Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde.
Ingår i programmet Fastighetsförmedling.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskap om olika processer som påverkar mänskliga beteenden samt förståelse av egna och andras beteenden vid möten mellan människor.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om:
- grundläggande begrepp inom kursens område (se innehåll)
- personlighetspsykologiska teorier
- intra- och interpersonell kommunikationsteori och hur möten mellan människor påverkas av interaktionen dem emellan
- grundläggande teorier gällande konflikthantering och kriser
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna genomföra enkla analyser av sitt eget och andras beteende
- visa förmåga att kommunicera med andra
- visa förmåga att hantera konflikter och kriser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna granska och reflektera över sitt eget och andras beteenden utifrån professionella förhållningssätt och perspektiv
Föreläsningar ca 24 timmar, obligatoriska övningar och seminarier ca 12 timmar samt självstudietid ca 165 timmar.
Krav för godkänd:
Godkänd skriftlig tentamen 6 hp, godkänd individuell inlämningsuppgift 1 hp, samt aktivt deltagande på obligatoriska seminarier 0,5 hp.
För väl godkänd krävs dessutom väl godkänd skriftlig tentamen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.