Benämning
Grunder i polisiärt arbete
Engelsk benämning
Basics of police work
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-10-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och särskilda antagningskrav som gäller för antagning till polisutbildning.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Polisiärt arbete
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör första terminen på polisprogrammet.
Syfte
Kursens övergripande syfte är att introducera studenten till polisens roll och uppdrag, den samhällskontext polisen verkar i samt grundläggande polisiära tjänstefärdigheter. Studenten förvärvar grundläggande kunskap om svensk statsförvaltning och om polisens demokratiska och samhällsbärande roll samt kunskaper om brottslighetens och otrygghetens mönster, utveckling och orsaker för att kunna sätta uppdraget i ett samhällsperspektiv. I fokus är även de juridiska ramar som styr polisiärt arbete, särskilt de civil- och offentligrättsliga områden som har särskild betydelse för det polisiära arbetets teori och praktik. Straffrätten har här en framskjuten roll i undervisningen.
Under kursen introduceras studenten till grunderna i polisiärt omhändertagande av akut skadade och sjuka personer samt förvärvar kunskap om krisreaktioner. Studenten introduceras även till polisiär tjänstefärdighet med fokus på ämnet polisiär konflikthantering. I ämnet ingår mental förberedelse, kommunikation, hantering av egen stress, polisiär utrustning och de juridiska förutsättningarna för polisens våldsanvändning. Studenten genomför även olika tester av den fysiska förmågan för att kunna relatera den egna hälsosituationen till polisyrkets krav. Grundläggande förutsättningar för kommunikation och vikten av rättssäker dokumentation i polisiära system samt det övergripande målet för Polismyndighetens IT- och informationssäkerhetsarbete introduceras.
I kursen varvas genomgående teori med praktik med syftet att studenten ska utveckla en helhetsförståelse för polisiärt arbete.
Innehåll
Kursen består av 6 delkurser. Delkurs 6 ges löpande under terminen.
Delkurser
1. Samhällsperspektiv på polisiärt arbete, 4,5 hp
Delkursens innehåll
Syftet med delkursen är att studenten ska förvärva grundläggande kunskap om polisens organisation och styrning, svensk statsförvaltning och polisens demokratiska och samhällsbärande roll. Delkursen ger en beskrivning av det svenska politiska systemet, hur statsförvaltningen är organiserad och hur den styrs. Denna beskrivning inkluderar den svenska statsförvaltningens arbete och roll i det europeiska samarbetet. Den politiska styrningen av polisen diskuteras med fokus på hur den enskilda polisen navigerar i ett komplext styrlandskap där olika politiska, juridiska och medborgerliga krav bör balanseras och hanteras. Fokus riktas mot att polisens arbete i stor utsträckning präglas av samverkan med andra myndigheter, aktörer och organisationer, inte minst på lokal nivå med skola, socialtjänst och det civila samhället. I delkursen diskuteras även studentens bild av polisyrket med fokus på polisens roll och uppdrag i samhället i förhållande till den omgivande samhällskontexten. Här diskuteras särskilt polisens värdegrund och mångfaldsarbete samt polisens yrkeskultur med fokus på genus i polisens organisation och ledarskap.
Delkursen är även en introduktion till polisutbildningen och akademiska studier, akademiskt skrivande och förmågan att självständigt söka, värdera och använda information.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för den svenska statsförvaltningens organisation och styrning,
2. reflektera över polisens demokratiska roll och diskutera betydelsen av statsvetenskaplig kunskap för polisiärt arbete,
3. diskutera bedömningar utifrån ett etiskt perspektiv i situationer där värde- och målkonflikter uppstår och kunna motivera sina bedömningar,
4. diskutera polisens yrkeskultur i relation till egna och andras uppfattningar om polisyrket med fokus på kön i polisens organisation och ledarskap, och
5. reflektera över och visa grundläggande kunskap om akademiskt skrivande, informationssökning och källkritik.
Delkursens arbetsformer
Delkursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter och självstudier. För att uppnå samtliga lärandemål presenteras och diskuteras kurslitteraturens innehåll i föreläsningsform och studenten arbetar med övningsuppgifter som diskuteras och redovisas i grupp. För en djupare förståelse av lärandemålen diskuteras och analyseras delar av delkursens innehåll även på seminarier. För att uppnå lärandemål 5 diskuteras och tränas olika typer av akademiskt skrivande och informationssökning i relation till kursens olika examinationsformer. Seminarierna är obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Seminarier och enskild skriftlig tentamen utgör underlag för bedömning av samtliga lärandemål. Lärandemål 1, 2 och 5 bedöms i huvudsak genom en individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen av tentamen är studentens förmåga att reflektera över polisens organisation, roll och uppdrag. Lärandemål 3 och 4 bedöms i huvudsak vid obligatoriska seminarier. Inför seminarierna lämnar grupperna in en text som sedan ligger till grund för en gemensam diskussion. Den enskilda studentens prestation bedöms genom muntlig aktivitet. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att göra etiska bedömningar i situationer där värde- och målkonflikter kan uppstå. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom en skriftlig individuell uppgift enligt beslut av examinator. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen.
För att få betyget Godkänd krävs godkänt på samtliga examinerande moment. För betyget Väl godkänd krävs väl godkänt resultat på skriftligtentamen.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U), Godkänd, (G) och Väl Godkänd (VG).
2. Brott och trygghet, 4,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen ger en introduktion till ämnesområdet kriminologi med syftet att studenten ska förvärva kunskap om karaktären av brottsligheten och tryggheten i samhället och kunna förhålla sig kritiskt till detta. Delkursen inleds med en diskussion om brottslighetens och otrygghetens omfattning, utveckling och orsaker på individ-, grupp- och samhällsnivå ur ett teoretiskt och empiriskt perspektiv. Därefter ges en orientering om den officiella brottsstatistiken och andra informationskällor som är centrala för att studera brottslighetens och otrygghetens omfattning och utveckling, samt dessa informationskällors användningsområden och begränsningar. I kursen diskuteras löpande den kriminalpolitiska utvecklingen och betydelsen av kriminologisk kunskap för ett kunskapsbaserat polisarbete.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för brottslighetens och otrygghetens karaktär, omfattning och utveckling,
2. diskutera olika förklaringsmodeller till brott och otrygghet,
3. söka, sammanställa och analysera information om utveckling av brott och otrygghet samt förhålla sig kritisk till de informationskällor som ligger till grund för kunskap om utvecklingen, och
4. resonera kring polisens roll och uppdrag i förhållande till brottslighetens och otrygghetens mönster samt reflektera över och värdera betydelsen av kriminologisk kunskap för kunskapsbaserat polisarbete.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå samtliga lärandemål diskuteras brottslighetens och otrygghetens karaktär, omfattning, utveckling, förklaringsmodeller, olika informationskällor samt betydelsen av kriminologisk kunskap för polisiärt arbete i föreläsnings- och seminarieform. För att uppnå lärandemålen arbetar studenterna även i grupp med att analysera och diskutera brotts- och trygghetsutveckling och betydelse av kriminologisk kunskap för polisiärt arbete. Av de schemalagda momenten är redovisningsseminariet obligatoriskt.
Delkursens bedömningsformer
Kursen examineras genom enskild skriftlig tentamen och gruppuppgift. Lärandemål 1 - 3 examineras genom en enskild skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att redogöra för och analysera brottslighetens och otrygghetens utveckling och orsaker i förhållande till olika grupper i samhället. Lärandemål 3 och 4 examineras genom en gruppuppgift där studenterna ska analysera betydelsen av kriminologisk kunskap för polisiärt arbete samt polisens roll i förhållande till brottslighetens och otrygghetens mönster utifrån ett specifikt problem. Den enskilda bedömningen sker genom att uppgiften presenteras muntligt av samtliga studenter i gruppen och att studenterna för loggbok under arbetet. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att redogöra för ett problem och att diskutera kopplingen mellan kriminologisk kunskap och det polisiära arbetet. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom en enskild muntlig redovisning.
För att få betyget Godkänd krävs godkänt på samtliga examinerande moment. För betyget Väl godkänd krävs väl godkänt resultat på enskild skriftlig tentamen.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U), Godkänd, (G) och Väl Godkänd (VG).
3. Rättssystemets grunder, 5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen är en introduktion till rättsvetenskapen och till juridisk metod där även rättens roll i samhället studeras. Rättskällor och tolkningsprinciper samt den organisatoriska uppbyggnaden av rättssystemet behandlas, liksom grundläggande konstitutionella och förvaltningsrättsliga principer. Vidare beskrivs hur Europarättens två delar, EU-rätten och Europakonventionen, påverkar den svenska rättsordningen, i synnerhet grundläggande mänskliga fri- och rättigheter, liksom etiska aspekter på offentlig maktutövning. Särskild tonvikt läggs vid offentligrättslig lagstiftning av relevans för polisiärt arbete, exempelvis polislagen och ordningslagen. I delkursen behandlas även straff- och förvaltningsprocessen översiktligt.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för lagmotiv med hjälp av förarbeten,
2. redogöra för aspekter av rättssäkerhet av relevans för polisiärt arbete,
3. relatera olika typer av åtgärder till de offentlig- och processrättsliga regler samt övergripande rättsliga och etiska principer som styr lagstiftningen inom området,
4. tillämpa rättsregler på områden av särskild betydelse för polisiärt arbete, och
5. diskutera och analysera den juridiska normbildningen.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier, gruppövningar och seminarier. För att uppnå lärandemål 1 utarbetar studenten, med hjälp av informationssökning av förarbeten, en skriftlig redogörelse för lagmotiv. För att uppnå lärandemål 2 och 3 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten förbereder och vid grupparbeten diskuterar såväl verkliga rättsfall som fingerade rättsliga situationer som kan uppstå i polisens arbete. Lärandemål 2-5 stöds av att studenten presenterar, analyserar och diskuterar sina bedömningar och slutsatser vid seminarier. Av de schemalagda momenten är redovisningstillfällen obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en enskild skriftlig tentamen. Lärandemål 1 examineras även genom en individuell skriftlig tillämpningsuppgift. Fokus i bedömningen av studentens prestationer ligger på förmågan att tillämpa ett juridiskt tillvägagångssätt vid tolkning och tillämpning av rättsreglerna samt redogörelser för relevanta polisiära förhållanden. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom en skriftlig individuell uppgift enligt beslut av examinator. Bedömningskriterier för samtliga examinerande moment finns i studiehandledningen.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på skriftlig tentamen och den individuella skriftliga tillämpningsuppgiften. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt resultat på skriftlig tentamen och godkänt på den individuella skriftliga tillämpningsuppgiften.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U), Godkänd, (G) och Väl Godkänd (VG).
4. Grundläggande straffrätt, 7 hp
Delkursens innehåll
Delkursen introducerar straffrätten, den del av rättssystemet som behandlar brott och straff, och hur den skiljer sig från och samspelar med andra rättsområden. Delkursens övergripande syfte är att studenten ska förvärva kunskaper för att självständigt kunna analysera straffrättsliga problem i relation till påföljdsbestämning. Kursen behandlar i huvudsak Brottsbalken och diskuterar allmänna bestämmelser, brotten och påföljderna. I samband med att påföljdssystemets uppbyggnad och gemensamma regler tas upp diskuteras syftet med straff och dess funktion. Specialstraffrätten berörs också.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för straffrättens uppbyggnad,
2. förklara samspelet mellan civilrätt och straffrätt samt redogöra för vissa civilrättsliga avgränsningar,
3. identifiera brottsliga gärningar och relatera dessa till straff och andra påföljder samt resonera kring påföljdens funktion,
4. tillämpa juridisk metod för att identifiera och lösa straffrättsliga problem, och
5. redogöra för situationer där samverkan med andra myndigheter är betydelsefulla inom straffrätten.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier, basgruppövningar samt seminarier i större grupper. För att studenten ska kunna uppnå samtliga lärandemåldiskuteras innehållet i föreläsningsform. För att uppnå samtliga lärandemål presenterar, analyserar och diskuterar studenten även sina bedömningar och slutsatser samt i förekommande fall föreslår lämplig samverkan med andra yrkesgrupper i olika typer av sociala situationer. Av de schemalagda momenten är seminarier obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras genom en enskild skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att göra bedömningar och att argumentera för olika lösningar samt att reflektera över beslutens konsekvenser liksom att skriftligt formulera slutsatser. Samtliga lärandemål examineras även genom seminarieuppgifter. Fokus i bedömningen av dessa ligger på studentens förmåga att muntligt reflektera över beslutens konsekvenser liksom att muntligt formulera slutsatser. Bedömningen omfattar även studentens redogörelser för samverkan med företrädare för t.ex. polis, sjukvård och skola i olika typer av sociala situationer. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom en skriftlig individuell uppgift enligt beslut av examinator om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på skriftlig tentamen och på seminarieuppgifterna. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt resultat på skriftlig tentamen, samt godkända seminarieuppgifter.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U), Godkänd, (G) och Väl Godkänd (VG).
5. Teoretiska grunder i akutsjukvård för polisiärt arbete, 4 hp
Delkursens innehåll
Kursen omfattar basala teoretiska kunskaper i anatomi och fysiologi av människokroppen med relevans för akutsjukvård. Vidare innehåller kursen teoretiska kunskaper utifrån principen S-CABCDE i samband med omhändertagande av person med akut sjukdom eller skada. Dessutom ingår kunskaper om omhändertagande av nack- och ryggskador, personer som blivit utsatta för trubbigt och/eller penetrerat våld, termiska skador, alkohol och drogpåverkan samt kunskap om alternativa orsaker till olika symtom samt kunskap rörande förhindring av smittspridning. Kursen innehåller även reflektioner kring krisreaktioner och bemötande av människor i krissituationer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1.redogöra översiktligt för anatomi och fysiologi med relevans för akutsjukvård,
2. beskriva åtgärder lämpliga vid akuta livshotande tillstånd eller skada såsom hjärtstopp, blödning, förgiftning och chock utifrån principen S-CABCDE samt kunskap om alternativa orsaker till olika symtom och åtgärder för att förhindra smittspridning, och
3.reflektera över krisreaktioner och bemötande av människor i krissituationer.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete och egna studier. För att uppnå samtliga lärandemål diskuteras de teoretiska grunderna för akutsjukvård av särskild relevans för polisiärt arbete och följs upp i seminarieform. För att uppnå samtliga lärandemål arbetar studenterna även i grupp med att diskutera åtgärder i akuta situationer. Av de schemalagda momenten är ett seminarium obligatoriskt även i grupp med att diskutera åtgärder i akuta situationer. Av de schemalagda momenten är ett seminarium obligatoriskt.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras med en enskild skriftlig tentamen med fokus på studentens förmåga att redogöra för kroppens anatomi och fysiologi av relevans för akutsjukvård. Lärandemål 2 och 3 bedöms individuellt genom deltagande i seminarier där studentens förmåga att diskutera åtgärder vid akuta tillstånd samt att reflektera över krisreaktioner och bemötande av människor i krissituationer bedöms. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom en skriftlig individuell uppgift.
Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på enskild skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt resultat på enskild skriftlig tentamen.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U), Godkänd, (G) och Väl Godkänd (VG).
6. Polisiär tjänstefärdighet: grunder, 5 hp
Delkursens innehåll
6.1 Polisiär tjänstefärdighet, Polisiär konflikthantering, 3,5hp
Momentet introducerar studenten till ämnet polisiär konflikthantering (Polkon) och dess kunskapsgrund. De moment som ingår i terminen är mental och fysisk förberedelse och stresshantering, kommunikation, grunderna i taktiskt uppträdande, teoretiska och praktiska grunder i fysiska tekniker och metoder, kunskap om säkerhet vid vapenhantering och en diskussion kring de regler som styr polisens våldsanvändning. I momentet introduceras studenten även till grunder i bilkörning av relevans för taktiska moment.
Delkursens lärandemål
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
1. förklara samband mellan tankar, känslor och beteenden samt redogöra för strategier för egen stresshantering på lång och kort sikt,
2. redogöra för och problematisera kring sambanden mellan den egna hälsan och yrkets krav,
3. genomföra och diskutera fysiska tester av relevans för yrket,
4. redogöra för innebörden av konflikttriangeln och den grundläggande taktiska förklaringsmodellen,
5. beskriva grundläggande principer för fysiska tekniker och metoder och utföra grundtekniker för självförsvar och ingripandetekniker samt redogöra för skador som kan uppstå i samband med ingripanden,
6.tillämpa och förklara innebörden av de säkerhetsregler som gäller vid vapenhantering, och
7. diskutera polisiär våldsanvändning utifrån de regelverk som styr, forskning och i relation till kön och etnicitet.
Delkursens arbetsformer
Momentets arbetsformer består av självstudier, seminarier och praktiska övningar. För att uppnå lärandemål 1-2 presenteras och diskuteras kurslitteraturens innehåll i föreläsningsform och studenterna arbetar med övningsuppgifter som diskuteras i grupp. För att uppnå lärandemål 3 diskuteras och genomförs olika typer av fysiska tester. Studenterna får i en workshop arbeta med olika övningar i syfte att skapa förutsättningar för en hållbar fysisk hälsa. För att uppnå lärandemål 4-6 diskuteras innehållet i föreläsnings- och seminarieform. För att uppnå lärandemål 5 och 6 deltar studenterna även i praktiska övningar där tekniker och metoder tillämpas. För att uppnå lärandemål 7 diskuteras polisens våldsanvändning ur ett juridiskt och empiriskt perspektiv samt i relation till kön och etnicitet i föreläsnings- och seminarieform.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift som diskuteras muntligt vid ett seminarium. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att resonera kring den mentala och fysiska hälsans betydelse för polisiärt arbete. Lärandemål 4 och 5 examineras genom en enskild skriftlig tentamen och lärandemål 5 examineras även genom ett praktiskt prov. Fokus i bedömningen av den skriftliga tentamen är studentens förmåga att redogöra för grundläggande taktiska förhållningssätt och fokus i bedömningen av det praktiska provet är studentens förmåga att utföra grundtekniker för självförsvar och ingripandetekniker. Lärandemål 6 och 7 examineras genom deltagande i seminarier om polisens våldsanvändning. Till seminariet hör en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att resonera kring polisens våldsanvändning ur olika perspektiv. Lärandemål 6 examineras även genom praktiskt prov där fokus i bedömningen ligger på säker vapenhantering.
6.2. Polisiär tjänstefärdighet, kommunikation, bemötande och dokumentation, 1,5 hp
Innehåll
Momentet behandlar grundläggande förutsättningar för kommunikation, bemötande och upprättande av rättssäker dokumentation i polisiära system och betydelsen av detta i rättsprocesser. Problematiken med att polisiära texter rör sig mellan talspråk, byråkratspråk och lagspråk diskuteras. Betydelsen av val av ord och uttryckssätt i polisiära texter, i offentliga sammanhang och i möten med olika aktörer diskuteras och studenterna övar praktiskt på grundläggande kommunikationsfärdigheter och bemötande. Studenten introduceras även till radiokommunikationssystem.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
1. redogöra för grundläggande förutsättningar för kommunikation och upprättande av rättssäker dokumentation i polisiära system,
2. redogöra för de rekommendationer som finns angivna i polismyndighetens riktlinjer avseende dokumentation vid exempelvis anmälningsupptagning, och
3. reflektera över dokumentationens och kommunikationens betydelse i rättsprocesser, särskilt i relation till kön och etnicitet.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar och praktiska övningar. För att uppnå samtliga lärandemål diskuteras grundläggande förutsättningar för kommunikation och hur en text utformas rättssäkert och de språkliga problem som kan uppstå vid samtal med en aktör i föreläsningsform. Under praktiska övningar tränar studenten på att kommunicera och på att dokumentera på ett rättssäkert sätt. Övningar är obligatoriska.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en enskild skriftlig inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att uttrycka sig rättssäkert och resonera kring kommunikationens och dokumentationens betydelse för polisarbete. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom en skriftlig individuell uppgift enligt beslut av examinator. För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på samtliga examinerande moment.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U) och Godkänd, (G)
Betyg för hela kursen
För betyget godkänd på hela kursen krävs godkänt resultat på samtliga i kursens ingående examinerande moment i respektive delkurs. För betyget väl godkänd krävs betyget VG på delkurserna 1-5, samt att övriga examinerande moment är godkända.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Samhällsperspektiv på polisiärt arbete, 4,5 hp
Agevall L, Jenner H, (Red.) (2006) Bilder av polisarbete – samhällsuppdrag, dilemman och kunskapskrav. Växjö: Växjö University Press. 151 sidor (67 sidor)
Bengtsson H, Melke A, (2014) Vår offentliga förvaltning – samverkan i välfärdspolitiken. Malmö: Gleerups. 244 sidor
Berggren N-O, Munck J, (2017) Polislagen. En kommentar. Stockholm: Norstedts juridik AB. 253 sidor (15 sidor).
Eklund N, Landström, (2018) Polisen – verksamhet och arbete. Stockholm: Liber. (145 sidor)
Furuhagen B, (2009) Från fjärdingsman till närpolis – en kortfattad svensk polishistoria. Växjö: Växjö University Press, Nr 002/2006. 60 sidor.
Gillberg N, (2018) Jag har aldrig märkt att kön har haft någon betydelse. Lund: Studentlitteratur. 144 sidor.
Roth H, (2007) Vad är mänskliga rättigheter? Stockholm: Natur och kultur. 249 sidor. Valda delar omfattande ca 100 sidor.
Statskontoret, (2015) Förändringar i svensk statsförvaltning och framtida utmaningar. Stockholm: Statskontoret (62 sidor)
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, arbetsmaterial och metodstöd tillkommer (ca 150 s).
2. Brott och trygghet, 4,5 hp
Andersson F, Levander S, Svensson R, Torstensson Levander M, (2012) Sex differences in offending in a Swedish cohort. Criminal Behaviour and Mental Health, 22: 108-121
Andersson T, (2018) Kriminologi och polisens roll i det brottsförebyggande arbetet. I: Eklund N, Landström L, (red). Polisens verksamhet och arbete. Liber AB, Malmö. 18 sidor.
Bringsrud Fekjaer, S (2019). Att tolka och förstå statistik om brott. Malmö: Gleerups Utbildning AB. 108 sidor.
Brottsförebyggande Rådet, (2017) Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2015. BRÅ-rapport 2017:5. Stockholm: Brottsförebyggande rådet. Valda delar. 175 sidor.
Heber A, Roxell L, (2019) Att odla kriminologi. Perspektiv på brott och utsatthet : En festskrift till Eva Tiby. Går att ladda ner. Kriminologiska institutionen, Stockholms universitet. 307 sidor, valda delar bestående av ca 100 sidor.
Holgersson S, Knutsson J, (2012) Vad gör egentligen polisen? LIU-IEI-RESEARCH REPORT-12/0004. Linköpings universitet, institutionen fo¨r ekonomisk och industriell utveckling. 103 sidor.
Lum C, Koper SC, (2017) Evidence-based policing. Translating research into practice. Oxford: Oxford university press. 323 sidor.
Mellgren C, Väfors Fritz M, Tiby E, (2018) Kriminologi: En studiehandbok. Lund: Studentlitteratur. 100 sidor (valda delar).
Nationella Operativa Avdelningen, (2017) Utsatta områden, social oordning, kriminell och struktur och utmaningar för polisen. 40 sidor.
Sporre T, Standar R, (red.) (2006) Konsten att läsa statistik om brottslighet. Stockholm: Fritzes. 152 sidor.
Torstensson Levander M, (2013) Kronisk kriminalitet som livsstil. Rikspolisstyrelsens utvärderingsfunktion. 2013:2. 40 sidor
Torstensson Levander M, (2007) Trygghet, säkerhet, oro eller risk? Begreppsdefinitioner och mått. Sveriges Kommuner och Landsting: Trygghet & Säkerhet – som välfärdsfaktor. Stockholm: Modintryckoffset. 40 sidor.
Torstensson Levander M, Ivert A-K, (2018) Ungdomskriminalitet och sociala miljöer. I Ju förr desto bättre. Delbetänkande av utredningen Framtidens socialtjänst. SOU 2018:32. 13 sidor.
Väfors-Fritz, M. & Khoshnood, A. (2019). Brottslighet och utsatthet i Malmö. Lund: Studentlitteratur. 223 sidor. Valda delar bestående av ca 100 sidor.
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, arbetsmaterial och metodstöd tillkommer (ca 100 s).
3. Rättssystemets grunder, 5 hp
Berggren NO, Munck J, (2017) Polislagen, en kommentar. Stockholm: Nordstedts Juridik. 253 sidor (valda delar omfattande ca 50 sidor).
Josefsson T, (2018) Författningssamling i polisrätt. Stockholm: Norstedts juridik. 693 sidor (valda delar omfattande ca 30 s).
Staaf A, Nyström B, Zanderin L, (2016) Rätt och rättssystem - en introduktion för professionsutbildningen. Stockholm: Liber. 2 uppl. 115 s.
Staaf A, Zanderin L, (2019) Förvaltningsrätt – en introduktion för professionsutbildningar. 6 [uppdaterade] uppl. Malmö: Liber. 125 s.
Zetterström S, (2017) Juridiken och dess arbetssätt: en introduktion. 3., [uppdaterade] uppl. Uppsala: Iustus. 176 s.
En aktuell lagsamling, exempelvis:
Josefsson T, (senaste upplagan) Författningssamling i polisrätt. Stockholm: Norstedts juridik. 842 sidor (valda delar omfattande ca 30 sidor).
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, rättsfall, arbetsmaterial och metodstöd tillkommer (ca 150 s).
4. Grundläggande straffrätt, 7 hp
Anderberg A, Martinsson D, (2017) Hårdare tag i valårets tecken. Ett kritiskt inlägg om den senaste tidens straffrättspolitik. Juridisk tidskrift, 4, 921-938.
Dahlström M, Strand A, Westerlund G, (2017) Brott och påföljder. Stockholm: Bruun Juridik. 612 sidor (valda delar omfattande ca 550 sidor).
Henning-Mäki K, (2018) Straffrätt för brottsutredare. I Eklund, Landström (red.). (2018).
Polisen – verksamhet och arbete. Stockholm: Liber. Sidan 275-312. 37 sidor.
Ågren J, (2018) Brott och straff: en grundbok i straffrätt. Stockholm: Norstedts juridik. 132 sidor.
En aktuell lagsamling, exempelvis:
Josefsson T, (senaste upplagan) Författningssamling i polisrätt. Stockholm: Norstedts juridik. 842 sidor (valda delar omfattande ca 30 sidor).
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, rättsfall, arbetsmaterial och metodstöd tillkommer (ca 150 s).
5. Teoretiska grunder i akutsjukvård för polisiärt arbete, 4 hp
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (2017). Akut omhändertagande – för räddningstjänstpersonal. 282 sidor.
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, arbetsmaterial och metodstöd tillkommer. Cirka 75 sidor.
6. Polisiär tjänstefärdighet: grunder, 5 hp
6.1 Polisär tjänstefärdighet, Polisiär konflikthantering
Berggren N-O, Munck J, (2017) Polislagen, En kommentar. Stockholm: Norstedts juridik AB. 253 sidor (valda delar omfattande ca 150 sidor)
Boucht J, (2019) Polisens användning av våld. Uppsala: Iustus. 239 sidor.
Nilsson B, Waldemarson A-K, (2016) Kommunikation: samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur. 165 sidor.
Petersson U, Bertilsson J, Fredriksson P, Magnusson M, Fransson PA, (2017), Police officer involved shootings – retrospective study of situational characteristics. Police Practice and Research, 18(3), 306-321. 15 sidor.
Thiblin I, (2011) Dödsfall vid polisingripande - Riskfall och rekommendationer. Stockholm:Polishögskolan, Sörentorp: EO Grafiska. 72 sidor.
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, metodstöd och utbildningsmaterial i polisiär konflikthantering tillkommer. Cirka 75 sidor.
6.2 Polisiär tjänstefärdighet, kommunikation, bemötande och dokumentation
Ask S, (2013) Skrivande polis. Lund: Studentlitteratur. 103 sidor.
Nilsson B, Waldemarson A-K, (2016) Kommunikation: samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur. 165 sidor.
Wieslander M, (2014) Ordningsmakter inom ordningsmakten. Diskurskamp, dilemman och motstånd i blivande polisers samtal om mångfald. Akademisk avhandling (Karlstad University Studies 2014:40). Karlstad: Karlstad Universitet. 315 sidor (valda delar omfattande cirka 100 sidor).
Aktuell lagtext och andra styrdokument och riktlinjer, rapporter, metodstöd och utbildningsmaterial tillkommer. Cirka 75 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande och för att resultatet av kursvärderingen återkopplas till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar delkursen vid nästkommande kurstillfälle. Under kursen genomförs dessutom en formativ utvärdering (s.k. temperaturtagning) efter halva tiden. Även resultatet av denna diskuteras med studenterna på schemalagd tid.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.