Benämning
Omvårdnad: VFU somatisk vård, akutsjukvård samt hemsjukvård
Engelsk benämning
Nursing: Placement in Somatic Care, Emergency Care and Municipal Home Care
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2020-10-27
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att terminerna 1-4 är godkända, och att moment 1 i OM152B är godkänt samt att moment projektplansseminarium i kurs OM153B är godkänt.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 61-90. Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskaper, färdigheter och erfarenheter för att självständigt kunna utföra personcentrerad omvårdnad samt ordinerad medicinsk behandling till personer med olika sjukdomstillstånd. Studenten ska också utveckla kunskap för att självständigt kunna leda omvårdnadsarbetet, identifiera omvårdnadsbehov, planera, genomföra samt utvärdera omvårdnadsåtgärder vid sjukdom och vid förebyggande av sjukdom och ohälsa.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat över 5 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande. Reflektion ingår som pedagogisk metod för att kunna utveckla ett empatiskt och etiskt förhållningssätt. Av terminens 20 veckor är 14 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där undervisning under kvällar, nätter och helger ingår (delkurs 1, 2, 3). Kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, säker vård och informatik samt jämställdhet och hållbarhet diskuteras kritiskt i förhållande till omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1 moment Omvårdnadskunskap ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Övriga moment i delkurs 1 samt i delkurs 2-5 ges betygen Underkänd och Godkänd. För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs utöver vad som angetts för betyget Godkänd även att betyget Väl godkänd erhållits i moment Omvårdnadskunskap i delkurs 1. Specifika bedömningskriterier för samtliga examinationer presenteras i kursens studiehandledning.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamen på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserat på den kursplan som gällde vid registrering på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat. Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur återtagning ska ske. Student som blivit underkänd i VFU erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, klinisk adjunkt och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid.
Kursen består av 5 delkurser:
Delkurser
1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 16 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår 256 timmars VFU fördelade på 8 veckor på somatisk vårdavdelning. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet fördjupas och integreras med medicinsk vetenskap, arbetsledning och patientsäkerhet i delkursen. Organdonation och dialysvård belyses. Den preventiva, kurativa, stabiliserande, stödjande och palliativa omvårdnaden fördjupas och omvårdnadsprocessen tillämpas för en grupp patienter med olika komplexitet i sitt sjukdomstillstånd, svårt sjuka och döende. Även ordinerad medicinsk behandling utförs för dessa patienter. Omvårdnaden dokumenteras och utförs enligt gällande författningar och riktlinjer. Studenten leder och fördelar arbetet i vårdteamet och interprofessionellt samarbete tillämpas och fördjupas på klinisk utbildningsavdelning (KUA) under 2 veckor (gäller ej studenter med antagningsort Ystad).
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. planera och självständigt leda omvårdnadsarbetet i vårdteamet och i samverkan med andra personalgrupper,
2. kommunicera och samverka professionellt såväl med vårdteamen i vårdkedjan som med patient och närstående på respektfullt, lyhört och empatiskt sätt,
3. tillämpa, kritiskt granska och självständig dokumentera den individuella omvårdnadsprocessen utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
4. identifiera vård- och omvårdnadsbehov, upprätta omvårdnadsplan samt utföra och utvärdera omvårdnad och behandling ur ett personcentrerat, jämställt, etiskt, patientsäkert och hållbart perspektiv, i samverkan med patient och närstående
5. informera och undervisa patient, närstående och medarbetare samt följa upp informationen,
6. förbereda, verkställa och informera om medicinska ordinationer inklusive läkemedelshantering med tillämpning av kunskaper inom farmakologi,
7. motivera och tillämpa användning av relevanta författningar,
8. reflektera över egen självkännedom, empatisk förmåga, och över eget behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin egen kompetens, och
9. kritiskt granska, analysera och forskningsanknyta förekommande händelse i vården samt redogöra för vilka åtgärder dessa bör föranleda.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar (lärandemål 3 och 9) och obligatorisk VFU på somatisk vårdavdelning (lärandemål 1-8). I delkursen ingår även under VFU en obligatorisk presentation av vetenskapligt arbete (lärandemål 9). Deltagande i ett grupparbete fokuserat på patientsäkerhet är obligatoriskt (lärandemål 9). Vid eventuell frånvaro från grupparbetet kompenseras detta i samråd med examinator via skriftlig inlämningsuppgift om inte nytt tillfälle kan organiseras under terminstid. Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under ovanstående rubrik Rätt till omtentamen.
Delkursens bedömningsformer
II delkursen examineras lärandemålen 1-8 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom somatisk vård där kunskaper och färdigheter samt professionellt och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formulärets kriterier (8 hp). Lärandemålen 2-6 examineras även genom individuell skriftlig salstentamen moment Omvårdnadskunskap där fokus för bedömningen ligger på tillämpning av omvårdnadsprocessen (4 hp). Lärandemål 7 examineras även genom en individuell digital tentamen moment Författningskunskap där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att kunna motivera tillämpning av relevanta författningar, (2 hp). Lärandemål 9 examineras genom patientfall som redovisas muntligt och skriftligt. Fokus vid bedömningen är inriktat mot studentens förmåga att kritiskt granska och analysera specifika åtgärder inom ramen för en vårdhändelse utifrån ett forskningsanknutet perspektiv. Moment Säker vård (2 hp) examineras individuellt även om presentationen sker i grupp. Eventuell frånvaro från presentationen kompletteras genom att den genomförs vid annat tillfälle. Betyg fastställs utifrån specifika bedömningskriterier presenterade i studiehandledning.
2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses omvårdnad vid akuta tillstånd inom pre- och hospital akutsjukvård, intensivvård, operations- och anestesisjukvård. Teoretisk introduktion till omvårdnad inom respektive specialistsjukvårdsområde ges. I delkursen ingår VFU fördelade på 2 veckor. För studenter antagna till Ystad gäller VFU fördelade på 3 veckor. Studenten ska i VFU träna förmågan att observera vitala tecken, göra prioriteringar av vårdbehov prehospitalt och på sjukhus utifrån ABCDE konceptet. Vidare tränas att kommunicera i det korta mötet samt reflexion över personcentrerad vård och etiska dilemman i den utsatta situation som patient och närstående befinner sig i. Studenten ska också reflektera över sjuksköterskans roll i omvårdnadsarbetet. I katastrofmedicin belyses såväl den medicinska som den omvårdnadsinriktade handlingsberedskapen inför olika slags katastrofer. Principer för samhällets katastroforganisation ur ett nationellt och internationellt perspektiv belyses. Principer för skadediagnostik och prioritering av skadade exemplifieras liksom sjukhusens beredskap inför katastroflarm.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för betydelsen av fria luftvägar och observationer av vitala tecken samt beskriva prioritering av vårdinsatser utifrån ABCDE konceptet,
2. utföra omvårdnad under handledning utifrån ett patientsäkert och etiskt perspektiv samt skapa en professionell patientrelation med fokus på det korta mötet och
3. reflektera kring personcentrerad vård i det korta mötet.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår obligatoriska verksamhetsanpassade introduktioner och obligatorisk VFU på specialistavdelningar inom området akutsjukvård (lärandemål 1-3). Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under ovanstående rubrik Rätt till omtentamen. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-3 vid figurantsimulering där studentens prestationer bedöms individuellt och där fokus för bedömningen avser studentens förmåga att redogöra för relevant bedömning och omhändertagande av patienter med olika akuta tillstånd. Lärandemål 2 examineras även genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom akutsjukvård där kunskap, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån "Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom akutsjukvård". Hur betyg för hel delkurs fastställs och specifika bedömningskriterier för samtliga examinationer presenteras i kursens studiehandledning.
3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen presenteras och behandlas palliativ vård med fokus på smärtlindring utifrån ett personcentrerat perspektiv med hänsyn till fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov. Empatisk kommunikation och förhållningssätt samt patientinflytande och närståendes samverkan betonas. I delkursen ingår även omvårdnad inom hemsjukvård där betydelsen av sjuksköterskans förhållningsätt i patientens eget boende belyses. Dessutom belyses samverkan mellan hälso- och sjukvård, socialtjänst och närstående/anhörigvårdare. Vidare berörs betydelsen av säker omvårdnad i hemmet, kontinuiteten i patientens vårdkedja, delegeringsförfarande och samordnad vårdplanering. I delkursen ingår 64 timmars VFU inom hemsjukvård fördelade på 2 veckor. För studenter antagna till Ystad gäller 96 timmar fördelade på 3 veckor.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för palliativ och säker vård i hemmet med fokus på smärtlindring utifrån ett personcentrerat perspektiv med beaktan av fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov,
2. utföra omvårdnad under handledning utifrån ett patientsäkert och etiskt perspektiv samt medicinsk behandling i patientens hem, och
3. kritiskt granska det egna förhållningssättet och kommunikationen i en professionell patientrelation vid vård i patientens eget boende.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår verksamhetsanpassad introduktion samt obligatorisk föreläsning om säker vård i hemmet. Obligatoriska integrerade workshops med fokus på palliativ vård och kommunikation för att träna ett empatiskt professionellt förhållningssätt (lärandemål 1-3) samt obligatorisk VFU inom hemsjukvård (lärandemål 2-3) ingår i delkursen. Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under ovanstående rubrik Rätt till omtentamen. Eventuell frånvaro från obligatoriska föreläsningar och workshops kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålen 1 och 3 genom skriftlig individuell inlämningsuppgift. med fokus på studentens förmåga att redogöra för palliativ och säker vård med fokus på smärtlindring utifrån ett personcentrerat perspektiv med beaktan av fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov. Lärandemål 2 examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom hemsjukvård där färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom hemsjukvård. Hur betyg för hel delkurs fastställs och specifika bedömningskriterier för samtliga examinationer presenteras i kursens studiehandledning.
4. Handledning VI, 1 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår en fördjupning i grupphandledningens teori och praktik. Didaktik diskuteras samt pedagogiska aspekter betydelsefulla för handledning i omvårdnad. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad enligt progressionsspåret för denna aktivitet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tillämpa och utvärdera handledning både individuellt och i grupp
Delkursens arbetsformer
Lärandemålet uppnås genom webbaserad introduktion och obligatorisk grupphandledning i omvårdnad enligt progressionsspåret. Eventuell frånvaro från obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att reflektera över tillämpning och utvärdering av handledning både individuellt och i grupp (1 hp).
5. Läkemedelsberäkning III, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar, iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tillämpa läkemedelsberäkning gällande: enhetsomvandling, relationsberäkning gällande verksam substans, spädningsberäkningar, infusionshastighet, procent, medicinska gaser och iordningställande av infusion med koncentrattillsatser.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar och övningar i läkemedelsberäkning som ger stöd för att uppnå lärandemål 1 i delkursen.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålet som individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att utföra läkemedelsberäkningar. För godkänt betyg ska samtliga uppgifter vara korrekt uträknade och uträkningarna ska vara redovisade.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gemensam litteratur för delkurser 1,2,3 och 4
Bjuväng A, Kjellberg M, Rehle H, Åkesson U, (2014) Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Analyser och undersökningar Lund: Studentlitteratur. 232 s.
Ekwall A, Jansson AM, (red) (2016) Omvårdnad & medicin. Lund, Studentlitteratur. 640 s.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS).
Heise Löwgren, C (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. 896 s.
ICN etisk kod för sjuksköterskor.
Kumlien C, Rystedt (red), (2016) Omvårdnad & kirurgi. Lund, Studentlitteratur. 536 s.
Leksell J, Lepp M (red) (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (2:a upplagan). Stockholm: Liber. 354 s.
Vårdhandboken.
1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 16 hp
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. (upplaga 2) Lund: Studentlitteratur. 510 s.
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. 313 s.
Ytterligare litteratur samt vetenskapliga artiklar som fritt kan väljas i samarbete med kursansvarig lärare tillkommer.
2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
Almerud Österberg S, Nordgren L, (2012) Akut vård ur ett patientperspektiv. Lund: Studentlitteratur. 102 s
MacKway-Jones K, (2014) MIMMS - på svenska: Praktisk ledning av sjukvård vid en större skadehändelse. Lund: Studentlitteratur, 189 s.
Vetenskapliga artiklar omfattande omkring 20 sidor tillkommer som anges i studiehandledningen.
3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 6 hp
Ekstedt M, Flink M (red) Hemsjukvård – olika perspektiv på trygg och säker vård. Stockholm: Liber. 443 s.
Ytterligare litteratur samt vetenskapliga artiklar som fritt kan väljas i samarbete med kursansvarig lärare tillkommer.
4. Handledning VI, 1 hp
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1
Sandberg H, (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
5. Läkemedelsberäkning III, 1 hp
Björkman A-M, (2009), Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Lund: Studentlitteratur. 117 s.
Alternativt
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. (1. utg.). Stockholm: Natur & kultur. 228 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en kursvärdering genomförs. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Resultatet återkopplas till studenterna på kursens hemsida.. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgänglig för studenterna samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
En skriftlig och muntlig programutvärdering genomförs under kursens sista vecka på kursen. Resultatet återkopplas till studenterna på kursens hemsida.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.