Grundläggande behörighet.
Syftet med kursen är att de studerande ska utveckla kunskaper och kompetens inom området ledarskap och organisation som kan tillämpas i en nuvarande eller framtida ledarroll. Kursen avser vidare att utveckla förmågan att tillvarata och utveckla mänskliga resurser i organisationen och att hantera förändringar såväl inom organisationen som i dess relation till omvärlden.
Kursen består av fyra delmoment:
- Ledarskap och grupp, 7,5 hp
- Organisation och ledarskap, 7,5 hp
- Strategi och omvärld, 7,5 hp
- Utveckling och den lärande organisationen, 7,5 hp
Högskolans perspektivområden genus samt migration och etnicitet behandlas främst i delmomentet Organisation och ledarskap. Miljöperspektivet behandlas utifrån hur mänskliga resurser tas tillvara och utvecklas i organisationer genom hela kursen.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- uppvisa kunskap om grundläggande teorier om ledarskap
- uppvisa förståelse av processer i grupper/team
- uppvisa kunskap om organisationsteorier och organisationsteoretiska perspektiv
- uppvisa kunskap om mångfalds- och genusfrågor i organisationer
- uppvisa förståelse av lärande- och förändringsprocesser i organisationer
- uppvisa kunskaper om omvärldsanalys
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- visa färdighet och förmåga att analysera olika ledarsituationer utifrån en teoretisk grund
- visa färdighet och förmåga att tillämpa vad god kommunikation och god konflikthantering innebär i ledarrollen
- visa färdighet och förmåga att tillämpa teorier om utveckling av grupper och organisationer i praktiskt förändringsarbete
- visa färdighet och förmåga att tillämpa strategier i relation till analys av omvärlden
- visa färdighet och förmåga att analysera förändringsprocesser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- kritiskt kunna reflektera över egna erfarenheter av ledarskap, grupper och organisationer i relation till teorier och forskning
- kunna reflektera kring och värdera hantering av mångfald i organisationer
- kunna värdera arbetssätt för att förändra könsstrukturen i organisationen
Kursen har en pedagogisk inriktning mot erfarenhetsbaserat lärande. I gruppdiskussioner som varvas med föreläsning relateras de teoretiska studierna till praktik genom de studerandes egna erfarenheter och genom fall.
Föreläsningar/gruppdiskussioner ca 160 timmar, projektarbete i grupp ca 80 timmar, samt individuellt arbete ca 560 timmar.
Delmoment 1, 2 och 3 examineras genom individuell hemtentamen där de studerande värderar teorier och forskningsresultat och reflekterar kring deras tillämpbarhet.
Delmoment 4 examineras genom skriftlig och muntlig rapportering av ett arbete som genomförts i grupp där en förändringsprocess studerats och analyserats.
Betygsbedömning: För betyget väl godkänd på hela kursen krävs att minst 22,5 högskolepoäng bedömts som väl godkänt.
Delmoment 1, Ledarskap och grupp (7,5 hp):
- Svedberg, L.: Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur, 2007
- Nilsson, B. och Waldemarson, A-K.: Kommunikation för ledare. Studentlitteratur, 2005
- Wolvén, L-E.: Att utveckla mänskliga resurser i organisationer. Studentlitteratur, 2000
Delmoment 2, Organisation och ledarskap (7,5 hp):
- Bolman, L. och Deal, T.: Nya perspektiv på organisation och ledarskap. Studentlitteratur, 2005
- Mlekov, K. och Widell, G.: Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen? Studentlitteratur, 2003
- Wahl, A.: Det ordnar sig. Teorier om organisation och kön. Studentlitteratur, 2001
- Wolvén, L-E.: Att utveckla mänskliga resurser i organisationer. Studentlitteratur, 2000
Delmoment 3, Strategi och omvärld (7,5 hp):
- Frankelius, P.: Omvärldsanalys. Liber, 2001
- Johnson, G., Scholes, K. och Whittington, R.: Exploring Corporate Strategy. Text Only. Pearson Higher Education, 2005
Delmoment 4, Utveckling och den lärande organisationen (7,5 hp):
- Backlund, T., Hansson, H. och Thunborg, C.: Lärdilemman i arbetslivet. Studentlitteratur, 2001
- Granberg, O. och Ohlsson, J.: Från lärandets loopar till lärande organisation. Studentlitteratur, 2004
- Patel, R. och Davidson, B.: Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur, 2003
- Senge, P. M.: The fifth discipline: the art and practice of the learning organization. Random House Business, 2006
- Wolvén, L-E.: Att utveckla mänskliga resurser i organisationer. Studentlitteratur, 2000
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig finns tillgänglig på områdets datornät.