Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Ämnesdidaktik och bedömning
Engelsk benämning
Subject Didactics and Assessment
Kurskod
UV252C
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för KPU
Fastställandedatum
2020-05-19
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV251C Pedagogik och didaktik, att vara lärare (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om ämnesdidaktik, bedömning och betygssättning i relation till gällande styrdokument och de krav som ställs i den kommande yrkesutövningen i grundskolans senare år, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Innehåll
Kursen fokuserar på ämnesdidaktik och bedömning. (Ämnes)didaktik kan ses som lärarnas professionsvetenskap och omfattar synsätt, teorier, modeller och praxiskunskap kring undervisning, undervisningsinnehåll, lärande och socialisation i relation till ämnesområdet. I kursen behandlas undervisningsplanering som problematiseras och kopplas till till läroplanerna för skolans senare år, gymnasiet och vuxenutbildningen, (ämnes)didaktisk teori, det ämnesspecifika språket, ett första- och andraspråksperspektiv samt bedömning. Studenterna undersöker och värderar olika didaktiska val och tillvägagångssätt och relaterar dessa till ämnesdidaktisk forskning. Särskild vikt läggs vid att utveckla undervisning där elevernas lärande och bildning är i fokus. Läromedel problematiseras utifrån gällande läro- och kursplaner och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv. I kursen behandlas såväl formativ som summativ bedömning. Studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning bearbetas i relation till kursinnehållet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förklara och diskutera (ämnes)didaktiska teorier, modeller och planerings- och analysverktyg
2. värdera och kritiskt granska läromedel
3. diskutera bedömning och betygsättning utifrån relevanta teorier och begrepp
4. redogöra för samband mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
5. utforma och problematisera undervisning på ämnesdidaktisk grund
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande.
Obligatoriska moment ingår i kursen och delges i samband med kursstart.
Bedömningsformer
Mål 1 examineras i form av en hemtentamen
Mål 2 examineras muntligt vid ett seminarium samt med en kompletterande text
Mål 3, 4 och 5 examineras muntligt vid ett seminarium samt med en digital produktion
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla kursbetyget väl godkänt ska examinationen gällande mål 3, 4 och 5 samt någon av examinationerna gällande mål 1 och mål 2 vara bedömda som motsvarande väl godkänt.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Haijer, Maaike och Meestringa, Theun (2014) Språkinriktad undervisning. Hallgren och Fallgren (245 s)
Jakobson, Britt; Lundegård, Iann och Wickman, Per-Olof (red) (2014) Lärande i handling. En pragmatisk didaktik.Studentlitteratur (259 s)
Jönsson, Anders (2017) Lärande bedömning. Gleerups (194 s)
Larsson, Staffan (2013) Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm: Natur och Kultur (243 s)
Lundgren, Ulf P.; Säljö, Roger och Liberg, Caroline (2017) Lärande, skola bildning. Grundbok för lärare. (4:e utg). Natur och Kultur (ca 90 s)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer ämnesrelaterad litteratur på ungefär 500 sidor. samt läroplanerna för grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).