Benämning
Omvårdnad: Forskningsmetodik I
Engelsk benämning
Nursing Science: Research Methodology I
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-10-01
Behörighetskrav
För tillträde till termin 3 ska kurserna OM111B och OM112A vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Syfte
Syftet med kursen är studenten ska utveckla kunskaper i kvantitativa och kvalitativa metoder, forskningsetik och grundläggande begrepp och fenomen inom omvårdnadsforskning. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar sin förmåga att tillämpa sina kunskaper genom att genomföra ett skriftligt fördjupningsarbete inom huvudområdet omvårdnad.
Innehåll
Innehållet i kursen är fördelat över tre delkurser. I delkurs 1 behandlas kvantitativa metoder och i delkurs 2 behandlas kvalitativa metoder. Delkurs 3 utgör ett skriftligt fördjupningsarbete där begrepp och fenomen inom huvudområdet omvårdnad utforskas och kritiskt diskuteras i relation till kvalitativa och kvantitativa metoder. Forskningsetik presenteras och kärnkompetenserna - evidensbaserad vård och informatik - ingår som ett övergripande tema i delkurserna. Grupphandledning i omvårdnad ingår utifrån programmets progressionsspår för denna aktivitet.
Delkurser
1. Kvantitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas och diskuteras kvantitativa metoder inom omvårdnadsforskning med fokus på forskningsprocessen, vanliga studiedesigner, metoder för datainsamling och analys samt forskningsetik.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenterna kunna:
1. beskriva och förklara studiedesigner, samt metoder för datainsamling och grundläggande statistiska begrepp och analyser,
2. förklara forskningsetiska principer vid kvantitativa metoder, och
3. tolka och kritiskt värdera forskningsresultat avseende studier med kvantitativa metoder.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen genomförs i form av egna studier och föreläsningar för att uppnå lärandemål 1-3, samt workshop med fokus på forskningsdesign, statistik och statistiska begrepp för att uppnå lärande mål 1, och seminarium med fokus på diskussion av forskningsresultat för att uppnå lärandemål 3.
Delkursens bedömningsformer
Delkursens innehåll examineras genom individuell skriftlig tentamen (lärandemål 1-3). Fokus för bedömning av lärandemål 1-3 läggs på studentens förmåga att beskriva och förklara relevanta kvantitativa metoder och analyser samt statistiska begrepp och forskningsetiska principer samt att tolka och kritiskt värdera forskningsresultat.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
2. Kvalitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas och diskuteras grundläggande begrepp och teorier inom kvalitativ omvårdnadsforskning. Forskningsprocessens olika delar såsom datainsamling, forskningsetik samt tolkning och analys av data behandlas avseende olika studiedesigner.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. beskriva bakgrunden till kvalitativa metoder samt redogöra för vanliga studiedesigner, metoder för datainsamling och analys,
2. förklara forskningsetiska principer relevanta för kvalitativ forskning, och
3. tolka och kritiskt värdera forskningsresultat avseende studier med kvalitativa metoder.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen genomförs i form av egna studier och föreläsningar för att uppnå lärandemål 1-3, workshop med fokus på databearbetning för att uppnå lärandemål 1, samt ett seminarium med fokus på tolkning av forskningsresultat för att uppnå lärandemål 3.
Delkursens bedömningsformer
Delkursens innehåll examineras genom individuell skriftlig tentamen (lärandemål 1-3). Fokus för bedömning av lärandemål 1-3 läggs på studentens förmåga att beskriva och förklara relevanta kvalitativa metoder och studiedesigner, metoder för datainsamling och analys, forskningsetiska principer samt att tolka och kritiskt värdera forskningsresultat.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
3. Fördjupningsarbete, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen tillämpar studenten strategier för informationssökning och utvecklar och fördjupar sin kunskap och förmåga att utifrån ett kritiskt förhållningssätt utforska samt problematisera ett valt begrepp eller fenomen inom huvudområdet omvårdnad i en akademiskt skriven text.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. tillämpa strategier för litteratursökning samt beskriva, kritiskt bearbeta och diskutera valt begrepp eller fenomen i en akademiskt skriven text inom huvudområdet omvårdnad,
2. reflektera och diskutera eget behov av kunskap och kompetensutveckling på såväl individuell som generell nivå i relation till det valda begreppet eller fenomenet, och
3. diskutera och kritiskt granska såväl det egna som andra studenters fördjupningsarbete i respondent- och opponentskap.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkursen genomförs i form av egna studier, föreläsningar och seminarier (lärandemål 1-3). I delkursen ingår även informatik och databassökning (lärandemål 1). Seminarierna är obligatoriska arbetsformer och eventuell frånvaro kompenseras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig individuell uppgift om inte nya tillfällen för seminarier kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-2 examineras individuellt genom en bedömning av skriftlig fördjupningsuppgift. Fokus för bedömning ligger på studentens förmåga att kritiskt diskutera och reflektera över ett omvårdnadsbegrepp/fenomen. Lärandemål 3 examineras vid ett obligatoriskt seminarium där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att försvara det egna fördjupningsarbetet och kritiskt granska annan students fördjupningsarbete. För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på skriftlig fördjupningsuppgift.
För hela kursen och i delkurs 1 och 2 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurs 3 ges betygen Underkänd och Godkänd.
För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd i delkurs 1-2.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenter har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Kvantitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Ejlertsson G, (2012) Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. 275 s.
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur. 510 s.
Vetenskapsrådet (1999) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. 20 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca. 100 s.
2. Kvalitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur. 510 s.
Vetenskapsrådet (1999) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. 20 s.
Vetenskapliga artiklar, utdrag från filosofiska böcker och annat skriftligt kursmaterial tillkommer, ca 120 s.
3. Fördjupningsarbete, 5 hp
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Hälsa och samhälle, Malmö universitet.
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur. 510 s.
McKenna H, Pajnkihar M, Murphy F, (2014) Fundamentals of nursing models, theories and practice. Chichester: Wiley-Blackwell. 225 s.
Vetenskapliga artiklar, utdrag från filosofiska böcker och annat skriftligt kursmaterial tillkommer, ca 120 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att kursvärdering genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna under ett år efter det att förändringen har skett erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.