Benämning
Omvårdnad: teori och prekliniska färdigheter
Engelsk benämning
Nursing: theory and pre-clinical practice
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-10-24
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 1-30 hp. Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammets första termin.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat på tre delkurser. I delkurs 1 behandlas omvårdnad, den legitimerade sjuksköterskans kunskaps- och forskningsområde. I delkurs 2 behandlas pedagogik med inriktning mot handledning och i delkursen 3 behandlas och tränas omvårdnad inför det patientnära arbetet genom prekliniska färdighetsövningar Omvårdnad och omvårdnadsprocessen behandlas i kursen utifrån ramverket Fundamentals of Care och vårdens kärnkompetenser.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Omvårdnadens teoretiska grunder, 8 hp
Delkursens innehåll
I denna teoretiska delkurs behandlas huvudområdet: omvårdnad, dess framväxt och utveckling som kunskaps- och forskningsområde. Delkursen fokuserar centrala värden inom omvårdnad såsom dess teoretiska bakgrund, förekommande begrepp och dess värdegrund. Innehållet fokuserar även på etik, mänskliga rättigheter, jämlik och jämställd vård samt mångfald. Omvårdnadsprocessen behandlas i delkursen som en struktur för sjuksköterskans bedömning, planering, utförande, dokumentation och utvärdering. Dessutom introduceras vårdens kärnkompetenser samt styrdokument relevanta för sjuksköterskans professionella yrkesutövning. I kursen ingår även akademiskt skrivande.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. förklara omvårdnadsämnets teori- och forskningsutveckling med utgångspunkt i kunskaps – och vetenskapsteoretiska begrepp och etiska principer,
2. redogöra för omvårdnad som den legitimerade sjuksköterskans specifika kompetensområde,
3. förklara relevant lagstiftning inom omvårdnad samt sjuksköterskeprofessionens utveckling och verksamhetsfält,
4. förklara vårdens kärnkompetenser i relation till omvårdnad samt begrepp inom omvårdnad i relation till omvårdnadens värdegrund och etik med koppling till mänskliga rättigheter, mångfald samt en jämlik och jämställd vård,
5. förklara omvårdnadsprocessens fem steg utifrån sjuksköterskans bedömning, planering, utförande, dokumentation, och utvärdering, och
6. identifiera och reflektera kring olika former av vetenskapliga texter inom omvårdnad samt tillämpa grunderna i akademiskt skrivande.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1-6 uppnås genom föreläsningar och egna studier samt genom obligatoriskt strukturerat grupparbete och obligatoriska seminarier. Lärandemål 1-6 återkopplas formativt i samband med seminarier och workshops.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-6 examineras genom en individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att förklara omvårdnad som den legitimerade sjuksköterskans specifika kompetensområde , relevant lagstiftning och sjuksköterskeprofessionens utveckling och verksamhetsfält. Vidare ligger fokus för bedömningen på studentens förmåga att förklara och diskutera kärnkompetenserna samt begrepp inom omvårdnad i relation till professionens värdegrund och etik, med en koppling till mänskliga rättigheter, mångfald samt jämlik och jämställd vård. Fokus för bedömningen ligger även på studentens förmåga att redogöra för teori- och forskningsutveckling med utgångspunkt i kunskaps- och vetenskapsteoretiska begrepp samt etiska principer inom omvårdnad. Dessutom är fokus för bedömning på studentens identifiera och reflektera kring olika former av vetenskapliga texter samt tillämpning av grunderna i akademiskt skrivande. Fokus ligger även på studentens förmåga att beskriva omvårdnadsprocessen som en struktur för sjuksköterskans planering, utförande, dokumentation och utvärdering. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för seminarium eller workshop kan erbjudas under terminstid.
För Godkänt betyg (G) på delkursen krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på den skriftliga individuella tentamen samt att obligatoriska momen är genomförda. För väl godkänt betyg (VG) krävs förutom att kriterierna för godkänt betyg är uppfyllda även ett väl godkänt resultat på den skriftliga individuella tentamen. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
2. Handledning I, 1 hp
Delkursens innehåll
Kursen ger studenten kunskap i grundläggande begrepp för handledning så som lärande, kompetens och reflektion. Kommunikationens teoretiska grunder introduceras.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för grundläggande begrepp relevanta för handledning och kommunikation
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1 genomförs undervisning i form av föreläsningar och obligatoriskt seminarium. Inför det obligatoriska seminariet ska studenten lämna in en individuell skriftlig uppgift enligt anvisningar i studiehandledningen.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras skriftligt, via en inlämningsuppgift samt muntligt vid ett obligatoriskt seminarium där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för grundläggande begrepp relevanta för handledning och kommunikation.
För Godkänt betyg (G) på delkursen krävs att lärandemålet är uppfyllt vilket innebär närvaro vid obligatoriskt seminarium samt godkänd individuell skriftlig inlämningsuppgift (1 hp). Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för seminarium kan erbjudas under terminstid.
3. Omvårdnad – prekliniska färdigheter, 6 hp
Delkursens innehåll
I denna praktiskt inriktade delkurs förbereds studenten med utgångspunkt i kärnkompetenserna för det professionella patientnära arbetet samt tränas i upplevelsen av att vara patient. Delkursen omfattar patientobservationer, omvårdnadsåtgärder och medicinsk-tekniska arbetsuppgifter såsom venprovtagning, injektioner, infusioner och kateterisering, utifrån evidensbaserad och hållbar hälso- och sjukvård. Dessutom praktiseras omvårdnadsprocessen och en modell för praktiskt färdighetsutövande. Delkursen omfattar även ergonomiska, aseptiska och hygieniska principer samt hjärt- och lungräddning. Vidare ingår hantering av läkemedel.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. utföra och dokumentera patientobservationer, omvårdnadsåtgärder, medicinsk-tekniska arbetsuppgifter, inklusive hjärt- och lungräddning,
2. utföra en korrekt hantering av läkemedel och läkemedelsordinationer enligt relevanta författningar,
3. tillämpa ett professionellt förhållningssätt, ett aseptiskt handlande, med ergonomisk medvetenhet och med en säker vård samt hållbarhet i fokus i samtliga kliniska färdigheter, och
4 tillämpa vårdens kärnkompetenser och omvårdnadsprocessens olika delar.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1-4 uppnås genom föreläsningar, enskilda studier, obligatoriska prekliniska färdighetsövningar samt obligatoriska seminarium om patientsäkerhet. De prekliniska färdighetsövningarna specificeras i studiehandledningen.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras individuellt i kliniskt träningscentrum genom Objective Structured Clinical Examination (OSCE) Bedömningskriterier presenteras i studiehandledningen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att utföra kliniska moment på ett patientsäkert sätt med medvetenhet om ergonomi och hygieniska principer, samt med ett professionellt förhållningssätt.
För Godkänt betyg (G) på delkursen krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer samt genomförande av samtliga obligatoriska arbetsformer.
Eventuell frånvaro från obligatorisk preklinisk färdighetsövning kompletteras, om ytterligare färdighetsövning kan erbjudas, under terminstid, i annat fall sker komplettering vid nästa kurstillfälle. Eventuell frånvaro från obligatoriskt patientsäkerhetsseminarium kompletteras med skriftlig kompletteringsuppgift.
Betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd ges för delkurs 1. I delkurs 2 och 3 ges betygen underkänd eller godkänd. Betyg sätts utifrån fastställda betygskriterier i studiehandledningen. För att erhålla godkänt betyg på hela kursen krävs att samtliga examinationer och obligatoriska moment är genomförda och bedömts som godkända. För att erhålla betyget väl godkänd i kursen krävs även att betygskriterierna för väl godkänd är uppfyllda i delkurs 1.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Omvårdnadens teoretiska grunder, 8 hp
Birkler, J, (2022) Vetenskapsteori: En grundbok. (3:e upplagan) Stockholm: Liber. 158 av 158 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 74 av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 226 sid av 488.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS): www.fass.se.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 270 av 712 sid.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 50 sid.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. 199 sid.
Lilja Andersson P, Hommel A, (2012) Vården inifrån: när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur & Kultur. 177 sid.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) 345 sid.
Sarvimäki A, Stenbock-Hult B, (2008) Omvårdnadens etik: Sjuksköterskan och det moraliska rummet. Liber. 100 sid.
Staaf A, Wendel L, Zanderin L, (2012) Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar. Malmö: Liber. 151 sid.
Vetenskapliga artiklar och föreläsningsanteckningar om ca. 50 sidor tillkommer.
2. Handledning I, 1 hp
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. 712 sid.
Sandberg H, (Red) (2022) Pedagogik för sjuksköterskor (2:upplagan). Lund: Studentlitteratur. ca 150 av 360 sid.
3. Omvårdnad – prekliniska färdigheter, 6 hp
Boman L, Wikström C, (2019) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur. Ca 446 sid av 526 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 224 sid av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 46 sid av 488 sid.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 40 sid av 712 sid.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. Sid 199.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) ca. 50 sid av 345 sid.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. 228 sid.
Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber Ca 50 sid av 313 sid.
Vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.