Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Yrkeskunnande, yrkesutbildning, skola och samhälle
Engelsk benämning
Vocational Knowing, Vocational Education, School and Society
Kurskod
UV211D
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-11-30
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper inom något eller några av de yrkesämnen som finns i gymnasieskolans yrkesprogram.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i yrkeslärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga och sitt yrkeskunnande och i relation till detta utveckla kunskaper om ungas och vuxnas lärande, läraruppdraget, skolans styrning och organisation. Vidare ska studenten utveckla kunskaper om yrkesutbildning ur historiskt och internationellt perspektiv.
Innehåll
Fokus i kursen ligger på yrkeskunnandet, läraruppdraget och yrkesutbildningens roll i samhället dels lokalt, dels internationellt och historiskt. Skolans uppdrag, styrning och organisation behandlas och relateras till arbetslivet. I kursen behandlas också värdegrundsfrågor och olika maktordningar såsom klass, etnicitet och genus samt bildningsbegreppet ur ett yrkesperspektiv. Vidare behandlas läroplaner, skollag, förordningstexter och internationella konventioner.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera skolans uppdrag, styrning och organisation med fokus på gymnasieskolan och yrkesutbildningen i ett lokalt, nationellt, internationellt och historiskt perspektiv
- beskriva och problematisera läraruppdraget och lärarens olika roller i förhållande till relevanta styrdokument
- redogöra för olika kunskapsformer och bildningsbegreppet
- identifiera och analysera likheter och skillnader mellan gymnasial vuxen- och ungdomsutbildning
- analysera skolans värdegrund i relation till yrket samt till maktordningar såsom genus, klass och etnicitet.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av erfarenhetsseminarier, grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Detta inkluderar att delta i nätbaserat lärande och att utnyttja digitala medier för samarbete. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.
Bedömningsformer
Prov 1: Essä (Essay), 3 hp
I detta prov bedöms lärandemål 3.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation) 3 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 3: Paper (Paper), 3 hp
I detta prov bedöms lärandemål 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på 2 av 3 prov.
Kurslitteratur
Barnkonventionen (2019). (Tillgänglig via Internet)
Broberg, Åsa (2014). Utbildning på gränsen mellan skola och arbete. Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918-1971. Diss. Stockholm. Stockholmsuniversitet. (262 sidor) (Tillgänglig via Internet)
Dahlstedt Magnus & Maria Olson (2013). Utbildning, demokrati, medborgarskap. Malmö: Gleerups. (141 sidor)
Erdis, Mare (2011). Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur. (186 sidor)
Fejes, Andreas & Köpsén, Susanne (2014). Vocational Teachers’ Identity Formation through Boundary Crossing. Journal of Education and Work, 27(3), (18 sidor)
Gustafsson, Lars & Mouwitz, Lars (2008).?Validering av vuxnas kunnande: med rättvisa i fokus. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet.
Köpsén, Susanne (red.) (2019).?Lära till yrkeslärare. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (2017). Läroplan för vuxenutbildning. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2022).?Läroplan för gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Tyson, Ruhi (2019). Bildning och praktisk klokhet: i skola och undervisning. Första utgåvan Stockholm: Natur & Kultur. (239 sidor)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.