Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Kvalitetsarbete i förskola
Engelsk benämning
Quality Assurance in Preschool
Kurskod
UV221A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-08-31
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV220A Specialpedagogiskt arbete i förskola (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om kvalitetsarbete i förskola.
Innehåll
Inom kursen synliggörs och bearbetas olika definitioner och former av kvalitet och kvalitetsarbete i praktiken. Förskollärarens ansvar att utvärdera och utveckla en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet diskuteras i förhållande till dokumentation, bedömning och samverkan mellan hem, förskola och andra aktörer. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera och kritiskt förhålla sig till utbildning i förskola som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- föra en kritisk diskussion kring vad kvalitetsarbete i samverkan med barn, vårdnadshavare och andra aktörer i förskolan kan innebära.
- granska och värdera hur dokumentations- och bedömningsformer används och kan användas i förskoleverksamhet
Arbetsformer
Kursen är huvudsakligen distansbaserad. Föreläsningar och seminarier sker digitalt. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och muntliga presentationer.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig examination.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Biesta, Gert (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber (260 s)
Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter & Pence, Alan (2014). Från kvalitet till meningsskapande – Postmoderna perspektiv exemplet förskolan, 3. uppl. Liber: Stockholm (295 s)
Eidevald, Christian (2017). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man? Stockholm: Liber (215 s)
Kroksmark, Tomas. (red.) (2014). Förskola på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur (150 s)
Sandberg, Anette & Vuorinen, Tuula (2020). Hem och förskola: Samverkan i förändring. Stockholm: Liber (141 s)
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. 2 uppl. Stockholm: Liber (122 s)
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (20 s)
Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber (244 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).