Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Specialpedagogiskt ansvar och uppdrag i förskola
Engelsk benämning
Special Educational Responsibilities and Assignments in Preschool
Kurskod
UV223A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-05-31
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV219A Värdegrundsarbete och demokrati i förskola (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap och kompetens om förskollärarens specialpedagogiska ansvar och uppdrag samt fördjupa sin förståelse för ledarskap och samverkan i förskola.
Innehåll
Kursen behandlar utmaningar och möjligheter relaterat till specialpedagogik, ledarskap och samverkan med fokus på förskollärarens ansvar och uppdrag på olika nivåer. Kategoriseringar av barns olikheter problematiseras. Vidare diskuteras förutsättningar för att skapa inkluderande, relationell och taktfull undervisning för alla och varje barn. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. reflektera över utmaningar samt möjligheter i ledarskap och samverkansprocesser relaterade till specialpedagogik
2. resonera om förskollärarens specialpedagogiska ansvar och uppdrag på individ-, grupp-, och organisationsnivå
3. planera och värdera undervisning i förskola med fokus på alla och varje barns möjligheter att lära.
Arbetsformer
Kursen är huvudsakligen distansbaserad. Föreläsningar och seminarier sker digitalt. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och muntliga presentationer.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en individuell muntlig presentation med skriftligt underlag.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Ahlefeldt Nisser, Desirée (2021). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur. Lund: Studentlitteratur (128 s)
Cederberg-Scheike, Annika (2020). Praktisk handbok i kollegialt lärande: Leda utvecklingsarbete i skola och förskola. Lund: Studentlitteratur (129 s)
Gäreskog, Petra och Lindqvist, Gunilla. (2020). Working from a distance? A study of Special Educational Needs Coordinators in Swedish preschools. Nordic Studies of Education, 1(40), 55–78 (23 s) (tillgänglig på internet)
Ljungblad, Ann-Louise (2018). Relationellt lärarskap- och pedagogiska möten. Lund: Studentlitteratur (174 s)
Palla, Linda (2021). När barn blir till problem och belastning i svensk förskola: Om behov av särskilt stöd och resurser i ett pressat läge. Pedagogisk forskning i Sverige 26(4), 7–29 (22 s) (tillgänglig på internet)
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola: Grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (s. 153–246) (93 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.