Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Verksamhetsförlagd utbildning IV
Engelsk benämning
Teacher-supervised Placement IV
Kurskod
VU834P
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-12-21
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU333P Verksamhetsförlagd utbildning III (godkänd)
eller motsvarande
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning (2011:689) om vissa behörighetsgivande examina för legitimation som lärare och förskollärare och om högskoleutbildningar för vidareutbildning av lärare och pedagogisk personal inom förskolan som leder till lärar- eller förskollärarexamen. Kursen ingår i examen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget inom relevant inriktning och ämne. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna fritidspedagogiska verksamheten och undervisningen samt skolans uppdrag.
Innehåll
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier.
Studenten ges stöd och möjlighet att:
- tillsammans med kollegor/handledare/mentor reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och den egna undervisningen.
- diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i utbildningsvetenskap, ämne och ämnesdidaktik.
Fritidshemmets verksamhet, fritidslärarens roll och skolan som pedagogisk miljö är i fokus. I kursen förväntas studenten självständigt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning med utgångspunkt i elevers behov, intressen och förmågor. Ett annat fokus är dokumentation av elevers kunskapsutveckling och återkoppling. Ytterligare fokus i kursen är internationella konventioner om mänskliga rättigheter, skolans systematiska kvalitetsarbete samt den egna professionsutvecklingen i relation till skolans uppdrag. Studenten ska konsekvent använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från andra kurser som ingår i utbildningen.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren/mentorn och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- med utgångspunkt i elevers behov, intressen och förmågor planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning i den egna fritidspedagogiska verksamheten, förankrad i skolans styrdokument samt baserat på relevanta ämneskunskaper och relevant ämnesdidaktisk teori
- dokumentera och analysera elevers kunskapsutveckling grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet, samt ge återkoppling till elever och vårdnadshavare
- samarbeta med elever och vuxna för att främja jämställdhet och jämlikhet i enlighet med skolans värdegrund, med utgångspunkt i internationella konventioner om mänskliga rättigheter, samt kritiskt värdera erfarenheterna grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet
- kritiskt granska aspekter av skolans systematiska kvalitetsarbete grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet, samt reflektera över den egna professionsutvecklingen i relation till skolans demokratiska uppdrag
Arbetsformer
Kursen inleds med en obligatorisk kursintroduktion där kursens lärandemål, upplägg, examination och betygskriterier presenteras och förklaras. I mötet diskuterar studenten sina strategier för att stärka sin kompetens att uppnå lärandemålen.
Studenten ska ges möjlighet att kontinuerligt reflektera över sin praktik och professionsutveckling. Studenten dokumenterar därför kontinuerligt erfarenheter och reflektioner under kursens gång exempelvis i form av loggbok. I kursen ingår att studenten genomför undervisning som vfu-läraren observerar. I det åtföljande trepartssamtalet reflekterar studenten över och problematiserar den genomförda undervisningen. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens lärandemål.
Bedömningsformer
Examinatorn (vfu-läraren) gör en samlad bedömning baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning och kursens bedömningsformer.
Examinationen består av:
- Studentens genomförda undervisning utifrån en på förhand kommunicerad planering följd av ett dokumenterat samtal (samtliga lärandemål med särskilt fokus på lärandemål 1 och 2).
- Seminarium baserat på en skriftlig presentation av ett dilemma hämtat från verksamheten i relation till skolans värdegrund (lärandemål 3).
- Individuell skriftlig text där lärandemålet om skolans uppdrag relateras till den egna professionsutvecklingen och läraruppdraget (lärandemål 4).
Studentens genomförda undervisning observeras av vfu-läraren och följs av ett trepartssamtal/didaktisk samtal där studenten, handledaren/mentorn (om en sådan finns utsedd) och vfu-läraren deltar. Riktmärket för samtalet är en timme. Vfu-läraren ansvarar för att samtalet dokumenteras.
Betygskriterier redovisas i kursguiden och delges studenterna under kursintroduktionen.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
Kurslitteratur
Litteratur som studenten väljer i samråd med vfu-läraren och handledare kan tillkomma.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett aktuellt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att barns/elevers säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn kan under vissa förutsättningar erbjudas att komplettera frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.