Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV252C Ämnesdidaktik och bedömning (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om lärande, utveckling och specialpedagogik. Vidare ska studenterna fördjupa sin förmåga att problematisera samspelet mellan undervisningssituationer, lärares förhållningssätt och individens lärande.
Studenterna analyserar undervisningssituationer utifrån olika lärande- och utvecklingsteorier. Aktuell forskning om språkutveckling, läs- och skrivsvårigheter och matematiksvårigheter behandlas. Dessutom diskuteras och exemplifieras hur utvecklande lärandemiljöer kan utformas för elever som har svenska som sitt första eller sitt andra språk. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika specialpedagogiska perspektiv
- beskriva och analysera lärandemiljöer i relation till specialpedagogisk teori och undervisningsämne
- utforma en pedagogisk utredning baserad på individ-, grupp- och organisationsnivå
- värdera specialpedagogikens funktion i relation till den egna ämnesundervisningen
- diskutera förebyggande samverkansmodeller i syfte att skapa goda lärandemiljöer för samtliga elever
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, lärplattformar på nätet, grupparbete och individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett aktivt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Mål 1, 2 och 3 examineras i form av en hemtentamen
Mål 4 och 5 examineras i form av en hemtentamen
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hugo, Martin (2011) Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (s.124)
Illeris, Knud (2015). Lärande. Lund: Studentlitteratur. ( 2:a uppl.: kap.8, 9, 10) (80 s.)
Jakobsson, Inga-Lill & Lundgren, Marianne (2013). Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd. Stockholm: Natur & Kultur. (135 s.)
Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli - finns det? Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Göteborg: nationellt centrum för matematikutbildning. (100 s.)
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber AB. (204 s.)
Runström Nilsson, Petra (2014) Pedagogisk kartläggning: att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd. 3: uppl. Malmö: Gleerups utbildning (134 s.)
Skolverket. (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram https://www.skolverket.se/publikationer?id=3299
Säljö, Roger & Hjörne, Eva. (2013) Att platsa i en skola för alla. Lund: Studentlitteratur AB (242 s.)
Dessutom tillkommer artiklar, avhandlingar och skönlitteratur samt aktuella styrdokument.
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2014). Lärande skola bildning – grundbok för lärare. Stockholm: Natur och Kultur (Kap. 10) (10 s.) Tillhandahålles som artikel
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).