Benämning
Omvårdnad med medicinsk vetenskap II med VFU geriatrik och somatisk vård
Engelsk benämning
Nursing and Biomedical Science II with Clinical Practice - Geriatric and Somatic care
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-10-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 1-30. Kursen ingår i programmets andra termin.
Syfte
Kursen ska leda till att studenten utvecklar kunskap om omvårdnad utifrån kärnkompetenserna avseende hälsofrämjande och förebyggande arbete vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd. Dessutom syftar kursen till att studenten utvecklar kunskaper inom handledning.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat på 5 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. Av terminens 20 veckor är 10 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU) (delkurs 2 och 3) där utbildning under kvällar, nätter och helger kan ingå. Kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, säker vård och informatik diskuteras i förhållande till omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurserna 2-5 ges betygen Underkänd och Godkänd. Betygen i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledningen). För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd för delkurs 1. Kompensenation av frånvaro från obligatoriska moment handläggs i samråd med examinator. Rätt till omtentamen Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges på schemat. För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omtentamenstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upp-rättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Kursen består av 5 delkurser:
Delkurser
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 13 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. Etiologi, patofysiologi, symtom, diagnostik, behandling, specifik farmakologi, prevention och prognos vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd inom somatisk och geriatrisk vård behandlas. Utifrån ett personcentrerat förhållningssätt diskuteras omvårdnadsprocessen med fokus på kommunikation, dokumentation, pre- och postoperativ vård, stöd, smärta, nutritions- och eliminationsproblem. Omvårdnadsteorier och gerontologi samt omvårdnad i livets slut belyses. Kursen innehåller även kunskap om författningar, transfusionsmedicin, sårvård och vårdrelaterade infektioner. Begreppen etik, miljö och hälsa analyseras i relation till omvårdnadsprocessen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd och dess komplikationer utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
2. redogöra för begrepp och omvårdnadsåtgärder avseende kommunikation, stöd, smärta, nutrition och elimination vid sjukdomstillstånd under ett livsförlopp och vid livets slut utifrån ett personcentrerat synsätt,
3. redogöra för förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd såsom epidemiologi, etiologi, symtom, diagnostik, behandlingsprinciper och specifik farmakologi utifrån hälsoperspektiv och prevention,
4. redogöra för författningar kopplade till kursens innehåll, och
5. redogöra för omvårdnadsprocessen och omvårdnadsdokumentation utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-5 bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, egna studier, lärandeseminarium i grupp samt i reflektionsgrupper. Seminarium med fokus på stroke/diabetes och patientsäkerhet är obligatoriskt. Patientfall bearbetas enligt casemetodik där analytisk förmåga och problemlösning tränas. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras i samråd med examinator och sker via individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras i form av en enskild skriftlig tentamen (11 hp). Betyg Väl godkänd, Godkänd respektive Underkänd ges (se bedömningskriterier i studiehandledningen). Lärandemål 1 – 3 och 5 med fokus på stroke och diabetes (1 hp) examineras genom en individuell skriftlig tentamen i anslutning till lärandeseminarium i ämnet. Lärandemål 2 och 4 med fokus på patientsäkerhet (1hp) examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift. Betyg Godkänd respektive Underkänd ges på den skriftliga tentamen som är i anslutning till lärandeseminariet och på den skriftliga inlämningsuppgiften (se bedömningskriterier i studiehandledningen). Fokus för bedömning för samtliga examinationer är på studentens förmåga att redogöra för förekommande sjukdomstillstånd, relevanta omvårdnadsåtgärder, författningar samt omvårdnadsprocess och omvårdnadsdokumentation. För att uppnå betyget Godkänd i delkursen krävs att samtliga examinationer i delkursen är genomförda och godkända. För betyget Väl godkänd krävs även att betyget Väl godkänd uppnåtts på den enskilda skriftliga tentamen.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår 160 timmars VFU inom geriatrisk vård fördelade på fem veckor där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik och vårdhygieniska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö diskuteras med fokus på den äldre människan inom geriatrisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. identifiera och beskriva etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer och kunna tillämpa ett professionellt förhållningssätt,
2. kommunicera och samverka med patienter och närstående samt planera personcentrerad vård utifrån personens individuella behov baserad på såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
3. utföra och dokumentera under handledning omvårdnad med ett patientsäkerhetsperspektiv utifrån omvårdnadsprocessen för vårdtagare/patienter inom geriatrisk vård i samverkan i team med andra professioner, vårdtagare/patient och närstående,
4. utföra ordinerad medicinsk behandling, medicintekniska arbetsuppgifter under handledning och tillämpa för området aktuella författningar samt kunna hantera informatik i vården, och
5. visa självkännedom och empatisk förmåga, samt kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom geriatrisk vård.
Delkursens arbetsformer
Delkursen omfattar VFU inom geriatrisk vård för att uppnå lärandemål 1-5. Samtal med äldre vårdtagare utifrån ett personcentrerat perspektiv genomförs. För att träna lärandemål 1 och 2 skriver studenten en individuell reflektion baserat på samtal med äldre vårdtagare med fördjupning i etiska frågeställningar i relation till en omvårdnadssituation. Studenten gör även en skriftlig individuell uppgift beträffande nutrition och decubitus för att träna lärandemål 1 och 3. Ovan beskrivna moment är obligatoriska. Vid frånvaro från VFU se ovanstående rubrik Rätt till omtentamen.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-5 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom geriatrisk vård (7,5 hp) där fokus för bedömning ligger på kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt som bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formuläret. För att uppnå betyget Godkänd på delkursen krävs att studenten fullgjort 160 timmars VFU samt att samtliga bedömningspunkter i AssCE är bedömda med god förmåga.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår 160 timmars VFU inom somatisk vård fördelade på fem veckor där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik, riskbedömning och vårdhygieniska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö diskuteras med fokus på patienten inom somatisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. identifiera och beskriva etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer och kunna tillämpa visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt,
2. kommunicera och samverka med patienter och närstående samt planera personcentrerad vård utifrån personens individuella behov baserad på såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
3. utföra och dokumentera under handledning omvårdnad med ett patientsäkerhetsperspektiv utifrån omvårdnadsprocessen för vårdtagare/patienter inom somatisk vård i samverkan i team med andra professioner, vårdtagare/patient och närstående,
4. utföra ordinerad medicinsk behandling, medicintekniska arbetsuppgifter under handledning och tillämpa för området aktuella författningar samt kunna hantera informatik i vården, och
5. visa självkännedom och empatisk förmåga, samt kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom somatisk vård.
Delkursens arbetsformer
Delkursen omfattar VFU på somatisk vårdavdelning för att uppnå lärandemål 1-5. För att träna lärandemål 1- 3 genomförs fördjupade samtal med patienter. Ovan beskrivna moment är obligatoriska. Vid frånvaro från VFU se ovanstående rubrik Rätt till omtentamen.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-5 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom somatisk vård (7,5 hp) där fokus för bedömning ligger på kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt som bedöms utifrån AssCe-formulärets kriterier. Lärandemål 3 examineras även skriftligt individuellt där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att utifrån omvårdnadsprocessens struktur dokumentera omvårdnad enligt VIPS-modellen (se bedömningskriterier i studiehandledningen). För att uppnå betyget Godkänd på delkursen krävs att studenten fullgjort 160 timmars VFU samt att samtliga bedömningspunkter i AssCE är bedömda med god förmåga.
4. Läkemedelsberäkning I, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursens omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar, iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tillämpa läkemedelsberäkning gällande enhetsomvandling; relationsberäkning för gällande verksam substans; spädningsberäkningar och/eller infusionshastighet.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar och övningar i läkemedelsberäkning som ger stöd för att uppnå lärandemålet i delkursen.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålet som individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att utföra läkemedelsberäkningar. För godkänt betyg ska samtliga uppgifter vara korrekt uträknade och uträkningarna ska vara redovisade.
5. Handledning II, 1 hp
Delkursens innehåll
Kursen ger en introduktion till grupphandledningens teori och praktik samt handledningsprocessens olika faser. Fortsatt fördjupning i Peer Learning. Strukturerade läraktiviteter och peer assessment avhandlas. Obligatorisk grupphandledning i omvårdnad inleds.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva grupphandledningens teoretiska grunder.
Delkursens arbetsformer
Lärandemålet uppnås genom obligatorisk föreläsning och två obligatoriska grupphandledningstillfällen. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för föreläsning eller handledning kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen samt obligatorisk närvaro vid grupphandledning. Fokus för bedömning ligger på studentens förmåga att beskriva grupphandledningens teorier, praktik och processer. Bedömningskriterier presenteras i studiehandledningen (1 hp).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gemensam kurslitteratur för delkurs 1-3
*Bjuväng A, Kjellberg M, Rehle H, Åkesson U, (2014) Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2013) Nya VIPS-boken. Välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet. Lund, Studentlitteratur AB. 235 s.
Ekwall A, Jansson AM, (red) (2016) Omvårdnad & medicin. Lund, Studentlitteratur. 640 s. FASS. Läkemedel i Sverige. Kungsbacka: Läkemedelsinformation AB. Senaste års utgåva.
Heise Löwgren C, (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm, Liber AB.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
*Simonsen T, Hasselström J, (2016) Illustrerad Farmakologi sjukdomar och behandling, del 2. Stockholm: Natur & Kultur. ca 185 s av 520 s
Vårdhandboken, www.vardhandboken.se
Vetenskapliga artiklar som anges i studiehandledningen tillkommer i samtliga delkurser och omfattar ca 100 s.
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 13 hp
Ericson E, Ericson T, (2009) Klinisk mikrobiologi. Nacka, Liber. 399 s.
Kumlien C, Rystedt (red), (2016) Omvårdnad & kirurgi. Lund, Studentlitteratur. 536 s.
Larsson M, Rundgren Å, (2010) Geriatriska sjukdomar. Lund, Studentlitteratur. 358 s.
Lindqvist O, Rasmussen BH, (2014) Omvårdnad i livets slutskede. I Edberg A-K & Wijk (Red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund, Studentlitteratur. 45 s.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 7,5 hp
Larsson M, Rundgren Å, (2010) Geriatriska sjukdomar. Lund, Studentlitteratur. 358 s.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 7,5 hp
Ericson E, Ericson T, (2009) Klinisk mikrobiologi. Nacka, Liber. 399 s.
Kumlien C, Rystedt (red), (2016) Omvårdnad & kirurgi. Lund, Studentlitteratur. 536 s.
4. Läkemedelsberäkning I, 1 hp
Olsen L A, Hälleberg Nyman M (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
5. Handledning II, 1 hp
Lauvås P, Handal G, (2015) Handledning och praktisk yrkesteori. Lund, Studentlitteratur. 431 sid
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att kursvärdering genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.