Kursen syftar till att ge deltagaren möjlighet att utveckla kompetens och beredskap för handledning inom professionsutbildningar genom problembaserat lärande enligt Malmömodellen.
Under kursen ska studenten som en del av sin pedagogiska grundutbildning fördjupa sina kunskaper inom organisation och lärande. Huvudområdet är att vidareutveckla såväl teoretisk kunskap och förståelse som praktisk färdighet och förhållningssätt inom fältet pedagogik, kommunikation och gruppdynamik. Studenten väljer en central fråga för individuell fördjupning som presenteras muntligt och skriftligt.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva den organisation i sin närmiljö som man är verksam i
- redogöra för hur den organisation man är verksam i organiseras för att stödja lärande, kompetensutveckling, medinflytande och rättssäkerhet för lärare och studenter.
- förklara betydelsen av den pedagogiska grundsynen och dess motiveringar i Malmömodellen.
- beskriva de faktorer som påverkar mellanmänskliga relationer
- förklara kommunikationens betydelse för lärandet
- förklara den gruppdynamiska processen och dess betydelse för lärandet
- redogöra för det forsknings- och utvecklingsarbete som utgör grunden för de principer och den pedagogiska ansats, som tillämpas i Malmö-modellen
- redogöra för begreppet vetenskap och beprövad erfarenhet - och begreppets betydelse för det problembaserade lärandet handledarrollen
- beskriva kulturmöten inom utbildningen och dess betydelse vid handledning inom professionsutbildningar
- redogöra för betydelsen av genus- och jämställdhetsfrågor inom professionsutbildningar
- förklara betydelsen av hållbar utveckling för professionsutbildningar utifrån ett miljöperspektiv
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- bereda och genomföra utbildningsplanering, kvalitetssäkring och pedagogiskt utvecklingsarbete
- reflektera kring pedagogiken som redskap
- tillämpa kunskap om kommunikation för att främja lärandet
- reflektera över sin roll som tutor och tillämpa arbetsmetodiken i basgruppsarbete och övrig verksamhet
- utvärdera lärandeprocessen för egen utveckling och för grupper
- värdera begreppet vetenskap & beprövad erfarenhet
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i sin roll som handledare
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara sin professionella roll i den organisation man är verksam i
- värdera och redogöra för kommunikationens betydelse för lärandet
- redogöra för värdet av att reflektera över de egna erfarenheterna av lärande och utbildning
- redogöra för betydelsen av ett professionellt förhållningssätt i sin handledarroll
- identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Arbetsformerna utgörs av seminarier, gruppövningar, litteraturstudier, diskussionsforum, auskultation i basgrupp och tutormöte samt självstudier utifrån det valda ämnet för den individuella fördjupningen. Den individuella fördjupningen består till en del av egen kunskapsinhämtning vilket redovisas och diskuteras i seminarieform tillsammans med kurskamrater och medlemmar av kollegiet. Studenterna erbjuds även studentseminarier och återkopplingstimme på klinik/laboratorier. Deltagande i samtliga moment är obligatoriskt. Arbetsformen bygger på principer för problembaserat lärande.
Kursens samtliga moment är obligatoriska. Fortlöpande utvärdering sker under kursens gång. Det individuella fördjupningsarbetet presenteras skriftligt och muntligt samt examineras enligt av studenterna på förhand kända kriterier. I den muntliga delen, som genomförs under ett avslutande seminarium, ingår även opposition på annan students arbete.
Formativ utvärdering sker kontinuerligt under kursens gång. Skriftlig individuell kursvärdering sker vid kursens slut och är obligatorisk.
Litteratur och övriga läromedel
Förslag till litteratur ges i separat litteraturförteckning och därutöver ska kursdeltagarna självständigt söka, samla in och värdera relevant litteratur.