UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2011-03-08
Gällandedatum
2011-08-29
Behörighetskrav
Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 16: Matematik B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet termin 1 och är en grundläggande kurs i medicinsk vetenskap inom anatomi, fysiologi och farmakologi. Kursen är den första delen av tre kurser (I-III) i medicinsk vetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska inhämta grundläggande kunskaper om människokroppens anatomi och fysiologi, förändringar i samband med det normala åldrandet och näringsfysiologi. Vidare ska studenten förstå grundläggande farmakologi, immunologi, mikrobiologi, klinisk kemi och klinisk fysiologi i relation till sjuksköterskan funktion och yrkeskompetens.
Innehåll
Kursen innehåller två delkurser.
Delkurser
1. Anatomi, fysiologi och det normala åldrandet, 10 hp
Delkursens innehåll
Kursen behandlar grundläggande kunskaper om cellen, vävnader, huden, skelettet och musklerna. Nervsystemet med sinnesorganen behandlas liksom cirkulationsorganen med blodet och blodcirkulationen, andningsorganen och respirationen, mag-tarmkanalen och digestionen. Dessutom belyses näringsfysiologin och vätskebalansen, njurarna och urinvägarna, reproduktionsorganen samt det endokrina systemet. Vidare behandlas människokroppens funktioner och förändringar i samband med det normala åldrandet.
2. Farmakologi, immunologi och mikrobiologi, 5 hp
Delkursens innehåll
Inom ämnet farmakologi behandlas grundläggande kunskaper om läkemedlens olika administreringsvägar, beredningsfomer, farmakodynamik, farmakokinetik, läkemedelsbiverkningar och hantering och användning av FASS och hur läkemedel fungerar hos äldre. Dessutom behandlas de lagar och författningar som reglerar hanteringen av läkemedel och patientsäkerhet. Vidare behandlas grundläggande kunskaper i bakteriologi och virologi, metoder för att förebygga smitta och smittspridning samt genomgång av gällande smittskyddslagar. En introduktion till grundläggande mekanismer i ospecifikt och specifikt immunförsvar samt kunskaper kring allergiska reaktioner ges. Dessutom ges undervisning om klinisk kemi och klinisk fysiologi för att diagnostisera och kontrollera sjukdomstillstånd.
Lärandemål
Kursen innehåller två delkurser:
1. Anatomi, fysiologi och det normala åldrandet, 10 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- Redogöra för och visa förståelse för hur människokroppens olika organ och organsystem är uppbyggda och normalt fungerar, utifrån medicinsk terminologi,
- redogöra för och visa förståelse för grundläggande näringsfysiologi och dess betydelse i omvårdnadsprocessen, och
- beskriva vad det normala åldrandet innebär för kroppens anatomi och fysiologi.
2. Farmakologi, immunologi och mikrobiologi, 5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- Redogöra för och visa förståelse för läkemedlens olika administreringsvägar, olika beredningsformer, farmakodynamik, farmakokinetik, läkemedelsbiverkningar, läkemedlens förändrade funktioner hos äldre i relation till sjuksköterskans ansvar och kompetens,
- kunna hantera FASS och förstå författningar som reglerar och hanterar läkemedel och patientsäkerhet, och
- redogöra för grundläggande bakteriologi, virologi, överkänslighetsreaktioner och mekanismer i ospecifikt och specifikt immunförsvar,
Arbetsformer
Arbetsformerna varierar för att stimulera till aktivt kunskapssökande och reflektion. De består av litteraturstudier med kompletterande föreläsningar, reflektion i studiegrupper, handledning och lärandeseminarier. Studenten använder, utöver kurslitteraturen, anatomiska modeller och attrapper samt ett datoriserat anatomi- och fysiologiprogram. Obligatoriska moment i kursen är kursintroduktion.
Bedömningsformer
Att kursens lärandemål uppnåtts bedöms genom skriftliga individuella examinationer. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. För väl godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda med mycket goda resultat. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav inom en period av tre år. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Anatomi, fysiologi och det normala åldrandet, 10 hp
Bjålie JG, Haug E, Sand O, Sjaastad Ö, (2007) Människokroppen. Fysiologi och anatomi. Stockholm: Liber AB. 544 s
alternativt
Tortora GJ, Derrickson B, (2009 12e upplagan) Principles of Anatomy and Physiology. New York: Wiley cop. 1280 s.
Johansson U, (2007) Näring och hälsa. Lund: studentlitteratur. kap 1-4, 165 av 342 s.
Larsson M, Rundgren Å, (2010, tredje upplagan) Geriatriska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Kap 1-5 , 56av 322 s.
Vigué, Martin E, (2006) Atlas över människokroppen. Stockholm: Liber AB. 157 s.
2. Farmakologi, immunologi och mikrobiologi, 5 hp
Ericson E, Ericson T, (2009) Klinisk mikrobiologi. Stockholm: Liber. Kap 1-6 och 14, 177 s av 399 s.
alternativt
Abbas A, Lichtman A, (2009) Basic Immunology Function and Disorders of the Immune System. Philadelphia, Pa: Saunders. 322 s.
Hokland, B., Madsen,S., (1996, 2008, andra omarbetade utgåvan, sjunde tryckningen, eller annat tryckår) Klinisk kemi och fysiologi. Vällingby: Natur och Kultur. Kap 6-10, 14, 22 och 25-27, 90 s av 188 s.
Aarbakke J, Simonsen T, (2011, andra upplagan) Illustrerad Farmakologi principer och tillämpningar del 1. Stockholm: Natur & Kultur. 273 s.
SOSFS 2007:19. Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien inom hälso- och sjukvården m m.
SOSFS 2000:1. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering i hälso- och sjukvård.
SOSFS 1997:14. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd; Delegering av arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvård och tandvård.
Läkemedelslagen 1992:859.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas, och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.