Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Lärande, bedömning och utvärdering
Engelsk benämning
Learning, Assessment and Evaluation
Kurskod
UV243C
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-11-11
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: UV242C Skolväsendets organisation och värdegrund (genomgången) eller UV202C Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Innehåll
Kursen behandlar bedömning, dokumentation och betygsättning ur olika teoretiska perspektiv. Vidare behandlas dessa företeelser tillsammans med provkonstruktion utifrån deras roll i undervisningen och betydelse för elevers lärande. Dessutom behandlar kursen olika former av utvärderingar och deras användning i skolrelaterade sammanhang.
I kursen behandlas lokalt kvalitetsarbete i relation till bedömning, utvärdering och olika kvalitetsdiskurser. I detta sammanhang behandlas även frågor om inflytande och likvärdighet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för centrala begrepp relaterade till bedömning, dokumentation och betygssättning
2. Värdera olika sätt att bedöma, dokumentera och betygsätta lärande
3. Kritiskt granska bedömning, dokumentation och betygssättning utifrån olika teorier om lärande och kognition
4. Problematisera olika sätt att konstruera och använda internationella, nationella och lokala utvärderingar för att utveckla den pedagogiska verksamheten.
Bedömningsformer
Kursens samtliga lärandemål examineras i ett skriftligt prov (Written Examination) 9 hp
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Kurslitteratur
Hanberger, Anders; Carlbaum, Sara; Hult, Agneta; Lindgren, Lena & Lundström, Ulf (2016) School evaluation in Sweden in a local perspective: A synthesis, Education Inquiry, 7:3, (24 s) DOI: 10.3402/edui.v7.30115
Holmqvist, Mona. (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. (Första upplagan). Malmö: Gleerups. (199 s)
Jönsson, Anders. (2017). Prov eller bedömning?: Att tolka och använda provresultat och omdömen. Malmö: Gleerups. (136 s)
Wikström, Christina. (2020). Konsten att göra bra prov: vad lärare behöver veta om kunskapsmätning. Stockholm: Natur & Kultur. (224 s)
Artiklar, rapporter och aktuella styrdokument tillkommer
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.