Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2021-10-27

Kursplan med gällandedatum 2021-10-27

Benämning

Yrkeskunnande, yrkesutbildning, skola och samhälle

Engelsk benämning

Vocational Knowing, Vocational Education, School and Society

Kurskod

UV211D

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2021-10-27

Gäller från

2021-10-27

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper inom något eller några av de yrkesämnen som finns i gymnasieskolans yrkesprogram.

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

GXX

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i yrkeslärarexamen. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera sitt yrkeskunnande och i relation till detta utveckla kunskaper om ungas och vuxnas lärande, läraruppdraget, skolans styrning och organisation. Vidare ska studenten utveckla kunskaper om yrkesutbildning ur historiskt och internationellt perspektiv.

Innehåll

Fokus i kursen ligger på yrkeskunnandet, läraruppdraget och yrkesutbildningens roll i samhället dels lokalt, dels internationellt och historiskt. Skolans uppdrag, styrning och organisation behandlas och relateras till arbetslivet. I kursen behandlas också värdegrundsfrågor och olika maktordningar såsom klass, etnicitet och genus samt bildningsbegreppet ur ett yrkesperspektiv. Vidare behandlas läroplaner, skollag, förordningstexter och internationella konventioner.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  1. analysera skolans uppdrag, styrning och organisation med fokus på gymnasieskolan och yrkesutbildningen i ett lokalt, nationellt, internationellt och historiskt perspektiv
  2. beskriva och problematisera läraruppdraget och lärarens olika roller i förhållande till relevanta styrdokument
  3. redogöra för olika kunskapsformer och bildningsbegreppet
  4. identifiera och analysera likheter och skillnader mellan gymnasial vuxen- och ungdomsutbildning
  5. analysera skolans värdegrund i relation till yrket samt till maktordningar såsom genus, klass och etnicitet.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av erfarenhetsseminarier, grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Detta inkluderar att delta i nätbaserat lärande och att utnyttja digitala medier för samarbete. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.

Bedömningsformer

Prov 1: Essä (Essay), 3 hp
I detta prov bedöms lärandemål 3.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation) 3 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 3: Paper (Paper), 3 hp
I detta prov bedöms lärandemål 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på 2 av 3 prov.

Kurslitteratur

Barnkonventionen (2019). (Tillgänglig via Internet)
Broberg, Åsa (2014). Utbildning på gränsen mellan skola och arbete. Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918-1971. Diss. Stockholm. Stockholmsuniversitet. (262 sidor) (Tillgänglig via Internet)
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos (Valda delar i samråd med kurslärare ca 200 s)
Dahlstedt Magnus & Maria Olson (2013). Utbildning, demokrati, medborgarskap. Malmö: Gleerups. (141 sidor)
Erdis, Mare (2011). Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur. (186 sidor)
Fejes, Andreas & Köpsén, Susanne (2014). Vocational Teachers’ Identity Formation through Boundary Crossing. Journal of Education and Work, 27(3), 265–283.
Skolverket (2011). Läroplan för gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2017). Läroplan för vuxenutbildning. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Tyson, Ruhi (2019). Bildning och praktisk klokhet: i skola och undervisning. Första utgåvan Stockholm: Natur & Kultur. (239 sidor)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.