UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Utbildningsplan

Hösten 2015

Utbildningsplan hösten 2015

Benämning

Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieaktivism, strategi och entreprenörskap

Engelsk benämning

Media and Communication Studies: Media Activism, Strategy and Entrepreneurship

Programkod

HGMKV

Omfattning

180 hp

Undervisningsspråk

Svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2015-08-31

Inrättandedatum

2010-08-12

Fastställandedatum

2015-03-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.

Upplägg

Programmets syfte är att utveckla studenternas vetenskapliga kunskaper och färdigheter inom medie- och kommunikationsvetenskap med särskild inriktning mot medieaktivism, strategi, och entreprenörskap. Programmet är förankrat i forskningsprofilen nya medier, offentligheter och gestaltningsformer. Programmet ger studenterna dels kritisk teoretisk kunskap om mediernas villkor, betydelser och användning i olika kontexter (samhälle, kultur, organisation), dels förmåga att genom handling navigera och producera i och genom olika medier.
Utbildningen kan kopplas till en mängd professioner på arbetsmarknaden inom olika slags organisationer som efterfrågar medie- och kommunikationsvetare med både analytisk kompetens, organisationskunskap och design- och gestaltningsförmåga. Genom samverkan med omvärldens aktörer, valbarhet under år två samt möjlighet till internationellt utbyte ökar studenternas anställningsbarhet.
Programmet omfattar 180 högskolepoäng (hp). Under den tredje terminen väljer studenten inriktningskurser inom programmet. Den femte terminen är valbar och öppen för internationellt utbyte. Efter utbildningen ska studenten ha förvärvat minst 90 hp inom huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap.

Innehåll

Termin 1, hösten 2015

Det föränderliga medielandskapet
KK401B, 7.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Medieaktivism, strategi och entreprenörskap
KK402B, 22.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Termin 2, våren 2016

Medie- och kommunikationsvetenskap: Mediehistoria
KK421A, 7.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och människor
KK422A, 7.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Media and Communication Studies: Media and Representations
KK423E, 7.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och institutioner
KK424A, 7.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Termin 3, hösten 2016

Grafisk design och medier
KK407A, 15 hp (Valbar)
Inget huvudområde
Den fotografiska bilden
KK125A, 30 hp (Valbar)
Inget huvudområde
Att skriva och publicera i digitala medier
KK141A, 30 hp (Valbar)
Inget huvudområde
Rörlig bild och webcasting
KK431A, 30 hp (Valbar)
Inget huvudområde
Interaktionsdesign och medier
KK408A, 15 hp (Valbar)
Inget huvudområde

Termin 4, våren 2017

Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och samhälle
KK425A, 7.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och metoder
KK426A, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Medie- och kommunikationsvetenskap: Projektarbete
KK427A, 7.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Termin 5, hösten 2017

Verksamhetsförlagda studier - Reflektion i den egna praktiken
KK144B, 30 hp (Valbar)
Inget huvudområde

Termin 6, våren 2018

Medie- och kommunikationsvetenskap som forskningsfält
KK428A, 7.5 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Medie- och kommunikationsvetenskap: Examensarbete
KK429A, 15 hp (Obligatorisk)
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Medie- och kommunikationsvetenskap: Gestaltande arbete
KK430A, 7.5 hp (Obligatorisk)
Inget huvudområde

Lärandemål

Efter avslutad utbildning ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
  • visa kunskap och förståelse inom medie- och kommunikationsvetenskap, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, särskilt med inriktning mot medieaktivism, strategi, och entreprenörskap, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning, kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer samt praktisera och gestalta dessa,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa medie- och kommunikationsvetenskapliga problem samt att genomföra projekt inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt och i andra former redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • visa förmåga att inom medie- och kommunikationsvetenskap göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används,
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Examen

Kandidatexamen

Kandidatexamen med huvudområde medie- och kommunikationsvetenskap.
Degree of Bachelor of Arts with a major in Media and Communication Studies.