UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2022

Kursplan våren 2022

Benämning

Vetenskap och beprövad erfarenhet

Engelsk benämning

Science and Proven Experience

Kurskod

UV245B

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Gäller från

2021-10-27

Fastställandedatum

2021-10-27

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244B Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt och fördjupa sina kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik och beprövad erfarenhet. Studenten ska också utveckla sin förmåga att identifiera relevanta forskningsfrågor i syfte att problematisera och undersöka en pedagogisk verksamhet.

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa metoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Akademiska texter granskas, jämförs och diskuteras, för att utveckla förståelse för forskningsprocessens olika delar och uppsatsers struktur. Professionsrelevanta forskningsfrågor formuleras, och baserat på dessa utvecklas strategier för informationssökning, avgränsning av forskningsfält samt design för teori och metod.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv samt diskutera relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet,
2. redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoders möjliga användningsområden,
Färdighet och förmåga
3. söka, presentera och analysera tidigare forskning av relevans för professionen,
4. redogöra och argumentera för möjliga metodval i relation till forskningsfrågor av relevans för professionen,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5. kritiskt värdera studier utifrån vetenskaplig kvalitet, professionell relevans och etisk hållbarhet.

Arbetsformer

Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, seminarier, digitala resurser, litteraturstudier samt studentledda aktiviteter.

Bedömningsformer

Examinationen består av följande delar:
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Exam) (4,5 hp). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig uppgift som föregås av seminarium (Written exam and seminar) (4,5 hp). I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.

Kurslitteratur

Alvehus, Johan (2019). Skriva uppsats med kvalitativ metod. Stockholm: Liber. (144 s.)
Bringsrud Fekjaer, Silje (2017). Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. (79 s.)
Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (100 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjørn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (203 s.)
Holmberg, Linnea (2020) Perspektiv i Fritidshem. Natur och Kultur. (159 s.)
Skolverket (2020) Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (182 s.)
Vetenskapsrådet (2017) God forskningssed. (84 s) (Tillgänglig via internet)
Därutöver tillkommer akademiska texter med relevans för det fritidspedagogiska fältet och forskningslitteratur och -artiklar med relevans för egna forskningsfrågor.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).