett arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng på avancerad nivå. I fördjupningsämnet integreras delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan som framför allt rör didaktik, styrdokument samt elevers språk- och kunskapsutveckling. Övriga delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan läses i separata kurser. Därutöver innehåller inriktningen övriga ämnen som omfattar 90 högskolepoäng, varav 30 högskolepoäng engelska, svenska och matematik samt 30 högskolepoäng inom antingen samhällsorienterande ämnen, naturorienterande ämnen och teknik, ett praktiskt ämne eller ett estetiskt ämne med undantag för det ämne som utgör studentens fördjupningsämne. Därutöver ingår ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning.
Båda inriktningarna innehåller kurser på avancerad nivå om sammanlagt 60 högskolepoäng.
Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 och grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 – Arbetsintegrerad variant
Grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 innehåller 30 högskolepoäng svenska och matematik samt 15 högskolepoäng inom engelska, svenska som andraspråk, samhällsorienterande ämnen, naturorienterande ämnen och teknik. Grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 innehåller 30 högskolepoäng engelska, svenska, matematik samt naturorienterande ämnen och teknik.
Båda inriktningarna innehåller kurser på avancerad nivå om sammanlagt minst 30 högskolepoäng.
I utbildningen integreras arbete i grundskolan inom relevant verksamhet och ämne med studier inom ämne och ämnesdidaktik, utbildningsvetenskaplig kärna och verksamhetsförlagd utbildning. I utbildningen ingår självständiga arbeten om sammanlagt 30 högskolepoäng, varav ett arbete om 15 högskolepoäng på grundnivå och ett arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng på avancerad nivå.
Utbildningen genomförs i två etapper. Sommarkurser ingår i utbildningen så att utbildningen ska kunna slutföras efter totalt fem års studier.
Etapp 1 omfattar två års studier och 120 högskolepoäng.
Den första etappen utgör den nödvändiga basen för att arbeta som obehörig lärare och omfattar studier i undervisningsämnena svenska, matematik, utbildningsvetenskaplig kärna och verksamhetsförlagd utbildning samt självständigt arbete på grundnivå. Utbildningen inleds på heltid under första året och fortsätter under andra året med halvfartskurser i kombination med utbildningsanställning på 50 % vilken innefattar verksamhetsintegrerade kurser och arbete på en grundskola.
Etapp 2 omfattar tre års studier och 120 högskolepoäng.
Den andra etappen innehåller övriga undervisningsämnen kurser och inom utbildningsvetenskaplig kärna som ingår i en grundlärarexamen samt examensarbete på avancerad nivå. Återstående verksamhetsförlagd utbildning genomförs inom ramen för en anställning. Utbildningen fortsätter med studier på halvfart i kombination med arbete på en grundskola inom utbildningsanställning.
Examination
Examinationen utformas utifrån de lärandemål som anges för kurserna.
Examination av verksamhetsförlagd utbildning utformas i en tillämplig progression över terminerna och utformas för att ge underlag för en helhetsbedömning av studentens lämplighet för läraryrket. Examinator utses av universitetet. Partnerskolan medverkar i bedömningen av den verksamhetsförlagda utbildningen genom att lämna underlag till examinator. Studenten ska under hela sin utbildningstid ges möjlighet att med berörd/a lärare i skolan och på universitetet diskutera utvecklingen av sin yrkeskompetens. I utbildningens samtliga kurser inklusive kurser i verksamhetsförlagd utbildning används betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. I de fall tveksamhet uppstår om en students möjlighet att med godkänt resultat fullfölja den påbörjade utbildningen eller om dennes lämplighet för yrket ska snarast genom vägledande samtal med berörd lärare och institutionsledning prövas om studenten ska avrådas att fortsätta utbildningen.
Innehåll
46XX / Grundskolans årskurs 4-6 / 240 hp / Malmö
Fördjupningsämne engelska och lärande,
Fördjupningsämne matematik och lärande,
Fördjupningsämne naturorientering, teknik och lärande,
Fördjupningsämne samhällsorientering och lärande,
Fördjupningsämne svenska och lärande,
Termin 1-2
F3XX / Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 / 240 hp / Malmö
Fördjupningsämne engelska och lärande,
Fördjupningsämne matematik och lärande,
Fördjupningsämne naturorientering, teknik och lärande,
Fördjupningsämne samhällsorientering och lärande,
Fördjupningsämne svenska och lärande,
Termin 1-3
F3AU / Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, arbetsintegrerad utbildning / 240 hp / Landskrona
F3AU / Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, arbetsintegrerad utbildning / 240 hp / Trelleborg
Examensmål
Utdrag ur Högskolelagen 2006:173
"Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. (…) Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper. Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete."
Utdrag ur Högskoleförordningen 1993:100
"Mål
För grundlärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska studenten
– visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
– visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som undervisningen avser samt för yrkesutövningen i övrigt,
– visa kunskap om barns kommunikation och språkutveckling samt visa kännedom om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning,
– visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser, och
– visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
– visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
– visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
– visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
– visa fördjupad kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning och om barns kommunikation och språkutveckling,
– visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
– visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
– visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 ska studenten
– visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
– visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
– visa fördjupad kunskap om läs-, skriv- och matematikutveckling,
– visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
– visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
– visa fördjupad kunskap i bedömning och betygsättning.
För grundlärarexamen ska studenten också
– visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
– visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
– visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.
Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska studenten
– visa fördjupad förmåga att stimulera till lärande och utveckling genom att erbjuda barnen en meningsfull och innehållsrik fritid, och
– visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet.
– visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 och för grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 ska studenten
– visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet.
– visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt.
För grundlärarexamen ska studenten också
– visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
– visa förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
– visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
– visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter,
– visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
– visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
– visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
– visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
– visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
– visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
– visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
– visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen ska studenten
– visa självkännedom och empatisk förmåga,
– visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
– visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet. ”
För grundlärarexamen vid Malmö universitet ska studenten också
– visa kunskap om och förmåga att beakta innebörden av interkulturalitet, medborgerlig bildning samt lärande för hållbar utveckling i pedagogisk yrkesverksamhet,
– visa kunskap om och förmåga att beakta sambandet mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv.
Examen
Grundlärarexamen
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Grundlärarexamen med denna inriktning avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten uppnått erforderliga examensmål och poängkrav.
I examensbeviset anges de kurser som inräknas i examen samt titel på det självständiga arbetet.
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 eller grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten uppnått erforderliga examensmål och poängkrav.
I examensbeviset anges de kurser som inräknas i examen samt titel på de självständiga arbetena.
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska och engelska
Föreskrifter
- I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
- För att äga tillträde till kurs i verksamhetsförlagd utbildning ska närmast föregående kurs i verksamhetsförlagd utbildning vara godkänd.
- Student äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle för den verksamhetsförlagda utbildningen i en kurs.
- För att äga tillträde till kurs med självständigt arbete på avancerad nivå
(examensarbete) ska självständigt arbete på grundnivå, 15 högskolepoäng, vara godkänt.
- För att äga tillträde till studier på utbildningens femte termin ska minst 90 högskolepoäng inom programstudierna vara godkända, varav minst 6 högskolepoäng inom verksamhetsförlagd utbildning.
För studenter inom arbetsintegrerad lärarutbildning gäller andra poängtal enligt nedan.
För att äga tillträde till studier fr o m utbildningens tredje termin inom arbetsintegrerad lärarutbildning krävs en utbildningsanställning. För att erhålla utbildningsanställning krävs godkända kurser inom verksamhetsförlagd utbildning samt ett bestämt antal avklarade högskolepoäng vid fyra tillfällen under utbildningen.
Tre veckor efter mitterminsskiftet i termin två ska minst 37,5 högskolepoäng inom programstudierna vara godkända, varav 7,5 högskolepoäng inomverksamhetsförlagd utbildning.
Tre veckor efter mitterminsskiftet i termin fyra ska minst 75 högskolepoäng inom programstudierna vara godkända, varav 15 högskolepoäng inom verksamhetsförlagd utbildning.
Tre veckor efter mitterminsskiftet i termin sex ska minst 100 högskolepoäng inom programstudierna vara godkända, varav 22,5 högskolepoäng inom verksamhetsförlagd utbildning.
Tre veckor efter mitterminsskiftet i termin åtta ska minst 140 högskolepoäng inom programstudierna vara godkända, varav 22,5 högskolepoäng inom verksamhetsförlagd utbildning.
- Examensarbetet ska vara förberett för elektronisk publicering.