Utbildningsplan hösten 2024
Utbildningsplan hösten 2024
Benämning
Visuell kommunikation
Engelsk benämning
Visual Communication
Programkod
KGVIK
Omfattning
180 hp
Inrättandedatum
2010-08-12
Fastställandedatum
2024-02-14
Gäller från
2024-09-02
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Behörighet
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
Studiet av visuell kommunikation handlar om att undersöka och skapa en analytisk förståelse av visuella uttrycksformer, som grund för att kunna utforma visuell kommunikation. Ämnet innefattar både analys av bilder och visuella budskap, och undersökning av visuella budskap som inslag i de miljöer och situationer som människor möter i vardagen: från analys av enstaka visuella artefakter och design till förståelse av visuell kommunikation som infrastruktur i dagens informationstäta samhälle. Huvudämnet visuell kommunikation bygger på dialog mellan praktiskt gestaltande och teori. Genom att förstå samspelet mellan människor och visuella budskap samt genom att kunna sätta visuella budskap i en historisk och social kontext blir studenterna bättre på att själva utforma visuell information.
Studenterna utvecklar färdigheter i rörlig bild, fotografi och teckning som grund för att arbeta med frågor kring marknadskommunikation, pedagogik och samhällsinformation. Text har under sekler varit den dominerande formen för medierad visuell kommunikation. Idag finns tack vare den tekniska utvecklingen många nya möjligheter att kommunicera visuellt, i rörlig bild, fotografi, teckning eller i olika visuella mediala kombinationer och uttryck, så som animation. De gestaltande delarna examineras genom olika former av medieproduktioner. Den utvecklingen gör det viktigt att genomlysa underliggande budskap och sociala hållbarhetsperspektiv, så som maktaspekter av visuell kommunikation eftersom vi alla exponeras för visuell kommunikation i växande kvantiteter.
Studenterna lär sig att arbeta med retorik, berättande och kommunikation genom visuella medel utifrån olika samhällsvetenskapliga, estetiska och humanistiska teoretiska utgångspunkter. Efter examen kan studenterna arbeta som visuella kommunikatörer inom olika typer av organisationer, till exempel på informations- och marknadsavdelningar, medieföretag eller kommunikationsbyråer. Studenterna kommer att lära sig sätta sitt eget arbete i relation till branschens villkor.
Utbildningen ger studenterna en bred visuell kommunikationskompetens kombinerad med kunskaper inom marknadskommunikation och organisation och ger dem också möjlighet att skapa en egen specialisering. En viktig del av ämnet är att undersöka effekterna av visuella budskap, och undervisningen bygger på att studenterna både utformar visuella budskap och undersöker vilka konsekvenser de kan få för mottagarna. Studenterna lär sig behärska tekniska aspekter samt att förstå hur man skapar ett narrativ och berättar en berättelse – visuell storytelling – genom att teckna, fotografera eller skapa rörlig bild. Bland centrala frågor som ges utrymme finns identitet, makt och representation, jämställdhet, mångfaldsfrågor, visuell dokumentation (skisser, digitalfoto och video), etiska aspekter, upphovsrätt samt hur man arbetar med visuell kommunikation till olika målgrupper.
Programmet omfattar 180 högskolepoäng (hp). Den fjärde terminen väljer studenten inriktningskurser inom programmet. Den femte terminen är valbar och öppen för internationellt utbyte. Efter utbildningen ska studenten ha förvärvat minst 150 hp inom huvudområdet visuell kommunikation.
Kurser inom programmet listas nedan under rubriken innehåll.
Innehåll
Termin 1, hösten 2024
Perspektiv på visuell kommunikation
KK411A, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Till kursens startsida
Teckning och kognition
KK412B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Till kursens startsida
Termin 2, våren 2025
Att kommunicera i bild
KK414B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Till kursens startsida
Berättande i rörlig bild
KK413B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Till kursens startsida
Termin 3, hösten 2025
Vetenskaplig praktik: teori och metod
KK415A, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Till kursens startsida
Genrer, texter och medieutbud
KK416B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Termin 4, våren 2026
Specialiseringskurs foto: gestaltningsmaterial och genre/r
KK417B, 30 hp (VALBAR)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Till kursens startsida
Specialiseringskurs rörlig bild: gestaltningsmaterial och genre/r
KK418C, 30 hp (VALBAR)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Till kursens startsida
Specialiseringskurs teckning: gestaltningsmaterial och genre/r
KK419B, 30 hp (VALBAR)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Till kursens startsida
Termin 5, hösten 2026
Termin 6, våren 2027
Visuell kommunikation: Examensarbete
KK420B, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Till kursens startsida
Kommentar
Under termin 5 läses valbara kurser om 30 hp.
Examensmål
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
1. Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om området visuell kommunikations vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom ämnet, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
2. Visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
3. Visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
4. Visa förmåga att muntligtoch skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
5. Visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
6. Visa förmåga att inom huvudområdet visuell kommunikation göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
7. Visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
8. Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Lokala examensmål
9. För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng genom att visa förmåga och färdighet att utveckla och fullfölja en medieproduktion inom visuell kommunikation utifrån givna produktionsramar och som är kopplat till en problemformulering. Medieproduktionen sammanfattas även skriftligt i form av en designdokumentation där arbetet sätts i förhållande till befintlig kunskap inom området.
Examen
Kandidatexamen
Kandidatexamen med huvudområde visuell kommunikation
Degree of Bachelor of Arts with a major in Visual Communication.
Kravet för kandidatexamen i Visuell kommunikation är totalt 180 hp i avslutade kurser, varav 120 hp med successiv fördjupning inom huvudområdet, inklusive kandidatuppsats 15 hp och ett självständigt examensarbete 15 hp. Dessutom krävs en specialiseringskurs enligt utbildningsplan (30 hp).
Detta betyder att samtliga kurser markerade som ’obligatoriska’ i kurslistan ovan ska vara avklarade.
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska och engelska
För att kunna fullfölja studierna inom programmet, det vill säga uppnå behörighet för kurser på högre nivå, ska vissa förkunskapskrav vara uppfyllda. Förkunskapskraven anges i respektive kursplan.
Undervisningsspråk: Svenska och engelska