Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Utvärdering och yrkesdidaktiskt utvecklingsarbete
Engelsk benämning
Vocational Didactics Evaluation and Development
Kurskod
UV215D
Omfattning
18 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-09-29
Gäller från
2022-01-17
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV214D Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i yrkeslärarexamen.
I kursen ingår 18 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förmåga att identifiera frågor, problem och utvecklingsområden i pedagogisk och yrkesdidaktisk verksamhet. Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa förståelsen för relationen mellan forskning, beprövad erfarenhet och vetenskaplig metod.
Innehåll
I kursen ingår introducerande föreläsningar och seminarier som behandlar vetenskapsteori och för kursen centrala begrepp och vetenskapliga metoder. Undervisningsaktiviteterna består i att studenterna diskuterar olika teoribildningar, metodiska angreppssätt inom det pedagogiska och yrkesdidaktiska ämnesområdet samt forskningsprocessens olika delar utifrån texter såsom examensarbeten, avhandlingar och forskningsartiklar. Studenterna ges vidare möjlighet att utifrån olika frågeställningar problematisera olika kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder. genomför ett yrkesdidaktiskt utvecklingsarbete i projektform.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
2. reflektera över den egna praktiken och föreslå kvalitetshöjande insatser förhållande till styrdokument
3. planera en studie av ett identifierat problem eller utvecklingsområde inom yrkesprogrammet enligt vetenskapliga principer
4. urskilja forskningsprocessens och utvecklingsarbetets olika delar i relation till det yrkesdidaktiska ämnesområdet, samt konkretisera och analysera hur dessa delar förhåller sig till varandra
5. formulera en relevant problemställning samt i relation till denna, diskutera och problematisera olika angreppssätt för ett yrkesdidaktiskt utvecklingsarbete
6. genomföra ett yrkesdidaktiskt utvecklingsarbete enligt vetenskaplig praxis samt klargöra sitt behov av ytterligare kunskap både i yrkesämnet och i det pedagogiska arbetet
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som individuellt arbete, grupparbeten, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med andra kursdeltagare och lärare genom att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade kunskapsutbyten och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov1: Paper och muntlig presentation (Paper and Oral Presentation) 6 hp. I detta prov bedöms lärandemål: 3, 4 och 5.
Prov 2: Paper, muntlig presentation och responsgivning på en text (Paper, Oral Presentation and Opposition). 12 hp. I detta prov bedöms lärandemål 1, 2 och 6.
För VG på kursen krävs VG på både prov 1 och prov 2.
Kurslitteratur
Carlström, Inge & Carlström Hagman, Lena-Pia (2007). Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering. Lund: Studentlitteratur (447 sidor)
Fejes, Andreas, Lindberg, Viveca & Wärvik, Gun-Britt (red.) (2017). Yrkesdidaktikens mångfald. Stockholm: Lärarförlaget (275 sidor)
Patel, Runa & Davidsson, Bo (2011). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur (149 sidor)
Skolverket (2012). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Allmänna råd med kommentarer. (Tillgänglig på internet) (54 sidor)
Språkrådet (2008). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber (264 sidor)
Vetenskapsrådet (2017). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. (Tillgänglig på internet) (17 sidor)
Dessutom tillkommer examensarbete, avhandlingar, artiklar och sammanställt material samt ytterligare valbar litteratur som väljs i samråd mellan studenten och läraren.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.