Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Verksamhetsförlagd utbildning II
Engelsk benämning
Teacher-supervised Placement II
Kurskod
VU282P
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2022-05-25
Fastställandedatum
2022-05-25
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU261P Verksamhetsförlagd utbildning I (godkänd)
eller motsvarande
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning (2011:689) om vissa behörighetsgivande examina för legitimation som lärare och förskollärare och om högskoleutbildningar för vidareutbildning av lärare och pedagogisk personal inom förskolan som leder till lärar- eller förskollärarexamen
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget inom relevant inriktning och ämne. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och skolans uppdrag.
Innehåll
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier.
Studenten ges stöd och möjlighet att:
• tillsammans med kollegor/handledare/mentor reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och den egna undervisningen.
• diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i utbildningsvetenskap, ämne och ämnesdidaktik.
Kursens fokus är planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Andra fokus i kursen är diskriminering och kränkande behandling samt lärares yrkesetik i relation till det egna läraruppdraget och skolans demokratiska uppdrag. Studenten ska konsekvent använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från andra kurser som ingår i utbildningen.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren/mentorn och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera, genomföra och utvärdera undervisning relaterad till skolans styrdokument samt med relevanta ämneskunskaper och tydliga och relevanta kopplingar till ämnesdidaktisk teori,
- i enlighet med skolans värdegrund och i kommunikation med elever och vuxna, kunna arbeta förebyggande mot diskriminering och kränkande behandling genom att tillämpa strategier samt utvärdera gjorda erfarenheter med relevanta kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet samt
- reflektera över lärares yrkesetik i relation till det egna läraruppdraget och verka för skolans demokratiska uppdrag med relevanta kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet.
Arbetsformer
Kursen inleds med en obligatorisk kursintroduktion där kursens lärandemål, upplägg, examination och betygskriterier presenteras och förklaras. I mötet diskuterar studenten sina strategier för att stärka sin kompetens att uppnå lärandemålen.
Studenten ska ges möjlighet att kontinuerligt reflektera över sin praktik och professionsutveckling. Studenten dokumenterar därför kontinuerligt erfarenheter och reflektioner under kursens gång exempelvis i form av loggbok. I kursen ingår att studenten genomför undervisning som universitetsläraren observerar. I det åtföljande trepartssamtalet/didaktiska samtalet reflekterar studenten över och problematiserar den genomförda undervisningen. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens lärandemål.
Bedömningsformer
Examinatorn (universitetsläraren) gör en samlad bedömning baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning och kursens bedömningsformer.
Examinationen består av:
1) Studentens genomförda undervisning utifrån en på förhand kommunicerad planering följd av ett dokumenterat samtal. (Samtliga lärandemål med särskilt fokus på lärandemål 1)
2) Presentation, i ett seminarium som fokuserar ett centralt innehåll i kursen, av ett förberett case/dilemma hämtat från skolan åtföljt av en individuell text där studenten reflekterar över det centrala innehållet baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet. (Lärandemål 2 och 3).
Studentens genomförda undervisning observeras av universitetsläraren och följs av ett trepartssamtal/didaktiskt samtal där studenten, handledaren/mentorn (om en sådan finns utsedd) och universitetsläraren deltar. Riktmärket för samtalet är en timme. Universitetsläraren ansvarar för att samtalet dokumenteras.
Betygskriterier redovisas i kursguiden och delges studenterna under kursintroduktionen.
Om studenten inte slutför påbörjad kurs erhåller studenten betyget Underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
Kurslitteratur
Litteratur som studenten väljer i samråd med universitetsläraren och handledare/mentor kan tillkomma.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden kan under vissa förutsättningar erbjudas att komplettera frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.