För tillträde till termin 5 krävs att alla kurser från studieår 1 samt kurs OM131B i termin tre är genomförda med minst godkänt betyg.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet termin 5.
Kursens syftar till att studenten ska tillägna sig kunskaper om sjukdomars förekomst i samhället dess orsaker och utveckling samt patienters reaktioner och symtom vid sjukdom och ohälsa, behandlingsprinciper, diagnosticering och preventionens betydelse för att begränsa sjukdomsutveckling och komplikationer. Kursen främjar även studenten till att utveckla kunskaper om en hållbar utveckling. Studenten ska under tillämpningsövningar utveckla sin förmåga att integrera sina kunskaper inom medicin och omvårdnad för att identifiera vårdbehov samt samverka och kommunicera professionellt med patienter och andra yrkesgrupper inom hälso- och sjukvården.
Innehållet i kursen behandlar hur medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd uppstår, deras förekomst i samhället, vilka symptom patienter utvecklar vid sjukdom och ohälsa samt hur sjukdomstillstånd kan diagnostiseras och behandlas. Innehållet utgörs även av preventionens betydelse för att dels begränsa sjukdomsutveckling samt komplikationer. Kursen innefattar även tillämpningsövningar, där samverkan och kommunikation inom vårdteamet tränas, hjärtlungräddning för sjukvårdspersonal utförs och handhavande av central venkateter tränas. Kärnkompetenserna samverkan i team och säker vård ingår i kursen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. förklara förekommande medicinska och kirurgiska sjukdomars epidemiologi och etiologi,
2. relatera patofysiologiska skeenden till patienters reaktioner och symtom samt redogöra för relevanta behandlingar och undersökningar som utförs i samband med diagnostisering och prevention,
3. tillämpa sina kunskaper inom patofysiologi och omvårdnad i en simulerad patientsituation, vid handhavande av centrala venkatetrar och utförande av Hjärt-Lung-Räddning för Sjukvårdspersonal, och
4. tillämpa sina färdigheter att samverka och kommunicera professionellt inom vårdteamet.
Undervisningen genomförs både i form av föreläsningar och litteraturstudier samt genom bearbetning och uppföljning av patientfall. Tillämpningsövningar genomförs under kursen. Helpdesk används för att med stöd av kursens lärare bearbeta kursinnehållet (lärandemål 1-4). För att uppnå lärandemålen 1-2 behöver studenten inhämta och omsätta innehållet som ges i samband med de olika undervisningsformerna. För att uppnå lärandemålen 3-4 behöver studenten inhämta innehållet i de olika undervisningsformerna, omsätta samt tillämpa kunskapen i tillämpningsövningarna. Obligatoriska moment i kursen utgörs av webbaserade arbetsuppgifter, föreläsningen om radiologi samt tillämpningsövningarna. Om de webbaserade arbetsuppgifterna ej har genomförts under perioden för kursens genomförande sker genomförandet vid nästa kurstillfälle. Frånvaro från tillämpningsövning kompenseras i första hand genom att studenten medverkar, om så är möjligt, vid annat tillämpningsövningstillfälle under kurstiden annars sker kompensering vid nästa kurstillfälle. Frånvaro från obligatorisk föreläsning kompenseras genom skriftlig individuell kompletteringsuppgift enligt beslut av examinatorn.
Lärandemålen 1-2 examineras genom två skriftliga individuella tentamina (Moment 1 resp. moment 2) om vardera 4 hp. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för patofysiologiska skeenden i relation till patienters symtom och reaktioner samt relevanta behandlingar och undersökningar tillsammans med preventionens betydelse för att begränsa sjukdomsutveckling och komplikationer. Den första individuella skriftliga tentamen på 4 hp (Moment 1) utgör en spärr för tillträde till termin 6. Lärandemål 3-4 examineras med fokus vid bedömningen på studentens förmåga att under tillämpningsövningarna samverka inom vårdteamet samt tillämpa sina kunskaper inom patofysiologi och omvårdnad, 2 hp (Moment 3). Bedömningen görs utifrån fastställda kriterier som återfinns i studiehandledningen.
För hela kursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För att få Godkänt betyg på hela kursen krävs att betyget Godkänt erhållits på samtliga individuella skriftliga examinationer och att samtliga obligatoriska arbetsformer utförts med godkänt resultat. För att erhålla betyget Väl Godkänt på hela kursen krävs utöver vad som angetts för Godkänt betyg även att Väl godkänt betyg erhållits på de individuella skriftliga tentamina.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.För hela kursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För att få Godkänt betyg på hela kursen krävs att betyget Godkänt erhållits på samtliga individuella skriftliga examinationer och att samtliga obligatoriska arbetsformer utförts. För att erhålla betyget Väl Godkänt på hela kursen krävs utöver vad som angetts för Godkänt betyg även att Väl godkänt betyg erhållits på de individuella skriftliga tentamina.
Analysportalen inom Region Skåne > http://www.analysportalen-labmedicin.skane.se/< (20171114)
Bjuväng A, Kjellberg M, Rehle H, Åkesson U, (2014) Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Analyser och undersökningar. Lund, Studentlitteratur. 232 s.
Cancercentrum i samverkan http://cancercentrum.se/samverkan/ (20171114)
Ericson E, Ericson T, (2012) Medicinska sjukdomar. Lund, Studentlitteratur. Ca 470/752 s.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS). > http://www.fass.se/LIF/ < (20171114)
Heise Löwgren, C (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Ca 200 s.
Järhult J, Offenbartl K, (2013) Kirurgiboken. Vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar. Stockholm, Liber AB. Ca 200/608 s.
Läkemedelsboken: >http://www.lakemedelsboken.se/ < (20171114) Raadu G, (Red) (senaste upplagan)
Simonsen T, Hasselström J, (2012) Illustrerad Farmakologi 2. Sjukdomar och behandling (3:e uppl.). Stockholm, Natur & kultur. Ca 130/503 s.
Svenska rådet för hjärt- lungräddning S-HLR. HLR för sjukvårdspersonal. >http:www.hlr.nu< (2014-10-20)
Vårdhandboken >http:www.vardhandboken.se< (20171114)
Vetenskapliga artiklar och litteratur som kompletterar kurslitteraturen tillkommer och omfattar ca. 200 s.
Kursansvarig lärare ansvarar för att summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästföljande kurstillfälle.
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.