UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Utbildningsplan

Hösten 2021

Utbildningsplan hösten 2021

Benämning

Visuell kommunikation

Engelsk benämning

Visual Communication

Programkod

KGVIK

Omfattning

180 hp

Undervisningsspråk

Svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2013-09-02

Inrättandedatum

2010-08-12

Fastställandedatum

2011-03-24

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.

Upplägg

Studiet av visuell kommunikation handlar om att undersöka och skapa en analytisk förståelse av visuella uttrycksformer, som grund för att kunna utforma visuell kommunikation. Ämnet innefattar både analys av bilder och visuella budskap, och undersökning av visuella budskap som inslag i de miljöer och situationer som människor möter i vardagen: från analys av enstaka visuella artefakter till förståelse av visuell kommunikation som infrastruktur i dagens informationstäta samhälle. Huvudämnet visuell kommunikation bygger på dialog mellan praktiskt gestaltande och teori. Genom att förstå samspelet mellan människor och visuella budskap, och genom att kunna sätta visuella budskap i en historisk och social kontext blir studenterna bättre på att själva utforma visuell information.
Studenterna utvecklar färdigheter i film, fotografi och teckning som grund för att arbeta med frågor kring marknadskommunikation, pedagogik och samhällsinformation. Text har under sekler varit den dominerande formen för medierad kommunikation. Idag finns tack vare den tekniska utvecklingen många nya möjligheter att kommunicera visuellt, i bild, film, foto, teckning, eller kombinationer. Den utvecklingen gör det viktigt att genomlysa underliggande budskap och t.ex. maktaspekter av visuell kommunikation eftersom vi alla exponeras för visuell kommunikation i växande kvantiteter.
Studenterna lär sig att arbeta med retorik, berättande och kommunikation genom visuella medel utifrån olika samhällsvetenskapliga, estetiska och humanistiska teoretiska utgångspunkter. Efter examen kan studenterna arbeta som visuella kommunikatörer inom olika typer av organisationer, till exempel på informations- och marknadsavdelningar, medieföretag eller kommunikationsbyråer. Utbildningen ger studenterna en bred visuell kommunikationskompetens kombinerad med kunskaper inom marknadskommunikation och organisation och ger dem också möjlighet att skapa en egen specialisering.
En viktig del av ämnet är att undersöka effekterna av visuella budskap, och undervisningen bygger på att studenterna både utformar visuella budskap och undersöker vilka konsekvenser de kan få för mottagarna. Bland centrala frågor som ges utrymme finns upphovsrätt, integritet, visuell dokumentation (t.ex. digitalfoto och video) som livsstil, visuell kommunikation för olika målgrupper, miljö-, samt makt och genusaspekter på visuell kommunikation.
Programmet omfattar 180 högskolepoäng (hp). Den fjärde terminen väljer studenten inriktningskurser inom programmet. Den femte terminen är valbar och öppen för internationellt utbyte. Efter utbildningen ska studenten ha förvärvat minst 90 hp inom huvudområdet visuell kommunikation.
TERMIN 1
Perspektiv på visuell kommunikation (KK411A), 15 hp, om introduktion till gestaltande i teckning, foto och film samt kommunikationsteori, visuell retorik och semiotik.
Teckning och kognition (KK412B), 15 hp, om om kognitionspsykologi och perception, samt teckning och skissteknik.
TERMIN 2
Att kommunicera i bild (KK414B), 15 hp, tolkning och bildskapande med utgångspunkt i fotografi
Berättande i rörlig bild (KK413B), 15 hp, om narrativ och produktion i olika genrer med utgångspunkt i rörlig bild
TERMIN 3
Vetenskaplig teori och metod (KK415A), 15 hp, om teoretiska, kritiska och metodologiska perspektiv på visuell kommunikation
Genrer, texter och medieutbud (KK416B), 15 hp, om genrer, adaption och multimodalitet i gestaltande produktion och teori
TERMIN 4
Valbar kurs - en av tre specialiseringskurser (VK):
  1. Specialiseringskurs foto: gestaltningsmaterial och genre/r (KK417B) 30 hp, fördjupning i den fotografiska bilden i teori och praktiskt gestaltande
  2. Specialiseringskurs rörlig bild: gestaltningsmaterial och genre/r (KK418C), 30 hp, fördjupning i den rörliga bilden i teori och praktiskt gestaltande
  3. Specialiseringskurs teckning: gestaltningsmaterial och genre/r (KK419B), 30 hp, fördjupning i teckning i teori och praktiskt gestaltande
TERMIN 5
- Valbar (fri)/internationell utbytestermin eller praktikplats 30 hp
TERMIN 6
Visuell kommunikation: Examensarbete (KK420B), 30 hp varav 15 hp gestaltande produktion och 15 hp vetenskaplig uppsats

Innehåll

Termin 1, hösten 2021

Perspektiv på visuell kommunikation
KK411A, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Teckning och kognition
KK412B, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Visuell Kommunikation

Termin 2, våren 2022

Att kommunicera i bild
KK414B, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Berättande i rörlig bild
KK413B, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Visuell Kommunikation

Termin 3, hösten 2022

Vetenskaplig praktik: teori och metod
KK415A, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Genrer, texter och medieutbud
KK416B, 15 hp (Obligatorisk)
Inget huvudområde

Termin 4, våren 2023

Specialiseringskurs foto: gestaltningsmaterial och genre/r
KK417B, 30 hp (Valbar)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Specialiseringskurs rörlig bild: gestaltningsmaterial och genre/r
KK418C, 30 hp (Valbar)
Huvudområde: Visuell Kommunikation
Specialiseringskurs teckning: gestaltningsmaterial och genre/r
KK419B, 30 hp (Valbar)
Huvudområde: Visuell Kommunikation

Termin 5, hösten 2023


Termin 6, våren 2024

Visuell kommunikation: Examensarbete
KK420B, 30 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Visuell Kommunikation

Kommentar

Under termin 5 läses valbara kurser om 30 hp.

Lärandemål

Efter avslutad utbildning ska studenten
Kunskap och förståelse
  • uppvisa kunskap och förståelse om området visuell kommunikation, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder och arbetssätt inom visuell kommunikation, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor,
  • kunna redogöra för centrala teorier om kommunikation och visualisering,
  • visa insikt i aktuella frågor om upphovsrätt och personlig integritet.
Färdighet och förmåga
  • uppvisa grundläggande färdigheter i en av programmets gestaltningsmetoder foto, film eller teckning.
  • kunna söka, samla, kritiskt värdera och åskådliggöra relevant information i ett kommunikationssammanhang, samt kunna kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • kunna planera, genomföra och värdera konsekvenserna av visuell kommunikation och sätta resultatet i relation både till professionella krav och vetenskapligt undersökande,
  • muntligt, skriftligt och med visuella medel presentera och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper,
  • skriva en vetenskaplig rapport där designprojekt sätts in i en forskningskontext med frågeställning, undersökning och slutsatser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kunna värdera sitt agerande som yrkesperson utifrån etiska, demokratiska och miljörelaterade perspektiv,
  • visa insikt om retorikens roll i visuella budskap, om konsekvenser för mottagarna, och om kommunikatörers ansvar för de budskap de medverkar till att sprida,
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens,
  • visa förmåga att bedöma kunskapsbehov i relation till olika kommunikationsprojekt.

Examen

Kandidatexamen

Kandidatexamen med huvudområde visuell kommunikation
Degree of Bachelor of Arts with a major in Visual Communication.
Kravet för kandidatexamen i Visuell kommunikation är totalt 180 hp i avslutade kurser, varav 90 hp med successiv fördjupning inom huvudområdet, inklusive ett självständigt examensarbete.