Benämning
Omvårdnad: teori och prekliniska färdigheter
Engelsk benämning
Nursing: theory and pre-clinical practice
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-10-13
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 1-30 hp. Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammets första termin.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter inom omvårdnad: sjuksköterskeutbildningens huvudområde. Ett vidare syfte är att ge en introduktion till omvårdnadens institutionella sammanhang och de vårdvetenskapliga grunderna som ämnet vilar på. Dessutom syftar kursen till att studenten ska förberedas för sin framtida yrkesutövning.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat på tre delkurser. I delkurs 1 behandlas omvårdnad som ämne, vetenskap och profession. I delkurs 2 behandlas pedagogik med inriktning mot handledning och i delkursen 3 behandlas och tränas praktiska färdigheter som förberedelser inför det patientnära arbetet. Sjuksköterskans kärnkompetenser och omvårdnadsprocessen behandlas i samtliga delkurser.
Bedömningsformer för hela kursen
Betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd ges för delkursen 1. I delkursen 2 och 3 ges betygen underkänd eller godkänd. Betyg sätts utifrån fastställda betygskriterier i studiehandledningen. För att erhålla godkänt på hela kursen krävs att samtliga examinationer och obligatoriska moment är genomförda. För att erhålla betyget väl godkänd i kursen krävs även att betygskriterierna för väl godkänd är uppfyllda i delkursen 1.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Omvårdnadens teoretiska grunder, 8 hp
Delkursens innehåll
I denna teoretiska delkurs behandlas huvudområdet: omvårdnad, dess framväxt och utveckling som ämne och vetenskap. Delkursens innehåll fokuserar på sjuksköterskeprofessionen, teorier, begrepp, fenomen och värdegrund inom omvårdnad. Innehållet fokuserar även på människosyn och hälsa samt mänskliga rättigheter med ett särskilt fokus på sexualitet. Omvårdnadsprocessen behandlas i delkursen som en modell för sjuksköterskans bedömning, planering, utförande, dokumentation och utvärdering. Dessutom introduceras kärnkompetenserna och styrdokument relevanta för sjuksköterskans professionella yrkesutövning. I kursen ingår även akademiskt och professionellt skrivande.
Dessutom introduceras kärnkompetenserna och styrdokument relevanta för sjuksköterskans professionella yrkesutövning. I kursen ingår även akademiskt och professionellt skrivande.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. beskriva omvårdnadens institutionella sammanhang inklusive för omvårdnaden relevanta författningar samt sjuksköterskeyrkets utveckling och verksamhetsfält med betoning på ett genusperspektiv,
2. förklara och diskutera omvårdnadens begrepp och fenomen i relation till etik, omvårdnadens värdegrund, människosyn och hälsa med koppling till mångfald och mänskliga rättigheter och med betoning på personcentrerad samt säker omvårdnad,
3. redogöra för omvårdnadsämnets teori- och forskningsutveckling med utgångspunkt från generella kunskaps- och vetenskapsteoretiska riktningar samt relatera detta till omvårdnadens sex kärnkompetenser,
4. beskriva omvårdnadsprocessens olika delar som en modell för sjuksköterskans bedömning, planering, utförande, dokumentation, och utvärdering, och
5. identifiera olika former av skrivna texter, kritiskt granska och bedöma dessa samt tillämpa grunderna i ett akademiskt och professionellt skrivande.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 uppnås genom föreläsningar, grupparbete och egna studier, lärandemål 2-4 uppnås genom föreläsningar, egna studier samt obligatoriska seminarier och workshops. Lärandemål 5 uppnås genom föreläsningar, egna studier, skriftlig uppgift samt obligatorisk workshop.
Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för seminarium eller workshop kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras genom en individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra och diskutera omvårdnadens teoretiska grund samt förmåga att tillämpa professionellt och akademiskt skrivande. Lärandemål 2-5 bedöms även formativt i samband med seminarier och workshops.
För Godkänt betyg (G) på delkursen krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på den skriftliga individuella tentamen samt att obligatoriska arbetsformer är genomförda. För väl godkänt betyg (VG) krävs förutom att kriterierna för godkänt betyg är uppfyllda även ett väl godkänt resultat på den skriftliga individuella tentamen. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
2. Handledning I, 1 hp
Delkursens innehåll
Kursen ger studenten kunskap i grundläggande begrepp för handledning så som lärande, kompetens, reflexion och kritiskt tänkande. Peer learning och kommunikationens teoretiska grunder introduceras.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för grundläggande begrepp relevanta för handledning och kommunikation.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1 genomförs undervisning i form av föreläsningar och obligatoriskt seminarium. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för seminarium kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras i ett seminarium där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för grundläggande begrepp relevanta för handledning och kommunikation.
För Godkänt betyg (G) på delkursen krävs att lärandemålet är uppfyllt vilket innebär godkänt resultat vid seminariet samt deltagande på det obligatoriska seminariet (1 hp). Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
3. Omvårdnad – prekliniska färdigheter, 6 hp
Delkursens innehåll
I denna praktiskt inriktade delkurs förbereds studenten med utgångspunkt i kärnkompetenserna för det patientnära arbetet samt tränas i upplevelsen av att vara patient. Delkursen omfattar patientobservationer, omvårdnadsåtgärder och medicinsk-tekniska arbetsuppgifter exempelvis venprovtagning, injektioner, infusioner och kateterisering, dessutom praktiseras omvårdnadsprocessen. Delkursen omfattar även ergonomiska, aseptiska och hygieniska principer samt hjärt- och lungräddning. Vidare ingår hantering och beräkning av läkemedel.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. utföra och dokumentera patientobservationer, omvårdnadsåtgärder, medicinsk-tekniska arbetsuppgifter, inklusive hjärt- och lungräddning,
2. utföra en korrekt hantering av läkemedel och läkemedelsordinationer enligt relevanta författningar,
3. tillämpa ett personcentrerat, empatiskt och etiskt förhållningssätt, ett aseptiskt handlande, med ergonomisk medvetenhet och patientens säkerhet i fokus i samtliga kliniska färdigheter, och
4. tillämpa omvårdnadsprocessen med utgångspunkt i informatik och evidensbaserad vård.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1-4 uppnås genom föreläsningar, enskilda studier, prekliniska färdighetsövningar samt seminarium om patientsäkerhet. Lärandemål 4 används som pedagogisk modell i samband med samtliga övningar. De prekliniska färdighetsövningarna specificeras i studiehandledningen. Deltagande i prekliniska färdighetsövningar är obligatoriska arbetsformer, se studiehandledningen. Eventuell frånvaro från obligatoriska prekliniska färdighetsövningar kompenseras i samråd med examinator om ytterligare färdighetsövningar kan erbjudas under terminstid, i annat fall sker kompensering vid nästa kurstillfälle.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras individuellt i kliniskt träningscentrum genom Objective Structured Clinical Examination (OSCE). Bedömningskriterier presenteras i studiehandledningen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att utföra det kliniska momentet på ett patientsäkert sätt med medvetenhet om ergonomi och hygieniska principer, samt med ett etiskt förhållningssätt. Hjärt- och lungräddning examineras individuellt vid en obligatorisk färdighetsövning.
För Godkänt betyg (G) på delkursen krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer samt deltagande på samtliga obligatoriska arbetsformer. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Omvårdnadens teoretiska grunder, 8 hp
Dysthe O, Hertzberg F, Lökensgard Hoel T, (2011) Skriva för att lära. Lund: Studentlitteratur. 210 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2014) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (2:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 74 sid av 812. Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2014) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling (2:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 226 sid av 540.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2014) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt (2:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 270 av 632 sid.
Heise Löwgren, C (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 50.
Lilja Andersson, P & Hommel, A (2012) Vården inifrån: när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur & Kultur. 177 sid.
McKenna H, Pajnikar M, & Murphy F, (2014) Fundamentals of Nursing Models, Theories and Practice. Oxford: Wiley. Ca 150 av 245 sid.
Sandman, L. Kjellström, S (2013) Etikboken. Lund: Studentlitteratur. Ca 120 av 406 sid.
Staaf A, Wendel L, Zanderin L, (2012) Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar. Malmö: Liber. 151 s.
Thurén T, (2007) Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm. Liber 184 av 184 s.
Vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor tillkommer.
2. Handledning I, 1 hp
Friberg F, Öhlén J, (2014) Omvårdnadens grunder – perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. Ca 30 av 632 sid.
Sandberg H, (Red) (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. Ca 57 av 360 sid.
3. Omvårdnad – prekliniska färdigheter, 6 hp
Boman L, Wikström C, (2014) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Lund: Studentlitteratur. Ca 240 sid av 273 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2014) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (2:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 400 sid av 812 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2014) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur AB. Ca 30 sid av 540 sid.
Friberg, F & Öhlén, J (red) (2014) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt (2:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 30 sid av 632 sid.
Olsen, L A & Hälleberg Nyman, M (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. Ca 60 sid av 228 sid.
Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se.
Vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att kursvärdering genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.