Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Verksamhetsförlagd utbildning I
Engelsk benämning
Teacher-supervised Placement I
Kurskod
VU261P
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-11-29
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning (2011:689) om vissa behörighetsgivande examina för legitimation som lärare och förskollärare och om högskoleutbildningar för vidareutbildning av lärare och pedagogisk personal inom förskolan som leder till lärar- eller förskollärarexamen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning (2011:689) om vissa behörighetsgivande examina för legitimation som lärare och förskollärare och om högskoleutbildningar för vidareutbildning av lärare och pedagogisk personal inom förskolan som leder till lärar- eller förskollärarexamen
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget inom relevant inriktning och ämne. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och skolans uppdrag.
Innehåll
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier.
Studenten ges stöd och möjlighet att:
- tillsammans med kollegor/handledare/mentor reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och den egna undervisningen.
- diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i utbildningsvetenskap, ämne och ämnesdidaktik.
Fokus i denna kurs utgörs av lärarens uppdrag och skolan som pedagogisk miljö. Studenten planerar, genomför, dokumenterar och utvärderar sin undervisning med samt verkar i enlighet med skolans värdegrund. Studenten ska använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från andra kurser som ingår i utbildningen och därmed göra kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren/mentorn och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera, genomföra och utvärdera undervisning relaterad till skolans styrdokument samt med viss ämneskunskap och med viss koppling till ämnesdidaktisk teori,
- verka i enlighet med skolans värdegrund i kommunikation med elever och vuxna samt reflektera över gjorda erfarenheter med viss koppling till vetenskap och beprövad erfarenhet,
- reflektera över skolans uppdrag i relation till det egna läraruppdraget och skolans verksamhet med viss koppling till vetenskap och beprövad erfarenhet.
Arbetsformer
Kursen inleds med en obligatorisk kursintroduktion där kursens lärandemål, upplägg, examination och betygskriterier presenteras och förklaras. I mötet diskuterar studenten sina strategier för att stärka sin kompetens att uppnå lärandemålen.
Studenten ska ges möjlighet att kontinuerligt reflektera över sin praktik och professionsutveckling. Studenten dokumenterar därför kontinuerligt erfarenheter och reflektioner under kursens gång exempelvis i form av loggbok. I kursen ingår att studenten genomför undervisning som universitetsläraren observerar. I det åtföljande trepartssamtalet reflekterar studenten över och problematiserar den genomförda undervisningen. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens lärandemål.
Bedömningsformer
Examinatorn (universitetsläraren) gör en samlad bedömning baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning och kursens bedömningsformer.
Examinationen består av:
- Studentens genomförda undervisning utifrån en på förhand kommunicerad planering följd av ett dokumenterat samtal.
- Presentation, i ett seminarium som fokuserar ett centralt innehåll i kursen, av ett förberett case/dilemma hämtat från skolan åtföljt av en individuell text där studenten reflekterar över det centrala innehållet baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Studentens genomförda undervisning observeras av universitetsläraren och följs av ett trepartssamtal/didaktiskt samtal där studenten, handledaren/mentorn (om en sådan finns utsedd) och universitetsläraren deltar. Riktmärket för samtalet är en timme. Universitetsläraren ansvarar för att samtalet dokumenteras.
Betygskriterier redovisas i kursguiden och delges studenterna under kursintroduktionen.
Om studenten inte slutför påbörjad kurs erhåller studenten betyget Underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på examinationens samtliga delar.
Kurslitteratur
Litteratur som studenten väljer i samråd med universitetsläraren och handledare/mentorn kan tillkomma.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden kan under vissa förutsättningar erbjudas att komplettera frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.