Benämning
Omvårdnad: Forskningsmetodik
Engelsk benämning
Nursing: Research Methodology
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-01-12
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning psykia-trisk vård 60hp och erbjuds under termin 1.
Syfte
Syftet med kursen är att den studerande skall tillägna sig kunskaper om vanligen förekommande forskningsdesign inom psykiatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap samt deras filosofiska och vetenskapsteoretiska ut-gångspunkter. Kursen syftar även till att studenten fördjupar kunskap och förmåga i akademiskt skrivande, förmåga att formulera problemställningar ur ett etiskt perspektiv av betydelse för psykiatrisk omvårdnad samt till-lämpningen av ett kritiskt analytiskt förhållningssätt.
Innehåll
Kursen behandlar vanligt förekommande studiedesign för kvalitativa- och kvantitativa metoder. Dessa diskuteras i relation till tillämpning, styrkor och svagheter med särskilt fokus på att framställa kunskap utifrån perspekti-ven psykiatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap. Inom ramen för forskningsprocessen ska studenten konstruera syfte och problemställning-ar ur ett etiskt perspektiv av relevans för psykiatrisk vård- och omvårdnad. Slutligen tillämpas akademiskt skrivande vid framställan av en projektplan.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
1. problematisera och sammanfatta grunderna i de vanligaste studiedesig-nerna inom kvalitativ- och kvantitativ metod,
2. analysera och värdera syfte och problemställningar ur ett etiskt per-spektiv av betydelse för psykiatrisk omvårdnad samt för val av studiede-sign och metod inom en hälso- och sjukvårdskontext,
3. tillämpa ett akademiskt skrivande som kännetecknas av ett kritiskt för-hållningssätt, och
4. tillämpa forskningsprocessen genom att självständigt formulera syfte och problemställningar av relevans för medicinsk vetenskap och psykia-trisk omvårdnad inom den specialistutbildade sjuksköterskans kompetens-område.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier och semi-narium (lärandemål 1-4). För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 och 2 arbetar studenterna i grupper med att förbereda och genomföra en presentation som behandlar en slumpmässigt utdelad metod. Lärandemål 3 och 4 uppnås genom att studenten skriftligt presenterar ett syfte och en eller flera problemställningar av relevans för hälso- och sjukvård samt lämplig studiedesign för problemställningen. Av de schemalagda momen-ten är seminarier obligatoriska. Eventuell frånvaro vid obligatoriska lärakti-viteter kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig in-lämningsuppgift i händelse nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Bedömningsformer
Kursens lärandemål 1-4 examineras individuellt både skriftligt och muntligt vid ett seminarium. Bedömningen för lärandemålens uppfyllande baseras på hur väl underbyggd projektplanen är metodologiskt samt förmågan att formulera problemställningar ur ett etiskt perspektiv av betydelse för psy-kiatrisk omvårdnad. Dessutom bedöms syftets och problemställningarnas relevans för den specialistutbildade sjuksköterskans kompetensområde inom psykiatrisk vård. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studie-handledningen.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänd projektplan samt obligatorisk närvaro vid projektseminarium. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på projektplanen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänt i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma re-gel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Beauchamp T L, Childress JF, (2012) Principles of Biomedical Ethics. Ox-ford University Press 480s.
Edberg A-K, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköters-kans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 264.s
Polit D F, Beck C T, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 9th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 768s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kur-sens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registrering-en.