Utbildningsplan hösten 2024
Utbildningsplan hösten 2024
Benämning
IT och ekonomi, kandidatprogram
Engelsk benämning
IT and Business, Bachelor's Programme
Programkod
TGITA
Omfattning
180 hp
Inrättandedatum
2014-06-19
Fastställandedatum
2023-12-20
Gäller från
2024-09-02
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Behörighet
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
IT och Ekonomi är en flervetenskaplig utbildning med fokus på samspelet mellan informationsteknik (IT) och ekonomi i organisationer. Utbildningen ger studenterna möjlighet att utveckla kunskaper om och förståelse för hur informationsteknik kan användas för att stödja organisationer i att definiera samt uppnå sina mål för att existera, fungera, förändras och utvecklas i en komplex omgivning. Under utbildningen utvecklar studenterna kunskaper om hur, samt varför, informationsteknik kan användas för att skapa nya organisationsformer och affärsmöjligheter, och därigenom vara en drivkraft för hållbart entreprenörskap och innovation. Slutligen stimulerar utbildningen studenternas förståelse för samspelet mellan tekniska, ekonomiska och organisatoriska system och processer, och hur detta samspel utgör en grund och en förutsättning för hållbar teknik- och organisationsutveckling. Utbildningen har sitt huvudområde inom informatik.
Under det första året fokuserar utbildningen på en grundläggande förståelse för centrala begrepp inom såväl IT som ekonomi. Detta görs genom kurser där grundläggande företagsekonomiska begrepp inom marknadsföring, extern redovisning, ekonomistyrning samt organisation och ledarskap introduceras. Denna förståelse integreras med grundläggande kunskaper om informationsteknologi och det sätt på vilket informationssystem utgör en viktig infrastruktur för organisationer och organisationsutveckling. Studenterna lär sig grundläggande definitioner av informationssystem, metoder och processer för hur dessa utvecklas. Studenterna introduceras också till modellering och programmering av datorbaserade informationssystem. Slutligen introduceras studenterna till projektledning och projektmetodik i en tvärvetenskaplig miljö där tekniska, ekonomiska och organisatoriska aspekter samverkar.
Under det andra året fördjupar studenterna sina kunskaper genom att fokusera på hur organisationsförändring och organisationsutveckling kan bedrivas och de möjligheter, såväl som utmaningar, som uppstår i en alltmer global omvärld. Studenterna lär sig vilken potential data och information har i företag, och hur denna kan användas för att utveckla och förbättra organisationer, samt skapa förutsättningar för innovation och entreprenörskap. Studenterna lär sig också att kritiskt reflektera och utveckla sin värderingsförmåga och sitt förhållningssätt över etiska och samhälleliga aspekter av IT. Studenterna lär sig också förstå hur samspelet mellan teknik och organisatoriska system utgör en förutsättning för hållbar teknik- och organisationsutveckling.
Under det tredje och sista året erbjuds studenterna ett antal valbara kurser termin fem, där de kan fördjupa sina kunskaper ytterligare. Under den valbara terminen kan studenterna även välja att studera utomlands. Under utbildningens sjätte och sista termin genomför studenterna sitt examensarbete samt fördjupar sig inom, för informatik relevant, forskningsmetodik.
Under hela utbildningen sker studentens lärande genom föreläsningar, projektarbeten, praktiska övningar, case-uppgifter, laborationer, seminarier, handledning och självstudier. Samtliga terminer innehåller projektmoment antingen inom ramen för kurser med ämnesfokus eller i form av specifika projektkurser med syfte att förbereda studenterna inför en professionell karriär inom vilken projektarbete är den dominerande arbetsformen. Genom att ha regelbundet återkommande projektmoment tränas studenterna i att praktiskt tillämpa de teoretiska kunskaper de tillgodogjort sig inom ramen för kurserna. De lär sig också att hantera komplexa frågor gällande ledarskap, gruppdynamik, konflikter och arbetsfördelning. Case-uppgifter och projektarbeten relateras till IT-intensiva organisationer och deras problematik. Arbetsformerna innebär att studenterna tidigt tränas i att använda sina ämneskunskaper i en kontext som motsvarar deras framtida professioner.
Innehåll
Termin 1, hösten 2024
Informatik: Introduktion till IT och marknad
DA370A, 15 hp
Huvudområde: Informatik
Till kursens startsida
Informatik: Systemutveckling
DA471A, 15 hp
Huvudområde: Informatik
Till kursens startsida
Ekonomisk styrning, redovisning och analys
EK130A, 15 hp
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Termin 2, våren 2025
Informatik: Projekt, organisation och ledarskap I
EK140A, 15 hp
Huvudområde: Informatik
Till kursens startsida
Termin 3, hösten 2025
Informatik: Verksamhetsutveckling och beslutsstöd
EK150A, 15 hp
Huvudområde: Informatik
Till kursens startsida
Informatik: Verksamhetsstödjande system
DA472A, 15 hp
Huvudområde: Informatik
Till kursens startsida
Termin 4, våren 2026
Etik för informatik
DA475A, 7.5 hp
Inget huvudområde
Till kursens startsida
IT och entreprenörskap
EK160A, 7.5 hp
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Informatik: Projekt, organisation och ledarskap II
EK170A, 15 hp
Huvudområde: Informatik
Till kursens startsida
Termin 5, hösten 2026
Termin 6, våren 2027
Informatik: Vetenskapsteori och metodik
DA373A, 15 hp
Huvudområde: Informatik
Till kursens startsida
Informatik: Examensarbete
DA374A, 15 hp
Huvudområde: Informatik
Till kursens startsida
Kommentar
Kurserna Informatik: Systemutveckling, 15 hp (DA471A) samt Ekonomisk styrning, redovisning och analys, 15 hp (EK130A) som börjar andra delen av termin 1 fortsätter på termin 2.
Under termin 5 läses 30 hp valbara kurser
Examensmål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning ska studenten visa kunskap och förståelse:
- inom huvudområdet informatik, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor
- för modeller, teorier och begrepp inom informationsteknik, ekonomi och organisation, samt för samspelet mellan dessa som gör att en organisation kan existera, fungera, förändras och utvecklas
- för hur informationsteknik utgör grund, och skapar möjligheter för hållbar organisationsutveckling och förändringsarbete
- för hur informationsteknik är en drivkraft för entreprenörskap och innovation i en global marknad
- för utvecklingsmetodik och processer som används för att lösa komplexa problem i IT-intensiva organisationer, samt för att utveckla datoriserade informationssystem som stöd för organisationer och dess utveckling
Färdighet och förmåga
Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer inom området informatik
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem genom att tillämpa relevanta metoder inom området, samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper såsom andra studenter, lärare, forskare samt representanter från näringsliv och offentlig sektor
- visa färdighet och förmåga att redogöra för hur informationsteknik kan användas för att stödja organisationer i att definiera och uppnå sina mål, samt för att skapa handlingsberedskap och utgöra en infrastruktur för förändring och utveckling med hänsyn tagen till en global marknad
- visa färdighet och förmåga att redogöra för hur informationsteknik kan användas för att förbättra, utveckla och skapa nya möjligheter och därigenom vara en drivkraft för entreprenörskap och innovation
- kunna tillämpa metoder och processer för utveckling av informationssystem med hänsyn tagen till organisatoriska och ekonomiska förutsättningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens inom området informatik
- kunna arbeta självständigt och ta ansvar för det egna lärandet
- kunna kritiskt analysera samspelet mellan informationsteknik och organisatoriska system och processer, samt förstå hur detta samspel utgör en förutsättning för hållbar teknik- och organisationsutveckling
- kunna deltaga och aktivt bidra i projekt och projektgrupper där ett flertal kompetenser finns representerade
Examen
Kandidatexamen
Kandidatexamen i informatik, 180 hp
Bachelor of Science in Informatics, 180 credits
Kandidatexamen i informatik uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng varav minst 120 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet, inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp.
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska och engelska
Undervisningen på kurser inom programmet kan komma att ske på engelska.
För att kunna fullfölja sina studier inom programmet, dvs uppnå behörighet till kurser i programmet, skall vissa förkunskapskrav vara uppfyllda. Förkunskapskraven anges i respektive kursplan.