Kursen syftar till att ge deltagaren möjlighet att utveckla kompetens och beredskap för handledning inom professionsutbildningar genom problembaserat lärande enligt Malmömodellen.
Under kursen ska studenten som en del av sin pedagogiska grundutbildning fördjupa sina kunskaper inom organisation och lärande. Huvudområdet är att vidareutveckla såväl teoretisk kunskap och förståelse som praktisk färdighet och förhållningssätt inom fältet pedagogik, kommunikation och gruppdynamik.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för hur verksamheten organiseras för att stödja lärande, kompetensutveckling, medinflytande och rättssäkerhet för lärare och studenter
- förklara betydelsen av den pedagogiska grundsynen och dess motiveringar i Malmömodellen
- beskriva de faktorer som påverkar mellanmänskliga relationer
- förklara kommunikationens betydelse för lärandet
- förklara den gruppdynamiska processen och dess betydelse för lärandet
- beskriva kulturmöten inom utbildningen och dess betydelse vid handledning inom professionsutbildningar
- redogöra för betydelsen av genus- och jämställdhetsfrågor inom professionsutbildningar
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- bereda och genomföra utbildningsplanering, kvalitetssäkring och pedagogiskt utvecklingsarbete
- reflektera kring pedagogiken som redskap
- tillämpa kunskap om kommunikation för att främja lärandet
- reflektera över sin roll som tutor och tillämpa arbetsmetodiken i basgruppsarbete och övrig verksamhet
- utvärdera lärandeprocessen för egen utveckling och för grupper
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i sin roll som handledare
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara sin professionella roll i den organisation man är verksam i
- värdera och redogöra för kommunikationens betydelse för lärandet
- redogöra för värdet av att reflektera över de egna erfarenheterna av lärande och utbildning
- redogöra för betydelsen av ett professionellt förhållningssätt i sin handledarroll
- synliggöra sitt lärande och identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Arbetsformerna utgörs av seminarier, gruppövningar, litteraturstudier, diskussionsforum, auskultation i basgrupp och tutormöte samt självstudier utifrån kursens olika moment; diskussionsforum, basgruppsarbete, auskultation och reflektioner samt litteraturseminarium. Deltagande i samtliga moment är obligatoriskt. Arbetsformen bygger på principer för problembaserat lärande.
Formativ utvärdering sker kontinuerligt under kursens gång utifrån aktivt deltagande under kursen olika moment.
Formativ utvärdering sker kontinuerligt under kursens gång. Skriftlig individuell kursvärdering sker vid kursens slut och är obligatorisk.
Litteratur och övriga läromedel
Förslag till litteratur ges i separat litteraturförteckning och därutöver ska kursdeltagarna självständigt söka, samla in och värdera relevant litteratur.