Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Läroplansteori, värdegrund och samhälle
Engelsk benämning
Curriculum Theory, Values and Society
Kurskod
UV210A
Omfattning
12 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-05-31
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV207A Specialpedagogik i förskola (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förståelse för förskolans utbildande, etiska och demokratiska uppdrag.
I kursen granskas och diskuteras förskolans styrdokument och barns rättigheter till utbildning. Detta görs med hjälp av ett läroplansteoretiskt perspektiv som synliggör styrdokumentens historik, tillämpning, tolkning och förändring. I kursen fördjupas dessutom förståelsen för hur förskolans läroplan och andra styrdokument förhåller sig till etik och värdegrund. Studenten analyserar styrdokument och vetenskapliga texter utifrån ett kritiskt förhållningssätt, samt undersöker hur förskolans etiska och demokratiska uppdrag ser ut på lokal, nationell och internationell nivå. Dessutom anläggs ett intersektionellt perspektiv som ger studenten möjlighet att förhålla sig till flera maktdimensioner (så som klass, genus och etnicitet) samtidigt, med syfte att erövra ett yrkesrelevant verktyg i arbetet för en likvärdig förskola.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska och analysera förskolans styrdokument ur ett etiskt och intersektionellt perspektiv,
2. redogöra för grundläggande aspekter av läroplansteori samt för hur ett läroplansteoretiskt förhållningssätt kan användas för att förstå förskolans historia och samhälleliga uppdrag,
3. redogöra för och kritiskt analysera förskolans utbildande och demokratiska uppdrag,
4. diskutera samband mellan styrdokument ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv, samt kunna analysera dem med hjälp av kursens vetenskapliga teorier.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som i huvudsak utgörs av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och workshops.
Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig examination (Oral Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Salstentamen (On-Campus Exam), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 2-4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Alinia, Minoo & Berggren, Kalle (2023). BeGreppbart - Intersektionalitet. Stockholm: Liber (128 s)
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter.(2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s) (tillgänglig på internet)
Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria (2019). Utbildning, demokrati, medborgarskap. 2. uppl. Malmö: Gleerups (160 sidor)
Edling, Silvia (2021). Läroplansteori för lärare: en introduktion. Lund: Studentlitteratur (142 s)
FN:s konventioner om mänskliga rättigheter.(2011). Stockholm: Regeringskansliet (147 s) (tillgänglig på internet)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. 5. uppl. Stockholm: Natur och Kultur (kap 19) (19 s)
McCowan, Tristan (2010).Reframing the universal right to education. Comparative Education, 46(4),?509-525 (20 s) (tillgänglig på internet)
Taefi, Nura (2009). The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), 345-376 (31 s) (tillgänglig på internet)
Wahlström, Ninni (2021). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups (s. 67–90) (33 s)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursens lärare (ca 200 s).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.