Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Läroplansteori och matematik
Engelsk benämning
Curricular Studies and Mathematics
Kurskod
UV744C
Omfattning
3 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2022-05-25
Fastställandedatum
2022-05-25
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244C Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina didaktiska kunskaper i läroplansteori, inklusive problematisering av skolans styrdokument i relation till matematikämnet.
Innehåll
I kursen studeras läroplansteori, vilket sätts i relation till kunskapssyn och styrdokument, med ett särskilt fokus på matematik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna analysera skolans styrdokument utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, seminarier, arbete med digitala hjälpmedel och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
I kursen ingår obligatoriska moment i form av litteraturseminarier.
Bedömningsformer
Målet examineras genom en muntlig presentation.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas
Kurslitteratur
Carlgren, Ingrid (2013). Kunnande-kunskap-kunnighet. I Lars Lindström, Viveca Lindberg & Astrid Pettersson (red.). Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (s. 43-58). Liber (15 s).
Hansén Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017): Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Studentlitteratur. Kapitel 13 (20 s).
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Gleerups. Kapitel 1, 2, 3, 5, 6 och 7 (ca 120 s).
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från NCM, matematiklyftets lärportal etc. (35 s).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.