Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Lärande, utveckling och specialpedagogik
Engelsk benämning
Learning, Development and Special Education
Kurskod
UV253C
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-11-22
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV252C Ämnesdidaktik och bedömning (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om lärande, utveckling och specialpedagogik. Vidare ska studenterna fördjupa sin förmåga att problematisera samspelet mellan undervisningssituationer, lärares förhållningssätt och individens lärande.
Innehåll
I kursen behandlas centrala begrepp och perspektiv inom specialpedagogiken. Studenterna analyserar undervisningssituationer utifrån olika lärande- och utvecklingsteorier. Aktuell forskning om språkutveckling, läs- och skrivsvårigheter och matematiksvårigheter behandlas. Dessutom diskuteras och exemplifieras hur inkluderande och utvecklande lärandemiljöer kan utformas utifrån alla elever. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika specialpedagogiska perspektiv
- beskriva och analysera lärandemiljöer i relation till specialpedagogisk teori och undervisningsämne
- utforma en pedagogisk utredning baserad på individ-, grupp- och organisationsnivå
- värdera specialpedagogikens funktion i relation till den egna ämnesundervisningen
- diskutera förebyggande samverkansmodeller i syfte att skapa goda lärandemiljöer för samtliga elever
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, lärplattformar på nätet, grupparbete och individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett aktivt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Det förekommer obligatoriska moment. Kursledaren informerar om dessa vid kursstarten.
Bedömningsformer
Mål 1, 2 och 3 examineras i form av en hemtentamen
Mål 4 och 5 examineras i form av en hemtentamen
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hugo, Martin (2011) Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (s.124)
Illeris, Knud (2015). Lärande. Lund: Studentlitteratur. ( 2:a uppl.: kap.8, 9, 10) (80 s.)
Jakobsson, Inga-Lill & Lundgren, Marianne (2013). Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd. Stockholm: Natur & Kultur. (135 s.)
Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli - finns det? Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Göteborg: nationellt centrum för matematikutbildning. (100 s.)
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber AB. (204 s.)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggning: att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd. 4: uppl. Malmö: Gleerups utbildning (160 s.)
Skolverket. (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram https://www.skolverket.se/publikationer?id=3299
Säljö, Roger & Hjörne, Eva. (2013) Att platsa i en skola för alla. Lund: Studentlitteratur AB (242 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2014). Lärande skola bildning – grundbok för lärare. Stockholm: Natur och Kultur (Kap. 10) (10 s.) Tillhandahålles som artikel
Dessutom tillkommer artiklar, avhandlingar och skönlitteratur samt aktuella styrdokument.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).