Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Benämning

Lärande, bedömning och utvärdering

Engelsk benämning

Learning, Assessment and Evaluation

Kurskod

UV243C

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet

Fastställandedatum

2022-11-11

Gäller från

2023-01-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: UV242C Skolväsendets organisation och värdegrund (genomgången) eller UV202C Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Kursen behandlar bedömning, dokumentation och betygsättning ur olika teoretiska perspektiv. Vidare behandlas dessa företeelser tillsammans med provkonstruktion utifrån deras roll i undervisningen och betydelse för elevers lärande. Dessutom behandlar kursen olika former av utvärderingar och deras användning i skolrelaterade sammanhang.
I kursen behandlas lokalt kvalitetsarbete i relation till bedömning, utvärdering och olika kvalitetsdiskurser. I detta sammanhang behandlas även frågor om inflytande och likvärdighet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för centrala begrepp relaterade till bedömning, dokumentation och betygssättning
2. Värdera olika sätt att bedöma, dokumentera och betygsätta lärande
3. Kritiskt granska bedömning, dokumentation och betygssättning utifrån olika teorier om lärande och kognition
4. Problematisera olika sätt att konstruera och använda internationella, nationella och lokala utvärderingar för att utveckla den pedagogiska verksamheten.

Bedömningsformer

Kursens samtliga lärandemål examineras i ett skriftligt prov (Written Examination) 9 hp
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.

Kurslitteratur

Hanberger, Anders; Carlbaum, Sara; Hult, Agneta; Lindgren, Lena & Lundström, Ulf (2016) School evaluation in Sweden in a local perspective: A synthesis, Education Inquiry, 7:3, (24 s) DOI: 10.3402/edui.v7.30115
Holmqvist, Mona. (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. (Första upplagan). Malmö: Gleerups. (199 s)
Jönsson, Anders. (2017). Prov eller bedömning?: Att tolka och använda provresultat och omdömen. Malmö: Gleerups. (136 s)
Wikström, Christina. (2020). Konsten att göra bra prov: vad lärare behöver veta om kunskapsmätning. Stockholm: Natur & Kultur. (224 s)
Artiklar, rapporter och aktuella styrdokument tillkommer

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.