UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2024

Kursplan hösten 2024

Benämning

Vetenskap och beprövad erfarenhet

Engelsk benämning

Science and Proven Experience

Kurskod

UV745B

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för grundlärarprogrammet

Gäller från

2023-09-29

Fastställandedatum

2023-09-29

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244B Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten förbereder sig för examensarbetet och yrkeslivet, dels genom att fördjupa sina kunskaper om vetenskapsteori med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning, dels genom att vidareutveckla sina kunskaper om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapsteori och forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskaplig kunskap diskuteras och värderas ur vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter. Texter inom det utbildningsvetenskapliga fältet, exempelvis avhandlingar och vetenskapliga artiklar, granskas, jämförs och diskuteras i relation till lärarprofessionen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  1. redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv samt med stöd i dessa diskutera relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet,
  2. redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoders möjliga användningsområden,
  3. presentera och diskutera utbildningsvetenskapliga undersökningar ur olika vetenskapsteoretiska, etiska och metodologiska perspektiv,
  4. att formulera undersökningsbara problem kring skola och undervisning, samt kritiskt värdera den egna problemformuleringen utifrån vetenskaplig kvalitet, professionell relevans och etisk hållbarhet.

Arbetsformer

Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, seminarier, digitala resurser, litteraturstudier samt studentledda aktiviteter.

Bedömningsformer

Examinationen består av följande delar:
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Exam) (4,5 hp). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig hemtentamen samt muntlig presentation (Written Exam and oral presentation) (4,5 hp). I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter ska vara väl disponerade samt formellt och språkligt genomarbetade.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Alvehus, Johan (2013). Skriva uppsats med kvalitativ metod. Stockholm: Liber. (144 s.)
Boréus, K. & Bergström, G. (red.) (2018). Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. (Fjärde [omarbetade och aktualiserade] upplagan). Lund: Studentlitteratur.
Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (100 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjørn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (203 s.)
Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2015). Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Malmö: Gleerups. (180 s.)
Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed [Elektronisk resurs]. (Reviderad utgåva). Stockholm: Vetenskapsrådet. Tillgänglig via internet. (17 s.)
Skolverket (2020). Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. (Första upplagan, första tryckningen). [Stockholm]: Skolverket.
Därutöver tillkommer utbildningsvetenskapliga texter, exempelvis avhandlingar och vetenskapliga artiklar.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).