Minst 45 hp inom huvudområdet Produktdesign.
Kursen ingår i huvudområdet produktdesign på nivå 61-90 hp och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i produktdesign.
Kursen syftar till att ge studenten en orientering inom det tvärvetenskapliga ämnesområdet hållbar utveckling samt metoder för att som produktdesigner kunna verka för en hållbar utveckling. Kursen betonar ett tvärvetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till såväl informationskällor som sitt eget arbete. Reflektion över olika perspektiv och lösningsalternativ tränas löpande i kursen, liksom förmågan att kommunicera sitt projekt (verbalt, visuellt och skriftligen) med olika grupper i samhället.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- uppvisa kunskap om centrala begrepp och problemställningar inom det tvärvetenskapliga ämnesområdet hållbar utveckling
- visa på förmåga att självständigt identifiera och kritiskt diskutera problemställningar som uppstår mellan produktdesign och strävan efter hållbar utveckling
- uppvisa kunskap om och förmåga att använda sig av några metoder för att verka för en hållbar utveckling som produktdesigner
- visa förmåga att kritiskt förhålla sig till egeninsamlad information inom området produktdesign och hållbar utveckling
- visa på reflektionsförmåga över sin egen arbetsprocess och förmåga att verka för en hållbar utveckling som produktdesigner
- visa på kommunikationsförmåga såväl verbalt, skriftligen och visuellt för att kommunicera sitt projekt med det omgivande samhället
Undervisnings sker genom övningar, självstudieuppgifter, föreläsningar och seminarier. Studenten arbetar självständigt både individuellt och i grupp. Projektet görs individuellt och ska kommuniceras med det omgivande samhället.
Hållbar utveckling och produktdesign, teori och metod (7,5hp): seminarium (2st) och skriftlig inlämning (lärandemål 1,2 och 3)
Tillämpat projekt och kommunikation av projekt (7,5hp): seminarium (2st), skriftlig inlämning och visuell kommunikation av projekt (lärandemål 4,5 och 6)
Kurskompendium med utvald litteratur och övrigt kursmaterial tillhandahålls av kursansvarig och tilldelas studenterna via kursens lärplattform.
Universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).